یکی از خوانندگان: یکی از معضلات کنونی گراش، راه افتادن مغازه‌های متعدد مدواخی است؛ مخصوصا این که خبرهایی هم از دبیرستان‌ها به گوش می‌رسد که دانش‌آموزان درگیر این مسئله هستند. و امروز، متاسفانه بچه‌های ابتدایی هم درگیر این معضل شده‌اند. آن هم داخل محیط تحصیلی، دور از چشم اولیا و کادر دفتر.

من چند روزی است که درگیر این قضیه هستم. بچه‌ی من دانش‌آموز ابتدایی است. او چند روز قبل دیده که دوستانش به محض تعطیلی مدرسه، به پشت دیوار مدرسه می‌روند و نوبتی مدواخ استفاده می‌کنند! ظاهرا چند روز بوده که بعد از تعطیلی مدرسه، به آنجا می‌رفته‌اند و روزانه به یکی دو نفر دیگر هم خبر می‌دادند و جذب نیرو می‌کردند. بچه‌های معصوم ده‌ساله. و چند نفر از بچه‌ها هم می‌ایستادند به تماشا.

البته مدیر مدرسه بعد از چند روز متوجه این موضوع شده و با بچه‌ها برخورد کرده است. بچه‌هایی که از خانواده‌های خوب هم هستند.

من مادرم و نگران بچه‌ام. آخر نزدیک‌ترین دوستانش…. دیشب می‌گفت پس من با کی دوست باشم؟ واقعا اگر به این خانواده‌ها نمی‌شود اعتماد کرد، پس به چه کسی می‌توان اعتماد کرد؟

هرچند معلوم شد که خانواده آن دانش‌آموز هم کاملا بی‌خبر هستند و بچه مدواخ را از سوپرمارکت پدرش دزدکی برداشته است و داده به دوستش. دوستش هم از ترس خانواده، آن را توی زمین کنار خانه‌شان، زیر خاک و سنگ مخفی می‌کرده است.

نه قصد زیر سوال بردن مدیران و معاونان را دارم و نه آموزش و پرورش. البته از مسئولیت آنها نمی‌شود گذشت، اما خود خانواده‌ها هم خیلی مهم هستند. من خبر دارم که آقای اسماعیلی, مشاور مدارس در اداره آموزش پرورش، در مورد این مسئله خیلی تلاش می‌کنند تا بچه‌ها و خانواده‌ها را آگاه کنند. اما متاسفانه هنوز خیلی از خانواده‌ها به این مساله آگاهی ندارند و خطر جدی را احساس نمی‌کنند.

Medvakh

هفت‌برکه گریشنا: مطلبی که خواندید، اظهار نگرانی یکی از خوانندگان گریشنا بود که برای پیگیری این معضل از رسانه‌ها و مسئولین کمک می‌خواست. نگرانی این مادر، موضوعی مهم و فراگیر است و سابقه‌ای طولانی هم دارد. مروری بر گزارش‌های گریشنا نشان می‌دهد که بارها درباره‌ی این معضل هشدار داده شده، اما به همان اندازه نادیده گرفته شده است.

در تیرماه ۱۳۹۵، اصغر فرودی، فرماندار شهرستان گراش، در نشست خبری در هفته‌ی مبارزه با مواد مخدر، از شیوع مواد مخدر در بین اقشار مختلف جامعه سخن گفته بود و به عنوان اولین قشر، از دانش‌آموزان نام برده بود: «در بین دانش‌آموزان، دانشجویان، زنان، کارگران و اقشار مختلف، مواد مخدر در حال شیوع است که لطمه زیادی به جامعه می‌زند.» فرماندار در همین نشست، گسترش فروش مدواخ را به صورت ضمنی تایید کرده بود (خبر در گریشنا).

سوم اردیبهشت ۱۳۹۷ نیز در جلسه شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، جلوگیری از گسترش اعتیاد به مواد مخدر در میان دانش‌آموزان یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مطرح شده در جلسه بود. گزارش این جلسه با این تیتر منتشر شد: «آمار نداریم، ولی خطر اعتیاد دانش‌آموزان جدی است.» (اینجا) سرگرد دهقان، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه گراش، گفته بود: «باید یک کار مردمی و بسیجی انجام شود چون سن مواد مخدر به حد دانش‌آموزان رسیده است.» محسن افشار، کارشناس آموزش و پرورش گراش، نیز اعلام کرده بود: «آماری از اعتیاد در مدارس در دسترس نیست، ولی مشکل مدواخ در بین دانش‌آموزان وجود دارد. طرح‌هایی برای آموزش دانش‌آموزان و والدین با همکاری بهزیستی و مرکز بهداشت در مدارس اجرا می‌شود. خیلی از دانش‌آموزان از معضلات اعتیاد و فضای مجازی آگاهی ندارند.» (خبر در گریشنا).

در جلسه‌ی بعدی شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر، در ۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸، نیز مساله‌ی اعتیاد دانش‌آموزان به طور جدی و با آمار مطرح شده بود. در این جلسه، علیرضا مساح، معان فنی معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش، بر بحث آموزش تاکید کرده و گفته بود: «چون سن اعتیاد به ۱۲ سالگی رسیده است و ما باید حتی قبل از این سن آموزش بدهیم. چون اگر فرد به جوانی رسید دیگر کنترل قضیه سخت است.» (خبر در گریشنا).

در جلسه‌ی دو ماه پیش این شورا، در چهارم مردادماه ۱۳۹۸، باز هم در مورد این معضل هشدار داده شده بود. محمد محکمی، از همکاران مرکز ترک اعتیاد، در مورد نحوه مصرف مواد مخدر گفته بود: «الان بیشتر اعتیاد در سن زیر سال است. دیگر مواد مخدر سیاه کمتر است و بیشتر مواد مخدر به صورت شیشه و هرویین و قرص است. نوع مواد تغییر کرده است و حتی بچه‌های مدرسه‌ای هم مواد مخدر جدید را مصرف می‌کنند. در این مورد آموزش خانواده‌ها خیلی موثر است چون خیلی از خانواده‌ها آشنایی ندارند.» (خبر در گریشنا).