بستن

موزه گراش را یک خیر جوان می‌سازد

هفت‌برکه – گریشنا: مجموعه‌ی اداره‌ی میراث فرهنگی و موزه جنوب در گراش در زمینی به مساحت دو هزار و ۴۵۰ متر مربع جنب کلانتری گراش ساخته می‌شود.

به گزارش هفت‌برکه، حبیب‌الله مهرابی که از زمان ریاستش در شورای چهارم ساخت این موزه را پیگیری می‌کند، در گفتگو با هفت‌برکه اظهار کرد هزینه‌ی ساخت این مجموعه از طرف یکی از خیرین جوان گراشی تامین می‌شود و کلنگ ساخت آن بعد از  ماه صفر به زمین زده خواهد شد.

او در مورد زمین واگذارشده به این مجموعه هم توضیح می‌دهد: «این زمین در طرح جامع دارای کاربری اداری است و ما نقشه‌ی این پروژه را با عنوان اداره میراث فرهنگی شهرستان گراش و مجموعه وابسته تهیه کردیم و به اداره کل راه و شهرسازی لارستان و دفتر فنی اداره کل میراث فرهنگی استان فارس مراجعه و تحویل دادیم. آن‌ها نیز زمین را بازدید کردند و طرح و نقشه مورد تایید واقع شد. تا در نهایت پس از چهار سال پیگیری مستمر و از بین بردن موانع، با ساخت این مجموعه در این مکان موافقت شد.» در این زمین چند سال پیش کارتینگ راه‌اندازی شده بود.

پیگیری برای واگذاری زمین

مهرابی پیشینه‌ای از پیگیری‌ها را از زمان شورای چهارم بازگو می‌کند: «با توجه به فعالیت‌های انجمن ایکوموس و جوانان علاقه‌مند به میراث فرهنگی شهر و برگزاری هر ساله‌ی خونه کدیم، ضرورت ساخت یک موزه و مجموعه میراث فرهنگی احساس شد. یکی از خیرین جوان، خوش‌نیت و فهیم که فعلا نمی‌خواهد نام او فاش شود، سال ۱۳۹۵ با راهنمایی یکی از دوستان به شورا مراجعه کرد و اعلام کرد برای انجام یک کار خیر آمادگی دارد. ما چهارده پروژه‌ی دارای اولویت را به ایشان معرفی کردیم و با توجه به جوان و خوشفکر بودن ایشان، پروژه‌ی ساخت موزه و مجموعه‌ی میراث فرهنگی را در رتبه اول گذاشتیم. ایشان پیشنهاد ما را پذیرفت. بعد از شورای چهارم، با تعهدی که بنده نسبت به اعتماد مردم داشتم، این کار را مستمرا پیگیری کردم.»

رییس وقت شورای شهر گراش در مورد مکان‌یابی پروژه نیز می‌گوید: «با مشورت اعضای شورای چهارم، زمینی را که در حاشیه مجموعه هفت برکه وجود داشت و متعلق به یکی از شهروندان بود در نظر گرفتیم. با مراجعه به نماینده ایشان توافق شد که به صورت تبدیل به احسن، در این زمین مجموعه موزه ساخته شود. بعدا با اتفاق‌هایی که افتاد، با این کار موافقت نشد. سپس زمین دیگری کنار اداره راه و شهرسازی، پشت ساختمان هتل در خیابان دکتر شیبانی، انتخاب و نقشه‌برداری شد. اما با مراجعه به اداره کل راه و شهرسازی برای واگذاری، متوجه شدیم که کاربری این زمین خدمات شهری است و امکان واگذاری زمین در این حیطه نیست.»

مهرابی به نتیجه نرسیدن این انتخاب‌ها را به فال نیک می‌گیرد، چون به اعتقاد او زمین فعلی واگذارشده موقعیت بسیار بهتری دارد. او روند واگذاری این زمین را نیز اینگونه توضیح می‌دهد: «نخست سند زمین به نام دولت صادر شد و بعد برای واگذاری کارشناسی آن انجام شد. پس از آن نقشه اولیه‌ی آن نیز توسط عزیزانمان در انجمن ایکوموس، از جمله مهندس عبدالهی و دیگران، ارائه شد. با آماده شدن اسناد و مدارک و نقشه‌برداری زمین پس از پیگیری‌های زیاد با واگذاری زمین موافقت شد و اعلام شد که مبلغ بیست و چهار میلیون و چهل هزار تومان به حساب سازمان ملی زمین و مسکن تهران جهت واگذاری زمین واریز شود. این مبلغ توسط خیر واریز شد و قول‌نامه‌ی اولیه واگذاری به نام اداره میراث فرهنگی گراش صادر شد.»

پیگیری برای ساخت و راه‌اندازی

حبیب‌الله مهرابی اعلام می‌کند پیش‌پرداخت اولیه‌ی خیر برای ساخت این مجموعه، دو میلیارد تومان است. او امیدوار است که این پروژه طی دو سال به سرانجام برسد: «اگر موانعی از سمت شهرداری و مشکل پروانه و مسائل دیگر ایجاد نشود، شاید ظرف دو سال به بهره‌برداری برسد. شاید هم زودتر، چون که بودجه آماده است. به محض این که نقشه آماده شد، مسائل پیمانکاری آن به یکی از نمایندگان خیر سپرده می‌شود. ان ‌شاء الله از لحاظ بودجه مشکلی پیش نیاید و به سرعت کار پیش برود.»

مهرابی به راه‌اندازی مجموعه هم فکر کرده است: «در عین حالی که فعالیت‌هایی در جهت واگذاری زمین انجام می‌گرفت، تفاهم‌نامه‌ای با خیر امضا شد که پرداخت اولیه ایشان به مبلغ دو میلیارد تومان است که ان‌شاالله این مجتمع عظیم ساخته شود. در جلسه‌ای که با حضور مدیر کل میراث فرهنگی در اداره میراث فرهنگی داشتیم، قرار بر این شد که تجهیزات و تامین نیروی متخصص توسط اداره کل انجام گیرد و مجموعه ساختمان و تاسیسات را خودمان بسازیم.»

او به این نکته اشاره می‌کند که جلسه‌ای برای تهیه‌ی طرح نهایی موزه در هفته‌ی پیش رو با صاحب‌نظران، مهندسان معماری و دوستداران میراث فرهنگی تشکیل خواهد شد، تا نظرات آنها جمع‌آوری و به طراح منعکس شود. او در مورد بخش‌های مختلف این مجموعه نیز چنین نظری دارد: «ساختمان اداری، موزه، کارگاه‌ها و بخش آموزش، بخش‌هایی است که در این طرح گنجانده می‌شود.»

مهرابی در ادامه‌ی صحبت‌هایش در مورد نوع این موزه اظهار نظر می‌کند: «پیگیر هستیم که بتوانیم اشیای موزه‌های بزرگ از شهرهای بزرگ را به مدت شش ماه تا یک سال به موزه گراش منتقل کنیم تا باعث حضور مردم و رونق شهر شود. یک نفر اهل یکی از شهرهای اطراف که دارای موزه‌ی شخصی است نیز به ما قول داده تا اشیای قیمتی موزه‌اش، شامل کتب خطی و سکه‌های چندصدساله و ابزار و وسایل را به موزه‌ی جنوب در شهر گراش منتقل کند. طی بازدیدی که من به اتفاق آقای صلاحی از این موزه شخصی داشتیم، این موزه بسیار غنی بود.»

 

مهرابی: تصور نشود که کاندیدای انتخابات هستم

حبیب‌الله مهرابی چندین بار بر دو نکته تاکید می‌کند: این که او به خاطر احساس مسئولیتی که در قبال شهر دارد، این پروژه را پیگیری کرده است، و دوم این که قصد کاندیداتوری در انتخابات پیش رو را ندارد. او می‌گوید: «دو نکته در پایان کار عرض کنم. اولا بنده قصد کاندیداتوری مجلس را ندارم که کسی را تصور کند این تلاش‌ها و اعلام تلاش‌ها در این زمان، تبلیغات انتخاباتی است. چهار سال پیگیری مجدانه و ده بار مسافرت به شیراز در جهت پیگیری و شرکت در جلسات مختلف با همیاری دوستان، همه در جهت رسیدن به اهداف شهر بوده و از هیچ کسی در این مسیر توقع یک ریال نداشتم. نه یک ریال دریافت کردم و نه یک ریال درخواست کردم. حتی یک ریال غیر از مخارج مرسوم به کسی پرداخت نشده است، به جز هزینه‌ی واگذاری زمین که توسط خیر پرداخت شد.»

او در ادامه می‌گوید: «پیگیری‌کننده‌ی اصلی من هستم، و از توانمندی دیگران هم استفاده می‌کنم. مثلا آقای عبدالعلی صلاحی با توجه به ارتباط‌هایی که با اداره کل میراث فرهنگی دارند، کمک زیادی به ما کار کردند. ما از کمک‌های آقای مهندس هرمزی و دیگر دوستان نیز بهره بردیم.»

او همکاری ادارات را نیز در این زمینه مثمر ثمر می‌داند: «در این مسیر افرادی واقعا صادقانه با ما همکاری کردند. یکی از کسانی که صادقانه همکاری کرده و به جد علاقه‌مند بود که این پروژه محقق شود، آقای مهندس باقری‌فرد، مدیر کل راه و شهرسازی لارستان است. ایشان حتی زحمت کشیدند و به مرکز استان تشریف آوردند تا در جلسه‌ای که در اداره کل میراث فرهنگی تشکیل شد، حضور پیدا کنند. معاونین ایشان هم زحمت زیادی کشیدند. مدیر کل میراث فرهنگی فارس و معاونین ایشان نیز خیلی علاقه نشان دادند. آقای فرماندار و دفتر فنی فرمانداری نیز همکاری خوبی با ما داشتند. و در نهایت، آقای سید عفیف‌الدین زندوی، رئیس محترم میراث فرهنگی گراش، و همکارانشان، اعضای شورای چهارم مخصوصا مهندس هرمزی و استاد صلاحی، اعضای انجمن ایکوموس و دوستداران میراث فرهنگی، کسانی بودند که در این راه همیاری و همکاری کردند.»

مهرابی نظرات و اهدافش را از پیگیری این پروژه به شکل یک یادداشت در اختیار گریشنا قرار داده است که به زودی منتشر خواهد شد (اینجا بخوانید).

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

10 نظر

  1. با سلام خدمت استاد مهرابی مرد عمل و خستگی ناپذیر…استاد کاش همه برای شهر بدون منت کار می کردیم….وگرنه این اوضا شهر و شهرستان نبود…..خداقوت

  2. همچنین تشکر ویژه از خیرین گمنام چه با نام…..از قدیم گفتن خودت برخیز و گرنه اگه منتظر دولت و دولتی باشیم کار خاصی پیش نمیره…

  3. اجرش با امام حسین که با کار خیر به فکر فرهنگ سازی هستند و همچنین برای اقتصاد شهر هم مفید می باشد .از آقای مهرابی هم باید تشکر کرد که برای گراش تلاش می کند .به امید ساخت جاده چک چک و جاده مواصلاتی برای ارتقا اقتصاد شهر گراش .

  4. احسنت به این خیّر. البته ما ممنون همه‌ی خیرین عزیز و محترم هستیم ولی دیگه کم کم وقتشه گراش روی بخش فرهنگی و آموزشی کار کنه. نمونه اش همین کاری که قراره انجام بشه و خیلی هم کار خوبیه. خوشبختانه یا متاسفانه بیشتر حجم کمک خیرین صرف کار های مذهبی (ساخت مسجد و برنج و …) میشه. گراش استعداد های زیادی داره ولی متاسفانه میشناسیم کسایی رو که استعداد و تلاش دارن ولی به خاطر نداشتن هزینه ی تحصیل(خرید کتاب، هزینه ی مدرسه، هزینه ی دانشگاه و خوابگاهو …) ، دست از تحصیل میکشن. و متاسفانه مشکل اینجاست که وقتی شهری تحصیل کرده نداشته باشه، از خیلی جاها ضربه میخوره. الان خیلی از کامندهامون، معلم ها و … غیر بومی هستن. باید نیروی گراشی تربیت بشه و تمام ظرفیت ها رو پر کنه و همچنین نیرو بفرستیم شهر های اطراف. نه اینکه نیرو بیاریم تو گراش. متاسفانه هنوز ما یک کتابخونه ی درست و حسابی هم نداریم(برای مطالعه). کتابخونه ی آبشار اندیشه فضای خوبی داره ولی چند تا مشکل داره.اول ساعت کاری و باز بودنشه و دوم دور بودن از شهر که خیلیا مشکل رفت و آمد تا آبشار اندیشه دارن.
    ما خیلی جاها از نظر فرهنگی، تربیتی، آموزشی و اجتماعی کمبود داریم و به نظر من ثواب این کار ها حتی از ساخت مسجد و … هم بیشتره. البته من با ساخت مسجد مخالف نیستم و خودم هم آدم مذهبی هستم ولی به نظرم کم کم دیگه وقتشه گراش به سوی پیشرفت کردن قدم برداره… .

  5. سلام
    ضمن تشکر از کلیه دست اندرکاران مخصوصا خیر جوان که حاضر نیست نامش را ببرند کاش میشناختیم و به وظیفه عمل می کردیم و از ایشان تجلیل می کردیم همه خیرین عزیزو بلند نظر گراش چنین هستند معمولا بی نام و با اخلاص هستند و بیشتر نماینده ها و وکلایشان در صحنه و مشهود هستند هرچند این نمایندخ ها هم ان شاالله با نیت خیر کار می کنند و ماجور باشند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 نظر
scroll to top