بستن

کشت زعفران روی هوا، سودآور یا بی‌ثمر؟

هفت برکه(گریشنا): مدیر جهاد کشاورزی شهرستان گراش از کشت گلخانه‌ای زعفران به روش آیروپونیک(هواکشت) در شهرستان گراش خبر داد. کشت گلخانه‌ای زعفران برای اولین بار و به صورت آزمایشی در گراش انجام می‌شود و درصورتی که پیاز زعفران با آب و هوا و خاک گراش مطابقت کند، امکان کشت آن به صورت انبوه فراهم می‌شود.

مدیر جهادکشاورزی گراش: کشت زعفران گلخانه‌ای آزمایشی است

به گزارش روابط عمومی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان، علی جوکار گفت:«در کشت گلخانه‌ای زعفران به روش آیروپونیک یا هواکشت، نیازی به خاک نیست و صرفا با کنار هم چیدن پیازهای زعفران بر روی طبقات چوبی و رطوبت‌دهی به محیط اقدام به گل‌گیری از پیاز می‌شود.»

وی افزود:«کشت گلخانه‌ای زعفران به روش هواکشت اقدامی شدنی است اما سودآوری و کیفیت محصول در این نوع کشت موضوعی است که نیاز به آزمون و زمان دارد.»

جوکار افزود:«کشت زعفران در زمین با مشکلاتی از جمله سرمازدگی، آفات، مشکلات پیش آمده از سوی جوندگان برای پیاز زعفران و بارندگی هنگام برداشت گل مواجه است که کیفیت محصول را به شدت کاهش می‌دهد. بار میکروبی بالا به واسطه تماس با خاک نیز از مواردی است که در کشت گلخانه‌ای مشاهده نمی‌شود. و پیاز زعفران به گونه‌ای است که بدون هیچ تغذیه و آبیاری در فضای بیرون از خاک به واسطه استفاده از ذخیره غذایی موجود در خود پیاز، به گل‌دهی می‌رسد.»

وی تصریح کرد:«یکی از معایب کشت گلخانه‌ای زعفران انتقال پیاز زعفران در گلخانه است که باعث هزینه‌های گزاف برای بهره‌بردار می‌شود. اما با شرایط آب و هوای شهرستان‌های جنوب چاره‌ای به جز این نیست.»

جوکار در پایان گفت:«کشت گلخانه‌ای این محصول در شهرستان در حال حاضر آزمایشی است و تا به امروز ۸ نفر با مساحتی حدود ۲۰۰ متر مربع در این زمینه فعال هستند و علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان مدیریت در تماس باشند و مشاوره های لازم را دریافت نمایند.

زعفران گلخانه‌ای در اما و اگر

رضا دلیر، مسئول کشت گلخانه‌ای گراش با تاکید روی این موضوع که این کشت فقط به صورت آزمایشی در گراش انجام می‌شود. 

بر اساس اعلام اداره کل جهاد کشاورزی فارس تا اطلاع ثانوی هیچ یک از شهرستان‌ها حق همکاری با شرکت‌های خصوصی آموزشی، اجازه برگزاری کارگاه آموزشی در مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و یا بازدید از محل این نوع کشت را ندارند. در غیر این صورت مسئولیت عواقب آن به عهده شهرستان مربوطه خواهد بود. متقاصیان این روش کشت با مسئولیت خود می‌توانند اقدام نموده و نتیجه آن را تجربه کنند.»

تاکید جهادکشاورزی بر کشت در فضای آزاد است: «برای کشت زعفران در فضای آزاد هرگونه کمک، مشاوره …. و یا برگزاری کارگاه آموزشی با هماهنگی کمیته گیاهان دارویی و در راس آن مدیر محترم باغبانی بلامانع می‌باشد.»

دلیر توضیحاتی در مورد هزینه‌ی اولیه کشت زعفران به صورت گلخانه‌ای را ارائه داد و گفت:«سال اول تقریبا ۵ میلیون هزینه خرید پیاز زعفران می‌شود ولی سال‌های بعد احتیاج به خرید پیاز نیست. درمجموع کشت با ظرفیت اتاق ۴×۳ به تولید۶۰۰گرم می‌انجامد یعنی تقریبا در هر دوره چیزی معادل ۷ میلیون فروش دارد. سر گل تقریبا کیلیویی ۱۲ میلیون است.»

او روش خشک کردن زعفران را نیز توضیح می‌دهد و می‌گوید:«می‌توان به مدت چند ساعت به فاصله یک متری روبه‌رو بخاری برقی گذاشت هم در آفتاب به مدت دو ساعت قرار داد و بعد به سایه منتقل کرد. هر چی زمان خشک کردن زودتر باشد روی کیفیت زعفران تاثیر می‌گذارد.»

ایرنا: کشت گلخانه ای زعفران، روش جدید یا سراب سودآوری؟

احتیاط مدیران جهادکشاورزی در ترویج کشت زعفران گلخانه‌ای به دلیل مسائل پیش‌ آمده در استان‌های خراسان به عنوان قطب زعفران است.

خبرگزاری دولتی ایرنا سال گذشته گزارش انتقادی از آموزش این نوع کشت زعفران داشت: «بر این اساس، مدعیان این نوع کشت را نمی توان کلاهبردار عنوان کرد زیرا طبق گفته متخصصان ‘پیاز زعفران’ در شرایط دارای رطوبت لازم در هوا و در کنار یک اتاق معمولی نیز به گلدهی می رسد اما وعده های واهی و بیانی متفاوت از واقعیت که بیشتر شبیه به دروغ است اینگونه تبلیغات و آموزشهای آن را از درجه اعتبارساقط می کند. بررسی فنی کارشناسان رسمی حوزه زعفران نشان داد کشت گلخانه ای این محصول بخاطر فقدان کیفیت در زعفران تولیدی، مورد تایید نیست.» (گزارش در ایرنا)

رئیس هیات مدیره جمعیت ایرانی علوم زعفران از مخالفان سرسخت این روش است: کشت گلخانه ای زعفران به روش هواکشت اقدامی شدنی است اما سودآوری و کیفیت محصول در این نوع کشت با تبلیغات مطرح شده مغایر است.

زعفران‌کاران: منتظر نتیجه هستیم

نعمت حسنی، یکی از افرادی است که امسال کشت گلخانه‌ای زعفران را در باغ خود انجام می‌دهد، او می‌گوید:«من از طریق دوره‌ی آموزشی کشت زعفران که زیر نظر جهاد دانشگاهی و جهاد کشاورزی برگزار شد، با کشت زعفران آشنا شدم. شش میلیون تومان هزینه‌ی خرید پیازهای زعفران شد. ما نه تجربه‌ای داشتیم و نه جا و مکان و وسایلی اما به مرور و طبق آموزشی که گرفته بودیم آن را فراهم کردیم. و باغ خودمان را برای کشت گلخانه‌ای انتخاب کردیم البته محدودیتی وجود ندارد و هر کسی می‌تواند در هر مکانی شرایط کشت گلخانه‌ای را فراهم کند مثلا یک نفر در باغش یک نفر در پشت بام یا اتاق‌ خانه‌اش. ما کار را از اول مرداد با کمک همسرم خانم جعفری و خواهرزاده‌ام خانم وفایی‌فرد آغاز کردیم و اول آبان فصل گل‌دهی آن است.»

او در ادامه به برنامه‌ی آینده‌ی خود اشاره کرد و گفت:«امسال ما کار را آزمایشی انجام دادیم و قرار است بعد از این پیاز را در خاک بکاریم درصورتی که پیاز زعفران تا مرداد ماه در خاک و آب و هوای گراش دوام بیاورد. ما قصد داریم تا ۳ سال دیگر کشت زعفران را توسعه دهیم و کارآفرینی ایجاد کنیم.»

رقیه پاکروان با گفتن این جمله که «هر کسی گلخانه‌ام را می‌بیند تعجب می‌کند،» صحبت‌هایش را شروع کرد و گفت:«من یکی از اتاق‌های منزلم را برای این کار در نظر گرفتم. هر چند فضای اتاقم بیشتر از ۳.۴ بود و می‌توانستم ۴۰۰ کیلو پیاز زعفران را بکارم اما چون آزمایشی بود ترجیح دادم ۲۰۰ کیلو کاشت داشته باشم. از اول شهریور ماه من پیازهای نقره شده را در گلخانه قرار دادم. سه رکن مهم رشد زعفران دما، رطوبت و نور است که باید تنظیم شده و طبق برنامه باشد. فعلا نمی‌توان حدس زد که کاشت زعفران در گراش سوددهی دارد یا ندارد. قرار است خرداد ماه پیازهای زعفران را منتقل کنم به صحرای خودمان و اگر تا فصل تابستان مشکلی نداشت، ان‌شاالله کشت زعفران را ادامه خواهم داد.»

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

3 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top