بستن

نحسی ۱۳ جشنواره کل را گرفت

هفت‌برکه – گریشنا: بعد از ۱۳ دوره برگزاری جشنواره فیلم کوتاه کل گراش، امسال نیز همانند سال گذشته این جشنواره برگزار نمی‌شود. سیزدهمین جشنواره کل در سال ۱۳۹۶ برگزار شد، و در دو سال اخیر، این جشنواره به علت نداشتن بودجه تعطیل شده است.

به گزارش هفت‌برکه، جشنواره فیلم کوتاه کل گراش پس از گذشت ۱۷ سال از شروع به کار و برگزاری ۱۳ دوره، حال و روز خوشی ندارد. این جشنواره در سال ۸۱ پایه‌گذاری شد و می‌توان آن را اولین جشنواره‌ی تخصصی فیلم کوتاه در کشور محسوب کرد؛ عنوانی که در سالیان اخیر و با منطقه‌ای شدن جشنواره، به یکی از برندهای فرهنگی گراش تبدیل شده است. با این حال، امسال نیز همانند سال گذشته، خبری از انتشار فراخوان و پوستر جشنواره نیست.

مهدی آیینه‌افروز، رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش، می‌گوید برگزار نشدن جشنواره یک دلیل واضح دارد: «سال گذشته به دلیل عدم وجود بودجه نتوانستیم جشنواره را برگزار نماییم. امسال هم تاکنون خبری از بودجه نیست. تا بودجه‌ی دولتی تعیین تکلیف نشود، امکان برگزاری جشنواره وجود ندارد.»

او درباره‌ی تخصیص بودجه از سوی وزارت‌خانه و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی هم توضیح داد: «ابتدا اداره کل فارس، برآورد بودجه‌ی مورد نیاز برای برگزاری جشنواره را از ما خواست. ما بر اساس تورم و هزینه‌هایی که یک جشنواره منطقه‌ای و آبرومند نیاز دارد، مبلغی را مطرح کردیم. این مبلغ با نظر وزارت و اداره کل کاهش یافت و نهایتا به مبلغ ۹۸ میلیون تومان رسید. وزارت ارشاد در ابتدا ردیف بودجه‌ای ۵۰ میلیون تومانی را به جشنواره کل گراش تخصیص داد تا ما بقیه مبلغ را از منابع دیگر تامین کنیم. اما تاکنون نتوانسته‌ایم همین بودجه را هم از اداره کل دریافت کنیم. شیراز می‌گوید الباقی پول مورد نیاز را تامین کنید تا ما بودجه را تخصیص دهیم. این مسئله تاکنون به تفاهمی ختم نشده و پیگیری‌های ما هم تا این لحظه نتیجه‌ای در برنداشته است. بارها با وزارتخانه، اداره ‌کل، نماینده محترم مجلس و… مذاکراتی صورت گرفته، اما تاکنون خبری از بودجه نیست و بنا بر تجربه گذشته، تا بودجه دولتی تامین نشود، کاری را شروع نخواهیم کرد.»

رییس اداره ارشاد گراش در خصوص نحوه تامین بودجه و برگزاری جشنواره در سال‌های قبل گفت: «این جشنواره معمولا توسط علاقه‌مندان و همراهان همیشگیِ فعالیت‌های فرهنگی برگزاری می‌شد. دوره قبل هم انجمن فیلم و عکس گراش و جواد آب‌افکن، دبیر انجمن، برگزاری آن را بر عهده داشتند. تامین بودجه کلا بر عهده اداره کل است، اما به دلیل مشکلاتی که هست، معمولا آنها بخشی از هزینه‌ی مورد نیاز را تامین می‌کردند و بخش دیگری را هم ما در خود شهر تامین می‌کردیم. شورای شهر در دوره‌های گذشته همکاری می‌کرد که در زمان شورای پنجم تاکنون حمایتی صورت نگرفته؛ و الباقی هم توسط حمایت‌های مردمی و خیرین و با پیگیری‌های اداره شهرستان و دوستان برگزارکننده تامین می‌شد. اما امسال تا بودجه دولتی تامین نشود نمی‌توان به سراغ تامین بودجه از محل‌های دیگر رفت.»

جواد آب‌افکن، دبیر انجمن فیلم و عکس گراش و دبیر اجرایی جشنواره در دوره گذشته، نیز در خصوص جشنواره امسال گفت: «مشکل اصلی، قطعا عدم بودجه مالی است. اگر این بودجه تامین شود، حاضر به برگزاری جشنواره هستیم. اما تجربه‌ی دوره‌های قبل نشان داده که که بهتر است تا زمان تامین بودجه، وارد کار اجرایی نشویم. برگزاری جشنواره بسیار هزینه‌بر است و متاسفانه در دوره‌های گذشته، همیشه این بحث کمبود منابع مالی برای جشنواره‌ای که نماد فرهنگی گراش است، آزاردهنده بوده!»

آیینه‌افروز، رییس اداره ارشاد گراش، که خود از موسسین این جشنواره نیز به شمار می‌رود، در انتها می‌گوید: «جشنواره کل تنها جشنواره تخصصی و شناخته‌شده در حوزه فرهنگ کل منطقه است و در تقویم رسمی وزارت فرهنگ و ارشاد و اداره ‌کل فارس نیز ثبت شده است. تاکنون شهر‌های مختلفی سعی کرده‌اند که جشنواره‌ای به موازات این جشنواره برگزار کنند، اما به اذعان خودشان، توفیق جشنواره کل را نداشته است. این وقفه‌ی دوساله، نگرانی انتقال و یا برگزار شدن این جشنواره در شهرهای دیگر را نیز به همراه دارد.»

فعال اجتماعی و دانشجوی علوم سیاسی

5 نظر

  1. با سلام
    جشنواره کل از نظر فرهنگی چقدر مشکلات فرهنگی را تونسته حل وفصل بکنه به غیر از ترویج بی حجابی چه خاصیت دیگه داره؟ وبودجه شهرداری و شورای شهر که مردم مستضعف پرداخت میشه صرف یک دور همی به نام جشنواره کل میشه. خودتون قضاوت کنید ؟ در این وضعیت بد اقتصادی یه عده به نام جشنواره برن پول از خیر بگیرن و صرف دورهمی دوستان گریشنا بشه. لطفا این کامنت حذف نشه دوست بزرگوار با فرهنگ

    1. با این کوتاه دیدگی گراش رو به قهر فرهنگ بردین. اگر جشنواره کل نبود، اسم گراش در محافل فرهنگی جنوب اصلا وجود نداشت. و از اون مهمتر فیلم سازها و کارگردانان بین المللی گراشی به واسطه همین جشنواره پیشرفت کردند. لطفا کمی به نگاهتون وسعت ببخشین.

  2. اقا یا خانم vhd :
    شیراز و اینا نه، همین لار یا اوز برو تا بفهمی که رعایت حجاب تو گراش خیلی هم درسته؛ حتی با پوشش مانتو.

  3. چقدر دردناک بود این خبر… این جشنواره شناسنامه فرهنگی گراش بود. خدا میدونه چقدر همین شهرهای دور و طراف دوست داشتن تو اونجا برگزار می‌شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top