بستن

نامه سرگشاده به فرماندار: چرا سهم گراش از سفر مونسان «هیچ» بود؟

هفت‌برکه – گریشنا: سفر سرپرست وزارت میراث فرهنگی به منطقه به همراه نماینده مجلس، و عدم حضور او در گراش، جمعی از فعالان اجتماعی و شهروندان گراش را به نوشتن نامه‌ای سرگشاده به اصغر فرودی، فرماندار شهرستان گراش، وادار کرد. در این نامه، از تبعیضی که در سفرهای مقامات کشوری نسبت به شهرستان گراش اتفاق می‌افتد صحبت شده، و درباره‌ی این سفر اخیر، چند سوال مشخص از فرماندار پرسیده شده است.

در صورتی که افراد تمایل داشته باشند اسمشان به عنوان امضاکننده نامه اضافه شود، در بخش نظرها اعلام کنند یا به مدیران گریشنا اعلام کنند.

جواب و توضیحات آقای فرماندار در صورت دریافت منتشر خواهد شد.

به نام خداوند عدالت گستر

 

جناب آقای فرودی

فرماندار محترم شهرستان گراش

 

سلام علیکم

 

این نامه یک درد دل جمعی است که امروز به سمع و نظر حضرتعالی می‌رسد هرچند دردی تاریخی و مستمر از اتفاقات رخ داده در این باهمستان است.

به گواه تاریخ، گراش شهریست که بر شانه‌های مردم‌اش حمل شده. آنچه در گذشته ساخته شده و آنچه امروز در حیات این شهر جریان دارد نشانگر آن است که مردم سخاوت‌مند و سخت کوش این خطه هرگز از آبادانی و پیشرفت شهرشان غافل نبوده‌اند و امروز اگر کاستی‌هایی در راه توسعه شهر و شهرستان وجود دارد به هیج وجه متوجه مردم این شهر نبوده و نیست.

مسائل و مشکلات مرتبط با میراث فرهنگی، به عنوان ریشه‌های هویت و ستون‌های کهن‌جامعه‌ای مانند گراش نیز از این مهم مستثنی نبوده است، حافظان و دغدغه‌مندان میراث فرهنگی در این شهر از دهه‌ها پیش با جان و مال خود سعی در حراست و معرفی آن داشته اند. تقدم گروه‌های فعال در این زمینه مانند گروه‌ گردآورندگان فرهنگ گراش و انجمن معرفی و حفظ آثار و بناهای تاریخی بر استقرار نمایندگی اداره میراث فرهنگی در شهرستان گواهی بر این گزاره است که شهروندان در این مسیر هرگز معطل اقدامات دولت برای معرفی و حفظ داشته‌های فرهنگی‌شان نمانده‌اند. با این حال نقش دولت در راهبری و هزینه‌های مرمت، معرفی و حفظ میراث فرهنگی بسیار برجسته است و به هیچ وجه نباید از آن غافل بود و نمی‌توان انتظار داشت بخش دولتی، خودش را به بهانه حضور جریان‌های مدنی و مردمی در این حوزه،  مکلف به توجه و اختصاص بودجه‌های ملی به حفظ و حراست میراث فاخر فرهنگی نداند.

اوایل هفته گذشته خبری مبنی بر سفر سرپرست وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به منطقه اعلام شد که مایه دلگرمی فعالین میراث فرهنگی و شهروندان شهرهای منطقه شد، اما برنامه های سفر ایشان و هیأت همراه به گونه‌ای رقم خورد که چیزی جز سوال برای همشهریان ما باقی نگذاشت. قطعا سفر سرپرست محترم وزارت جدید التاسیس میراث فرهنگی، جناب آقای مونسان به منطقه در هفته دولت رخداد نیکی بود اگر مردم منطقه سهمی برابر از آن داشتند! ایشان پس از حضور در لار از اختصاص بودجه هفت میلیارد تومانی برای سه اثر تاریخی ارزشمند شهر لار خبر دادند که موجب مسرت هر دغدغه‌مند این حوزه در ایران است و هیچ کس نیست که از چنین اتفاقی دلگرم نشده باشد. اما آنچه دل هر شهروند گراشی و فعال حوزه میراث‌فرهنگی را به درد می‌آورد سهم شهرستان گراش از این سفر کوتاه است. نماینده محترم مجلس و سرپرست وزارت میراث فرهنگی پس از حضور در لار به سرعت از گراش عبور کردند و پس از  توقفی کوتاه در شهر تاریخی اوز به مقصد بعدی رفتند. گویی که گراش هیچ اثر درخور توجهی حتی برای یک بازدید نیم ساعته نداشته است. نیز گویا که گراش شهریست که همین دیروز و به صورت خلق‌الساعه ایجاد شده و هیچ تاریخی از سر نگذرانده و انگار نه انگار گراش با داشتن هجده اثر تاریخی که ثبت ملی شده و ده‌ها اثر ثبت نشده، یکی از مهمترین شهرهای تاریخی استان به حساب می‌آید!

جناب آقای فرودی، برای نویسندگان این نامه سوالات بسیاری از این سفر عجیب و غریب به وجود آمده که می‌بایست خطاب به حضرتعالی مطرح کنیم و انتظار می‌رود به عنوان نماینده دولت در شهرستان نسبت به آن بی‌تفاوت نباشید.

نخست اینکه با توجه به سفر زمینی آقای مونسان و عبور ایشان از گراش آیا این امکان وجود نداشت که بازدیدی هرچند کوتاه از آثار شاخصی چون برکه کل و… که در تمام کشور بی‌نظیر است داشته باشند تا در صورت نیاز در جهت حفظ و معرفی آن  تدبیری اتخاذ کنند؟

دوم اینکه از نظر اداری چه چیزی موجب این حجم از بی توجهی به شهر تاریخی گراش شد؟ آیا از سوی نماینده دولت دعوتی و تدبیری برای این مهم اندیشیده شده بود؟ اگر پاسخ منفی است، چرا؟ و اگر پاسخ مثبت است، چه چیزی موجب به ثمر نرسیدن آن شد؟

سومین سوال این است که چرا در قبال سهم چند میلیاردی شهر‌های دیگر، سهم گراش از سفر مسئولین بلندپایه به منطقه چنان که به نظر می‌رسد، دقیقا صفر است؟

چهارمین و آخرین سوال این است که دقیقا چه زمانی قرار است چرخه معیوب بی توجهی به گراش و تبعیض میان شهرستان‌های مختلف پایان یابد و نقش فرمانداری شهرستان در این راستا چیست؟

جناب آقای فرماندار با عنایت به آنچه به عرض رسید انتظار می‌رود در جهت پاسخگویی به این سوالات و تغییر وضعیت به نفع مردم گراش اقدام کنید و نیز عنایت داشته باشید کوچکترین درخواست مشخص و موکد ما از شما به عنوان عالی ترین مقام سیاسی و نماینده ارشد دولت در شهرستان گراش، ارتقای هرچه سریعتر نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گراش به اداره و تشکیل چارت سازمانی آن است.

چرا که زیبنده و درخور شهرستان گراش نیست که با ۱۹ اثر ثبت شده در فهرست آثار ملی که آثار شاخصی چون برکه کل، بزرگ‌ترین آب انبار ایران و قلعه‌ی همایون دژ، نماد استقامت مردم گراش و از مهم ترین قلاع نظامی جنوب فارس در قرون گذشته در میان آن ها دیده می‌شود و نیز ده‌ها اثر ارزشمند دیگر که در لیست انتظار برای ثبت در فهرست آثار ملی قرار دارند تنها با یک نمایندگی و یک نیروی رسمی اداره شود.

تشکیل وزرات‌خانه میراث فرهنگی نوید بخش افزایش قدرت در ساختار و بدنه‌ی میراث‌فرهنگی کشور در تمامی سلسه مراتب هاست و ما دوستداران میراث‌فرهنگی در شهرستان گراش بی صبرانه منتظر اقدام عاجل و مثمر ثمر جنابعالی و مجموعه فرمانداری در این راستا هستیم تا یقین حاصل کنیم که سایه‌ی شوم بی عدالتی از سر مردم گراش رخت بر خواهد بست، مردمی که به حق لایق بالاترین خدمت‌ها و نعمت ها هستند.

ما نویسندگان این نامه حتم داریم که شما هم متوجه حساسیت مسئله و تضییع حق مردم شهرستان گراش شده اید لذا به موجب این نامه آمادگی خود برای هرگونه همکاری در جهت پیشرفت و توسعه شهرستان به خصوص در حوزه میراث فرهنگی را اعلام می‌کنیم تا در صورت نیاز اقدامی مشترک برای رفع این تبعیض، انجام دهیم.

 

با احترام،

جمعی از فعالان اجتماعی و شهروندان گراش

 

امیرحسین نوبهار

مهندس غلامرضا آرمانمهر

محسن مهرابی

مهندس حسین حسین‌زاده

امیرحسین محسن‌زاده

محمدصادق نوروزی

صادق محمدیان

علی جعفری

مهندس محمد اکبری‌زاده

مهندس حامد عبداللهی

دکتر مسعود غفوری

محمد خواجه‌پور

دکتر مهدی مهرابی

عارفه عبداللهی

محمد حاجی‌نژاد

محمد شیروان

عارفه فردوسی

جواد آب‌افکن

مهندس کمیل باقرپور

مهندس حسین ناصری

دکتر ابراهیم‌ مهرابی

فردین شوری

سید مجتبی محقق

محمد مهرابی

عبدالعلی صلاحی

مهندس محمد عظیمی

فاطمه یوسفی

ابوطالب امانتی

مهدی جباری

حسین عالمی

مهندس مهدی عالمی

حیدر حجازی

عبدالمهدی وفایی‌فرد

عبدالمهدی قنبری

مهدی فتاحی

دکتر حسن وقارفرد

اسحاق آذرآیین

محمدعلی کارگر

محدثه مهرابی

علی‌اصغر کارگر

مهدی اندیشه

علی‌اکبر کارگر

دکتر مهدی نوروزی

جعفر اژدری

12 نظر

  1. باید بپذیریم که این شهر همجوار ما و حتی مسیولان اش هیچ سودی برای گراش ندارند و کوچکترین کرنش و تواضع در مقابل مسیولان متبکرشان که ادعاهای خنده آور و احمقانه دارند باعث ذلت گراش می شود همانطور که نماینده لار سال اول نمایندگی شان گفتند کار ارتقا گراش تمام شده هست و اگر می توانستم جلوش را می گرفتم.باید تمام تلاش بکنیم که خودمان پیگیر پیشرفت گراش باشیم همانطور که در گذشته بوده ایم .اگر لاری ها بر ما حکمفرما بشوند و اگر شیر آب خوردن هم دست آنان باشند ان را می بندند .

  2. با سلام
    این سوال ها سوال اکثر مردم دلسوز و واقع بین گراش است
    و متاسفانه
    مثل همیشه انتظار در پاسخ گویی نیست چون عادت کردن به شونه خالی کردن.

  3. واقعا اثری مثل هفت برکه و برکه کل و همایون دژ چیزی کم از قیصریه نداره. حالا هفت میلیارد بره اونجا ما هم خوشحال میشیم بالاخره اونم اثر ارزشمندیه و واقعا نیازه هزینه بشه. ولی آخه چرا همش اونجا؟ گراش چی؟ خنج چی؟ کاریون چی؟

  4. نتیجه ی غوغا سازی سر موضوع پوچ لار نه اچم اری می باشد .
    یک عده ادمهای خام هیاهوی به راه می اندازند . یک شهر باید مکافات انرا پس بدهد

    1. چی میزنی برادر؟
      وقت کن اونی که اونجا از مردم منطقه دفاع کرد اینجا هم داره دفاع میکنه. فق، در موضوع اینه که بعضی ها چشم دیدن اینو ندارن که یه جوونی کار درست رو انجام بده.
      همین کارا رو می‌کنید که گراش بجز نیرو سوزی چیزی نداره داخلش

  5. مجموعه فرمانداری یعنی کبریت بی خطر چه اداره ای دراین چند سال ارتقا پیدا کرده همش دستشون توجیب خیرینه تازه کجای ایران سراغ دارید نیروی انتظامی خیر بسازه که جناب فرماندار فرمودند خیرین تامین امنیت چقدر مسخره است

  6. روزی که این نامه به امضا ده‌ها شهروند این شهر برسه و کسی هم از به خطر افتادن منافعش نترسد می‌توان به آینده امیدوار بود.
    این جمعی که امضاء کننده نامه هستند که سال هاست دغدغه این شهر را دارند و ظاهرا بقیه مردم تصمیمی بر نگرانی برای این شهر ندارند.

  7. این قصه تازه ای نیست
    رئیس میراث فرهنگی می امد گراش هم هیچی تغیر نمیکرد
    یادتون رفته ریس راه شهر سازی توی گراش چه حرفی زد ؟
    گفت شما پول بیارید ما کار میکنیم ؟
    همه این توهین ها پای فرمانداری نوشته میشه جناب فرماندار چون شما دست راست ریس جمهور هستید در شهرستان و وظیفه دارید از پایتخت بودجه بگیرید برای شهرستان .
    روزی که قرار شد از هر شهروند ایرانی که خارج میشه از کشور پول بگیرن قرار بر این بود که این پول خرج بشه برای گردشگری در همان نقطه جناب فرماندار خودتون خوب میدونید روزانه چند نفر از شهروندان گراش به خارج سفر میکنند و از تک تک همین اشخاص عوارض می گیرند ایا شما تا امروز از دولت درخواست کردین همین پولی که از شهروندان گراشی گرفته میشه به شهرستان بدهند طبق قانون خود ریاست جمهوری و خرج روستا و اثار باستانی شهرستان گراش کنید برای جذب گردشگر؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

12 نظر
scroll to top