بستن

آماده‌باش بیمارستان گراش، حتی برای یک اتوبوس مصدوم

هفت‌برکه – گریشنا: آمادگی بیمارستان و اورژانس برای خدمات‌رسانی در یک حادثه با مصدومین زیاد در مانور پدافند غیرعامل سنجیده شد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی گراش، مانور عملیاتی تریاژ با مصدومین انبوه بمناسبت هفته پدافند غیر عامل، صبح امروز شنبه هجدهم آبان ۱۳۹۸ با حضور فرماندار و برخی مسئولین این شهرستان در بیمارستان گراش برگزار شد.

اصغر فرودی فرماندار گراش که به همراه اعضای شورای پدافند غیر عامل از این مانور بازدید کرده بود در گفتگو با گریشنا گفت: «در جلسه بعد از مانور نقاط قوت و ضعف این مانور بررسی شد. هماهنگی درون سازمانی در برگزاری مانور خیلی خوب بود. بیمارستان گراش تا صد نفر ظرفیت پذیرش مصدوم دارد که در مواقع اضطراری مطب‌ها و امکان خصوصی هم تا صد نفر ظرفیت پذیرش دارند که در مواقعی بحران پذیرش همزمان حدود ۲۰۰ نفر ظرفیت خوبی برای شهرستان است.»

رییس شورای پدافند غیرعامل با تشکر از برگزارکنندگان مانور در مورد ضعف‌های این مانور گفت: «مواردی مانند چپ شدن اتوبوس در حیطه پدافند غیرعامل قرار نمی‌گیرد و بیشتر در حیطه مدیریت بحران قرار می‌گیرد. سناریو باید بر اساس خرابکاری طراحی می‌شد و به همین علت حضور نیروهای امنیتی در این مانور ضروری بود. در این مانورها هماهنگی با رییس پدافند غیرعامل شهرستان و استفاده از توان دیگر نهادها مانند هلال‌احمر یا سپاه هم باید در نظر گرفته شود. با همه این بحث‌ها مانور به خوبی برگزار شد و جای تشکر دارد.» 

دکتر سیدجواد محقق معاون درمان دانشکده علوم پزشکی گراش در گفتگو با روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی گراش درباره این مانور گفت:«در این مانور عملیاتی که به منظور سنجش آمادگی پدافند غیرعامل برای مقابله با حوادث احتمالی برگزار شد بر اساس سناریوی طراحی شده اقدام شد.»

دکتر محقق  در ادامه گفت:« در این سناریو  پس از اطلاع به اورژانس ۱۱۵ در خصوص حادثه واژگونی یک دستگاه اتوبوس به دلیل عملیات خرابکارانه، بلافاصله آمبولانس‌های این مرکز به محل حادثه اعزام شدند و ۲۶ نفر از ۴۰ سرنشین اتوبوس که دچار آسیب شده بودند به بیمارستان انتقال داده شدند و در کمترین فاصله این خبر برای «مدیریت بحران دانشکده» ارسال و بحرانی بودن این مسئله مورد تایید قرار گرفت.»

وی افزود: «پس از تایید بحران، فراخوان گروههای عملیاتی، پشتیبانی، اداری و برنامه ریزی انجام و تمام نیروها تا  زمان انتقال بیماران این حادثه در محل اورژانس حضور پیدا کردند و به محض رسیدن آمبولانس های حامل مصدومین، گروه بندی این مصدومین انجام شد.»

دکتر محقق در ادامه در خصوص چگونگی تقسیم بندی مصدومین گفت : «گروه بندی مصدومین توسط “گروه تریاژ” به وسیله دستبندهایی به رنگ‌های قرمز و زرد (مصدومینی که می بایست به بخش اتفاقات منتقل شوند) رنگ سبز (مصدومینی که آسیب جدی ندیده اند و باید به صورت سرپایی درمان شوند و در مکانی با فاصله از اورژانس نگهداری می شوند که در محل اورژانس ازدحام بوجود نیاید و رنگ مشکی نیز (مصدومینی که جان خود را از دست داده اند و باید به سردخانه منتقل شوند) انجام و کارهای عملیاتی درمانی برای این مصدومین انجام شد.»

 

10 نظر

  1. این مانور چون با اطلاع و آمادگی قبلی تمامی نیروهای امدادی بوده پوچ و فاقد ارزش می باشد به بیان بهتر یک فیلم و سرگرمی برای این افراد بوده. مانور واقعی که آمادگی واقعی دستگاه های ذیربط را بسنجد زمانی است که فرماندار به صورت ناگهانی و بدون اطلاع هیچ احدی به ۱۱۵،۱۱۲ و ۱۲۵ و .. تماس و اعلام حادثه کند و ببینند کدام ارگان در شرایط واقعی آماده تر هست پیشنهاد می کنم این اقدام هر دو سه ماه یکبار تکرار شود تا همیشه نهادهای مربوطه آمادگی خود را حفظ کنند.

  2. خوبه که هنوز اورژانس جدید که سه بار افتتاح شده ولی هنوز عملیاتی نشده لااقل بیکار و ول حلاف نیست .
    خدا بهشون خیر بده که حداقل زحکت های خیر هدر نمی ره ….
    حداقل سالی چنتا مانور توش برگزار می میشه …..
    یا ایهاالمسئولین بی ….. یه تکونی یه حرکتی یه بوقی یه صدایی ….
    ها متوجه شدم منتظرید توسط همه اعضای هیت دولت و نماینده جدید تک تک افتتاح کنید بعد عملیاتیش کنید… .

  3. حیف از همچون بیمارستان به این عظمت و انقد دم و دستگاه که از بعضی از دکتراش و پرستاراش فاقد صلاحیتن ,حیف ,باید بهتربن دکترا بشینن,حیف از همچون بیماریستانی که شده اموزشی,از زایشگاه بگیر که شده کشنارگاه تا بقبه جاها

  4. والا در حالت عادی که به اورژانس بیمارستان مراجعه میکنی کسی نیست پاسخگو باشه
    چند مدت قبل ساعت ۱ شب به بیمارستان مراجعه کردیم گفتن دکتر شیفت داره استراحت میکنه صبح بیاین
    خدا نکنه کسی کارش به بیمارستان بیافته..

  5. یه کم به نگهبانهای بیمارستانتون ادب و معرفت و خوش رفتاری یاد بدین بعضیاشون انگار از دماغ فیل افتادن بابا جراح مغز و اعصاب نیستین که به نگهبانین

  6. دارن آمادگی خودشون رو نشون میدن و خیلی خوبه
    البته بیمارستان گراش تو منطقه معروفه
    در ضمن بعضی ها نظر ندن اتفاقی نمی افته
    خوبه حداقل خودمون رو تخریب نکنیم
    با تشکر از گریشنا

  7. همینه‌که‌هست‌!به‌مرکز‌نهضت‌سوادآموزی‌خوش‌آمدید.
    مُرواشِز‌خوتو‌وَ‌زِنیاتوکه‌بِبی‌دفترچه‌سوادآموزی.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 نظر
scroll to top