بستن

اولین نشست هم‌اندیشی نامزدهای گراشی انتخابات برگزار شد

هفت‌برکه – گریشنا: در یک نشست هم‌اندیشی، نامزدهای شهرستان گراش برای یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بر لزوم اجماع بین نامزدها تاکید کردند و به ارائه‌ی راهکارهایشان برای رسیدن به اجماع پرداختند.

به گزارش هفت‌برکه، شب گذشته، سوم دی‌ماه ۱۳۹۸، پنج تن از هشت نامزد انتخاباتی شهرستان گراش، و نماینده یکی دیگر از نامزدها، برای اولین بار در نشستی رودررو به گفتگو درباره اجماع و طراحی سازوکاری برای رسیدن به آن پرداختند. 

گروه ده‌نفره‌ای که برگزاری این نشست به ابتکار آنان انجام گرفت، متشکل از جمع شش‌نفره‌ای است مناظره‌ی نامزدهای انتخابات شورای شهر را در سال ۱۳۹۶ برگزار کرد، و اکنون با اضافه شدن افراد دیگر، در راستای انتخابات مجلس تلاش می‌کنند. غلامرضا آرمان‌مهر، محمد خواجه‌پور، مهدی عالمی، حامد عبدالهی، حسین فولادی، مهدی قنبری، مسعود غفوری، سلمان مهرابی، مهدی نوروزی و مهدی وفایی‌فرد اعضای این گروه هستند.

یکی از اعضای این گروه به گریشنا گفت: «همه‌ی نامزدهایی که در این جلسه حضور یافتند (و حتی آنهایی که امکان حضور را نیافتند) بر این نکته تاکید دارند که برای به دست آوردن شانس برنده شدن در انتخابات پیش رو، باید بین نامزدها اجماع صورت بگیرد. گروه ما هم این نکته را پیش فرض گرفته است، و بهترین راه برای رسیدن به اجماع را گفتگوی مستقیم بین نامزدها می‌داند. امیدواریم برگزاری این جلسات بتواند هرچه‌زودتر به راهکاری عملیاتی منتهی شود.»

این گروه اهداف و برنامه‌های اصلی‌اش را در قالب یک متن در اختیار گریشنا قرار داده است که در ادامه می‌خوانید.

 

باسمه تعالی

انتخابات فرصت است. پیش و پس از هر انتخابات، بخصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی، جامعه به تحرک در می‌آید و فعالیت‌ گروه‌های مختلف سیاسی و اجتماعی نمود بیشتری پیدا می‌کند. این گروه‌ها به دلایل مختلفی در صحنه‌ی انتخابات فعال می‌شوند: تا ایده‌هایشان را مطرح کنند، وظیفه‌ی خودشان را در قبال جامعه ادا کنند، وزن خودشان را بسنجند و احیانا سهم خودشان را از فرصت به‌وجودآمده بگیرند. به خاطر همین پویایی و تحرک در بطن جامعه است که می‌توان به انتخابات به عنوان فرصتی برای رشد و پیشرفت شهر و منطقه نگاه کرد.

هدف اولیه‌ی شهرستان گراش در انتخابات پیش رو، برنده شدن یکی از نامزدهای گراشی در انتخابات است، و بر همه واضح است که این هدف اولیه بدون اجماع بین نامزدها محقق نمی‌شود. فعالیت‌هایی که از جهات مختلف برای رسیدن به یک سازوکار مناسب برای اجماع در شهر دیده می‌شود، موید این نکته است.

اما می‌توان از پویایی و تحرک بطن جامعه، و از هم‌افزایی گروه‌های اجتماعی استفاده کرد، و اهداف گسترده‌تر و درازمدت‌تر را نیز مد نظر قرار داد. زمان انتخابات می‌تواند فرصت خوبی باشد برای نشان دادن محرومیت‌ها، ارائه درخواست‌ها، شکل دادن به ذهنیت‌ها و چشم‌اندازها، و برساختن ایده‌ها و گفتمان‌های نو. برجسته‌سازی هدف‌مند برخی مسائل در همه‌ی انتخابات صورت می‌گیرد، و چه بهتر که این برجسته‌سازی در راستای نفع عمومی و پیشرفت شهر و منطقه باشد.

گفتیم هدف اولیه شهرستان گراش در انتخابات پیش رو، برنده شدن یکی از نامزدهای این شهرستان در انتخابات است، اما باید یک هدف آرمانی دیگر را نیز به یاد داشته باشیم: حفظ اقتدار سیاسی گراش در منطقه. وزن سیاسی شهرستان گراش در انتخابات مجلس شورای اسلامی در تمام دوره‌ها قابل توجه بوده است، و ما همیشه توانسته‌ایم رقابت قابل توجهی را با دیگر شهرهای منطقه شکل بدهیم. این قدرتِ تهدید، نشان‌دهنده‌ی قدرت سیاسی شهرستان گراش است و باید با درایت و وحدت نامزدهای گراش حفظ شود.

گروه ما با چنین نگاهی به انتخابات پا به صحنه گذاشته است. ما اعتقاد داریم علاوه بر هدف اولیه (که همان برنده‌ شدن یکی از نامزدهای گراشی در انتخابات مجلس است)، باید اهداف دیگری را نیز مد نظر داشته باشیم. یکی از این اهداف ثانویه، ایجاد فضای گفتگو بین نامزدها و سپس بین مردم و نامزدها و در وهله آخر بین مردم و مردم است. ما اعتقاد داریم باید از ظرفیت سمن‌ها و گروه‌های اجتماعی در فرصت دادن به افکار عمومی استفاده کرد. برجسته‌سازی محرومیت‌ها و خواست‌ها نیز یکی دیگر از این اهداف ثانویه است، و همچنین مطرح کردن و شکل دادن به گفتمان‌های جدید در بطن سیاست گراش و منطقه. اما هدف آرمانی ما، حفظ اقتدار سیاسی گراش در منطقه است.

الگوهای زیادی برای رسیدن به سازوکار اجماع نامزدها می‌توان انتخاب کرد و در سال‌های گذشته برخی از آنها آزموده شده و تاثیرگذاری‌شان به محک تجربه گذاشته شده. از میان این الگوها، گروه ما به شیوه‌ای اعتقاد دارد که هم سهل است و هم ممتنع: گفتگوی مستقیم بین نامزدها. این شیوه بر یک گفتمان پایه‌ای استوار است: راه نجات ما از خلال گفتگو ساخته می‌شود. این شیوه همچنین یک پیش‌فرض اساسی دارد: این که تمام افرادی که از شهرستان گراش، داوطلب نمایندگی مردم شده‌اند، به گفت‌وگو در مورد اجماع اعتقاد دارند.

در این مسیر، گروه ما چند فاز طراحی کرده است. در فاز اول فعالیت، جلساتی با تمام نامزدهای انتخابات جهت آشنایی با ایده‌ها و برنامه‌ها برگزار شد. هدف از این جلسات، پیدا کردن کانال‌هایی برای گفتگوی بین نامزدها در مسیر رسیدن به اجماع بود. اکنون در ابتدای فاز دوم فعالیت، از نامزدها خواسته‌ایم که ایده‌ها و راهکارهای خودشان را برای اجماع در حضور یکدیگر بیان کنند، تا با این تضارب آرا، بتوان به راهکار مطلوب‌تری رسید. برگزاری این جلسات با این پیش‌فرض صورت می‌گیرد که تمامی نامزدها به تاثیر گفتگو اعتقاد دارند. در فاز سوم فعالیت که بعد از این جلسات شروع خواهد شد، ما راهکارهایی را در نظر داریم که از خلال آنها، گفتگو بین مردم و نامزدها برقرار شود.

ما به فعالیت تمام گروه‌هایی که مسیرهای دیگر را برای رسیدن به اجماع دنبال می‌کنند احترام می‌گذاریم و نهایت همکاری را با آنها در این راستا انجام می‌دهیم. ما امیدواریم در صورتی که گفتگوها در زمینه و با مبانی مناسب انجام بگیرد، راهی برای برون‌رفت از وضعیت آچمز خواهیم یافت. شرط رسیدن به این برون‌رفت نیز این است: نامزدها منافع شهرستان را بالاتر از هر نوع منفعتی قرار می‌دهند. همه‌ی نامزدهای شهرستان گراش در انتخابات مجلس بر این امر واقفند که هر تصمیم و رفتاری از طرف آنها در تاریخ سیاسی گراش ثبت می‌شود و تاثیر مثبت و منفی این رفتارها برای همه‌ی گراشی‌هاست، چه گراشی‌های امروز و چه گراشی‌های فردا.

گروه برگزارکننده نشست‌های هم‌اندیشی با نامزدهای انتخابات مجلس

14 نظر

  1. دیگه اصلا رای نمیدم ,به اینا ,,دیدمون رو نسبت به همه چی عوض کردن ,من گراشی الاصل ,خدا کنه هیچوقت به جایی نرسه ,چون که دیگه فکر میکنن همه چی خوشونن ,

  2. لطفا اسامی ده نفری که اقدام به ترتیب دادن این جلسه کرده اند منتشر کنید که این ده نفر از کدام محله و از چه طیف سیاسی و جناحی هستند بیشترشون هوادار کدام کاندیدا هستند شاید این ده نفر از طرف یک کاندید مورد نظر باشند که بخواهند کاندیداهای دیگر را کنار بزنند و به اجماع کاندید مورد نظر خودشون برسند شما نه از جلسه عکس گرفتین نه نظرات مطرح شده در شورا اطلاع رسانی کرده اید مردم چطور باید اعتماد کنند

  3. یعنی میگید تو این همه بدبختی و گرفتاری و فلاکت بازم بیاییم رای بدیم که عده ای گنده تر بشن و ما بدبخت تر ؟ الحق که خیلی پر رو هستید،بسه دیگه با شعور مردم بازی کردن

  4. بنده هم با نظر احمد موافقم.اگر به اصطلاح گارگروهی تشکیل بشه و فارغ از نظرورغبت مردم بخواد تصمیم بگیره،باز هم اون راه منتهی به شکست خواهدبود.متاسفانه در دوره های پیشین رگه هایی از تعصب محله ای وخود محوری تو تصمیمها دیده شد.

  5. نظر احمد بسیار بی طرفانه است و حرف درست و منطقی زده است بنظرم در هر جلسه ای که میذارند باید حتما یک نماینده از کاندیداها حضور داشته باشند از اقشار مختلف و از محلات باشند جلسات علنی و از قبل اطلاع رسانی شود

  6. اونهایی که میگن رای نمیدیم برعکس نفر اول میرن فقط خدا به این جماعت رحم کنه عاقبت به خیر بشیم

  7. درجواب‌کاووس‌!عاقل‌از‌یک‌سوراخ‌نباید
    دوبارگزیده‌بشه،حتی‌یکبارش‌هم‌زیادیه.
    پس‌اول‌باید‌عقلت‌به‌بلوغ‌برسه.

  8. این سری رقابت بسیار سخت خواهد شد و اگر از گراش نماینده برود بزرگترین کاری که می‌تواند بکند از لار یک نماینده و از گراش و خنج و اوز که جمعیت اندازه کوار و خرامه و ارسنجان دارند هم یک نماینده برود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 نظر
scroll to top