هفت‌برکه: دختران همچنان حضور برجسته‌تری در کنکور دارند و تمایل به گروه تجربی دیگر گروه‌های آزمایشی را تحت‌الشعاع قرار داده است. با این دو نکته تقریبا واضح، کنکور امسال چه تفاوتی با سال‌های گذشته دارد؟ هفت‌برکه مانند سال‌های گذشته روند چند ساله تعداد داوطلبان کنکور در گراش را بررسی کرده است.

امسال با حضور ۴۱۴ داوطلب بیشترین تعداد داوطلبان در ده سال اخیر برای حضور در کنکور ثبت‌نام کرده‌اند. تعداد داوطلبان نسبت به سال گذشته ۴ درصد افزایش را نشان می‌دهد، البته این افزایش نسبت به افزایش ده درصدی کل کشور کمتر است. 

البته باید توجه داشت آمار ارائه شد تعداد داوطلبان است و ممکن است یک نفر در دو یا سه گروه آزمایشی شرکت کرده باشد و به همین علت تعداد داوطلبان بیش از تعداد افراد و دانش‌آموزان است. 

 

پسران به دانشگاه نمی‌روند

در ده سال اخیر همواره تعداد دختران شرکت‌کننده در کنکور بیش از پسران بوده است. امسال این مساله تشدید شده و بر اساس آمار موجود تنها ۳۴ درصد داوطلبان کنکور را پسران تشکیل می‌دهند. در سطح ملی امسال ۳۹ درصد داوطلبان کنکور را پسران تشکیل می‌دهند که آمار شهرستان گراش از آمار ملی نیز کمتر است و به نظر می‌رسد سال به سال از تمایل پسران دانش‌آموز برای شرکت در کنکور و ادامه تحصیل در دانشگاه کاسته می‌شود. 

داوطلبان دختر در گراش سال‌های گذشته ۶۲ و ۶۱ درصد صندلی آزمون را گرفته بودند که امسال رقم به ۶۶ درصد رسید و ۲۷۴ داوطلب دختر در آزمون شرکت می‌کنند. 

در این میان باید در نظر داشت که بیشتر شرکت‌کنندگان کنکور دانش‌آموزان رشته‌های نظری هستند و تعداد از دانش‌آموزان راهی رشته‌های کارودانش و فنی و حرفه‌ای می‌شوند با این وجود موضوع ترک تحصیل بیشتر پسران به ویژه در مقطع دبیرستان و همچنین تمایل کمتر آنان به تحصیلات دانشگاهی جای بررسی دارد. 

 

 

Amar Konkoor 1401 2 scaled

عدم توازن در گرایش به رشته‌های تحصیلی

در سال‌های اخیر به دلایل مختلف گرایش دانش‌آموزان به سمت گروه آزمایشی علوم تجربی افزایش چشم‌گیری یافته است. با وجود اجرای طرح‌های مختلف هدایت تحصیلی هنوز آموزش و پرورش نتوانسته است این موج را کنترل کند.

عدم تناسب تعداد داوطلبان تجربی نسبت به دیگر گرایش‌ها در گراش شدیدتر از کل کشور است. ۴۸ درصد داوطلبان کنکور در گراش در گروه علوم تجربی آزمون می‌دهند این مقدار در کل کشور ۳۹ درصد است. به همین علت در هر چهار گروه آزمایشی دیگر درصد داوطلبان در گراش کمتر از درصد داوطلبان در سطح ملی است. 

بیشتر عدم تناسب در رشته ریاضی دیده می‌شود که به دلیل وجود نداشتن رشته ریاضی دختران تنها ۸ داوطلب دختر در گروه ریاضی در گراش کنکور می‌دهند. 

به جز رشته تجربی که با اختلاف در صدر قرار دارد. روند هشت ساله گذشته نشان می‌دهد که تمایل به گروه‌های علوم انسانی و هنر نیز روند صعودی تدریجی دارد و باید برای هدایت تحصیلی افراد علاقه‌مند در این گروه برنامه‌ریزی مشخصی داشت. 

در گروه‌های آزمایشی شناور هنر و زبان‌های خارجی با وجود افزایش تعداد داوطلبان که نشان علاقه‌مندی دانش‌آموزان است. تعداد پذیرفته‌شدگان همچنان انگشت‌شمار و در برخی سال‌ها صفر است. به همین علت باید برنامه‌ریزی کرد این علاقه‌مندی صرفا به حضور در جلسه کنکور محدود نشود. در این بخش نیز استقبال دختران بیشتر است. تنها ۱۷ درصد پسران شانس خود را در گروه‌های هنر و زبان امتحان کرده‌اند این درصد در بین دختران ۳۱ درصد است. 

البته در بررسی این آمار باید تاکید کرد کنکور تنها مسیر ادامه تحصیل و حضور اجتماعی نیست اما مسیر مناسبی است که می‌تواند درهای تازه‌ای را به روی پذیرفته‌شدگان باز کند.

Amar Konkoor 1401 1 scaled

برگزاری مانند سال قبل

برنامه زمان‌بندی و محل برگزاری جلسات آزمون در گراش نسبت به سال قبل تفاوتی نداشته است. کنکور در دو سالن شوری در نزدیکی آموزش و پرورش و سالن دبیرستان محبی در مسکن مهر برگزار می‌شود. امسال محلی برای استراحت همراهان داوطلبان نیز پیش‌بینی شده است.

Konkoor 1401