هفت‌برکه – گزارش آگهی: تصور کنید همه فکرتان درگیر نحوه‌ی پذیرایی از مهمان‌هاست. این مهمانی می‌تواند (ننه بئینی، و خونه خده، جشن تولد، سنتی، سالگرد ازدواج و…) باشد یا حتی برگزاری یک جلسه کوتاه کاری یا تقدیر از همکارانتان. دیگر نگران دردسرهای برگزاری مهمانی‌های شلوغ نباشید. به مجموعه غذایی حاتم اعتماد کنید تا برنامه‌هایتان به خوبی و با کمترین دردسر پیش رود.

hatam23

هشت ماه از افتتاح مجموعه غذایی حاتم به مدیریت محمدجواد محمدی در ابتدای مسیر گراش به لار می‌گذرد. ۲۲ میز چهارنفره، ۱۴ اتاقک ۹ نفره‌ی پذیرایی از مهمان که به نام آلاچیق شناخته می‌شود، دو آلاچیق ۱۵ نفره و یک اتاق VIP با ظرفیت پذیرایی از ۲۵ تا ۴۰ مهمان در کنار دکوری سنتی و نوری مناسب و اجرای موسیقی زنده، باعث شده این مجموعه، گراش را به مقصد مهمانانی از کل منطقه برای دورهمی‌هایشان تبدیل کند.

برای هزینه‌ها هم چندان نگران نباشید. تنوع غذایی و قیمت در این مجموعه به قدری است که با هر توان مالی بتوانید در این مجوعه اوقات خوشی را سپری کنید. این مجموعه از ۱۱ ظهر تا یک نیمه‌شب فعالیت دارد.

مصاحبه هفت‌برکه را با محمدجواد محمدی، مالک و سرمایه‌گذار این مجموعه غذایی و رستوران، بخوانید. او می‌گوید هر چند به دلیل پیشینه خانوادگی وارد این کار شده است اما در حال حاضر عاشق کار خود است و دوست دارد همه مردم از قشرها و گروه‌های مختلف را در رستوران میزبانی کند.

از کجا شروع کردید؟ و چند سال سابقه کار دارید؟

پدر، برادر و عمویم ۳۰ سال است که در دبی در سه رستوران به اسم «کبابی خاص» آشپز هستند و سابقه کار دارند. خلیج‌روها همه پدرم را می‌شناسند و می‌دانند حتی غذای حسینیه‌ی گراشی‌ها را از رستوران پدر و یا برادرم سفارش می‌دهند. سال ۹۶ با یک کبابی کوچک در کوچه شماره ۳ بلوار معلم شروع کردیم و حالا ۸ ماه است که اینجا هستیم.

چه غذا‌هایی در منوی شما عرضه می‌شود؟

شب‌ها هم فست‌فود و هم غذای سنتی داریم و ظهرها فقط غذای سنتی ارائه می‌شود. کمتر از یک ماه دیگر هم قرار است کافه به مجموعه اضافه شود و صبحانه نیز خواهیم داشت.

هدف شما از راه‌اندازی کافه در این مجموعه در آینده چیست؟

از ابتدا برنامه ما این بود که یک مجموعه غذایی کامل داشته باشیم و فاز به فاز در حال تکمیل بخش‌های مختلف هستیم. خانواده گراشی‌ها به خصوص خانم‌ها می‌آیند و می‌بینند کافه نداریم، می‌روند. بعضی از خانواده‌ها که این جا شام می‌خورند، درخواست چایی یا آب میوه طبیعی می‌دهند. برای همین تصمیم گرفتیم کافه را اضافه کنیم که هم در فروش تاثیر بگذارد و هم مجموعه تکمیل شود تا جوابگوی درخواست مشتری‌ها باشیم. امتیاز دیگری که این کافه خواهد داشت این است که یک زمان که رستوران خلوت‌تر است، بین ساعت ۴ تا ۸، کافه به صورت اختصاصی به بانوان اختصاص می‌یابد و کافه را نیروهای خانم می‌گردانند. در گراش کافه‌ای نداریم که ویژه بانوان باشد. ما در چند دوره مسابقات از ورزش بانوان حمایت کردیم و این پیش‌نهاد از طرف خود خانم‌ها مطرح شد.

یکی از جذابیت‌های حاتم، فضا و دکور آن است. در طراحی دکور چه چیزی برای شما مهم بود؟

رضایت مشتری. مشتری برای ما خیلی مهم است. دوست داشتیم به نوعی از نمادهای تمام شهرهای اطراف و حتی کشور استفاده کنیم که فقط مختص گراش نباشد. و تا الان هم این موضوع برای مشتری‌ها خیلی جالب توجه بوده است. مثلا برای عشایر‌ یا هم‌وطن‌های لر. یادم است از یاسوج مشتری داشتیم. وقتی محیط را دیدند می‌گفتند چقدر خوب است که از نماد شهر ما نیز استفاده کردید. قبلا در آلاچیق‌ها، آکواریوم نصب کرده بودیم. الان نماد تمام شهرها را جایگزین کردیم. عکس‌هایی از لار، اوز، خنج، فیشور، کوره و دیگر شهرهای اطراف. الان مشتری داریم از کوره می‌آید و می‌گوید می‌خواهم در اتاقکی بنشینیم که عکس کوره نصب شده است.

از مناطقی مانند بستک و کوخرد هم مشتری دارم. حتی از شیراز. یک بار یک شیرازی که به رستوران ما آمده بود چون از فضای رستوران راضی بود چند هفته بعد همراه با ۵۰ نفر از دوستانش به گراش آمد تا جشن تولد یکی از دوستانش را اینجا برگزار کنند.

عادت دیگری که دارم ایجاد تغییرات در دکور است. یعنی هر چند وقت یک بار باید تنوعی ایجاد کنم. مثلا در این چند مدت تمام صندلی و میزها عوض شده است.

در حال حاضر چند نیرو در رستوران مشغول به کار هستند؟

۳۲ نفر مشغول به کار هستند. هشت خانم و ۲۴ نفر آقا. البته بیشتر نیروهایم غیر بومی هستند. دوست دارم نیروهای گراشی را استخدام کنم اما چون ساعت کاری رستوران زیاد است گراشی‌ها چند روزی می‌آیند و زود خسته می‌شوند و زیاد مایل به همکاری نیستند. نیروهایی که از بیرون آوردم سرآشپزهای حرفه‌ای هستند، هم در بخش سنتی و هم در بخش فست‌فود. همه غذاها وزن‌کشی می‌شود و کسی نمی‌تواند بگوید وزن غذای من کمتر است.

استقبال گراشی‌ها از رستوران شما چطور است؟

بگذارید روراست بگویم، من دوست داشتم ۹۰ درصد مشتریانم گراشی‌ها باشند ولی در حال حاضر فقط ۳۰ درصد مشتریان گراشی هستند و بیشتر میزبان دوستان از شهرهای اطراف هستم. دلیل آن را هم می‌دانم. چون عده‌ای می‌گویند غذاهای حاتم گران است. وقتی کسی این حرف را به خودم می‌زند، می‌پرسم شما آمدی رستوران؟ جواب می‌دهد، نه! می‌خواهم بگویم شما صرفا به گفته‌های دیگران توجه نکنید. خودتان هم بیایید و ببینید و غذا را تست کنید. من برای افرادی که قصد امتحان کردن غذا را دارند و بار اول تشریف می‌آورند، تخفیف هم قائل شوم.

از طرفی کیفیت و حجم و میزان غذا از حد معمول بالاتر است. مثلا یک دست غذای ما می‌تواند دو نفر را سیر کند. یا اگر هزینه پیتزا و یا پاستا ۱۰ هزار تومان گرانتر است، دلیل آن این است که وزن آن بیشتر است. یا کباب گوشت ما اگر هزینه بالاتری دارد به این خاطر است یک سیخ معادل ۵ سیخ است. یا مثلا کوبیده‌های ما قبلا دو سیخ کوچک استفاده می‌کردیم که هر کدام ۷۰ گرم بود ولی حالا آن را تبدیل به شهری کردیم و با وجود این که تنها یک سیخ استفاده می‌شود اما یک سیخ ۲۷۰ یا ۳۰۰ گرمی. افرادی که ما را قضاوت می‌کنند به مواردی مثل وزن گوشت کاری ندارند و صرفا قیمت نهایی را می‌بینند.

و بعد ما این را قبول داریم که بعضی افراد استطاعت مالی لازم را ندارند. همین طور که گفتم ما هم تنوع غذایی و هم تنوع قیمت داریم. می‌توانند به سراغ غذاهای با قیمت مناسب‌تر و غیر لوکس بروند.

حاضرید کیفیت غذای خود را بیاورید پایین اما مشتری جذب کنید؟

به هیچ عنوان. مثلا یک مشتری داشتیم که پیشنهاد می‌داد کوبیده را نصف کنیم ولی برایش ارزانتر حساب کنیم. ولی من هیچ وقت این کار را نمی‌کنم. ممکن است برای همین یک مورد عده‌ای بگویند حاتم را دیدی حالا که پیشرفت کرده چه بلایی سر کوبیده‌ش درآورده؟ ما کیفیت را به خاطر قیمت کاهش نمی‌دهیم. چون مشتری‌هایی که تا الان داشتیم مشتری‌هایی بودند که به خاطر کیفیت وارد رستوران شدند.

چه ارگانی از شما حمایت بیشتری کردند؟

مدارس خوب حمایت کردند. به خصوص مدارس لار. همین امشب مدارس تیزهوشان لار در رستوران حضور دارند. در همین هفته، ۳ مدرسه از لار آمدند و مدرسه روستای کورده نیز دو بار ما را انتخاب کردند. مثلا ما دفعه دومی که از مدرسه کورده تشریف آوردند از آن‌ها سوال کردیم چرا برگشتید؟ جواب دادند: ما می‌رفتیم کهتویه ولی وقتی می‌بینیم در گراش این محیط بزرگ، کیفیت غذا و موسیقی زنده و کادری مشتری‌مدار وجود دارد، ترجیح می‌دهیم مسیرمان را کوتاه‌تر کنیم.

امتیاز شما نسبت به سایر رستوران‌ها در منطقه چیست؟

فضای مناسب، کیفیت و تنوع در غذا، محیطی مطمئن و موسیقی زنده، امتیاز رستوران حاتم است. برای من کارم حتی مهم‌تر از خودم است و مشتری‌ها جز خانواده مجموعه محسوب می‌شوند. ما هر شب به بهانه‌های مختلف به مشتری‌ها هدیه می‌دهیم. که بیشتر شامل بن تخفیف ۱۰۰ هزار تومانی می‌شود.

چند شب پیش همشهریان گراشی استقبال خوبی داشتند و تقریبا در تمام آلاچیق‌ها گراشی‌ها نشسته بودند.  من آن شب لذت بردم. یعنی موقعیتی بود که همیشه دوست داشتم آن را ببینم. آن شب من به جای یک جایزه، ۴۰ جایزه دادم.

در چند برنامه هم نام شما به عنوان حامی و اسپانسر دیده شد؟

یکی از برنامه‌های ثابت ما این است که به مناسبت‌های مختلف هدایایی برای صنف‌های مختلف در نظر می‌گیریم. مثلا به مناسبت روز معلم، یا روز پرستار یا روز مهندس بن خرید و یا تخفیف داریم. همین طور حمایت زیادی از تمام رشته‌های ورزشی داریم و با اداره ورزش و جوانان در این زمینه ارتباط خوبی داریم و گاهی درخواست اسپانسری را قبول می‌کنیم. همین چند وقت قبل اسپانسری هندبال استان را به میزان ۱۰۰ میلیون تومان قبول کردیم.

کدام غذای حاتم را پیشنهاد می‌دهید؟

نسبت به میزان فروش ما، شب‌ها فروش فست‌فودمان خوب است و مشتری‌ها رضایت دارند. از بین غذاهای سنتی، چلو کوبیده گوشت و مرغ پرطرفدارترین غذای رستوران است و معمولا روزی ۱۰۰ پرس می‌فروشیم.

چه برنامه برای آینده دارید؟

تکمیل و ایجاد تنوع برنامه‌ای است که همیشه  آن را مد نظر داریم. قرار است برای سرمایش و گرمایش حیاط نیز فکری کنیم و همین طور کافه را به مجموعه اضافه کنیم و تمام سعی خود را در جهت رضایت مشتری‌ انجام دهیم.

چرا این کار را انتخاب کردید؟

این شغل پدری من است چون عمو، برادرم و پدرم در آن موفق بودند و از طرفی می‌توانستم از تجربه آن‌ها استفاده کنم و چند سال هم خودم در این حیطه تجربه داشتم وارد این شغل شدم. اوایل به شغلم علاقه نداشتم ولی الان عاشق کارم هستم. در این شغل ارتباط با مردم برایم خیلی دلنشین است و وقتی یک نفر از کیفیت غذا راضی است خیلی انرژی می‌گیرم. اگر کسی هم ناراضی بوده سعی کرده‌ام که راضی بیرون بروند و این خیلی برایم مهم بوده که باز هم انتخاب مشتری‌هایم باشند و برگردند. می‌خواهیم همه نوع مشتری را به خوبی میزبانی کنیم.