هفت برکه – گریشنا: در جلسه ستاد توسعه گلخانه‌های گراش، مشکلات اصلی کشاورزان برای توسعه کشت‌های کنترل شده بررسی شد. روستاهای گزدان و قنات حسن‌آباد فداغ به عنوان مراکز کشت گلخانه‌ای شهرستان مشخص شد.

به گزارش شیدا شرقی خبرنگار گریشنا، صبح چهارشنبه نهم مردادماه ۹۸ جلسه ستاد توسعه تولید در محیط‌ های کنترل شده گلخانه‌ای با حضور اصغر فرودی، فرماندار شهرستان گراش و علی جوکار، مدیر جهاد کشاورزی گراش، اعضای شورای کشاورزی و برخی کشاورزان شهرستان برگزار شد.

Golkhaneh Nesha 1

فرودی: شهرک‌های گلخانه‌ای راه حل کم‌آبی

اصغر فرودی،فرماندار گراش در این جلسه با بیان اینکه رونق تولید راهگشای حل مشکلات اقتصادی کشور است گفت: «یکی از مولفه‌های اقتصاد مقاومتی رونق تولید است که باید به آن توجه ویژه شود. گراش ظرفیت خوبی برای اجرای طرح‌های کشت گلخانه‌ای دارد، توسعه کشت گلخانه‌ای مهمترین اقدام شهرستان برای توسعه اشتغال است که به همین منظور، طرح روستای گلخانه‌ای شامل روستاهای فداغ و گزدان را آماده کردیم.»

فرماندار شهرستان گراش با اشاره به اینکه اگر کشاورزی را رونق ببخشیم چرخه تولید کشور به حرکت در می‌آید، افزود: «اقتصاد این شهرستان بر پایه کشاورزی استوار است و رونق تولید را باید با توسعه فعالیت‌های اقتصادی در روستاها دنبال کرد. توسعه شهرک‌های گلخانه‌ای را برای افزایش اشتغال، رونق کسب و کار و کاهش هدر رفت آب و انرژی در این شهرستان ضروری است. با توجه به کمبود آب و مشکلات مرتبط با کم‌آبی در سراسر کشور یکی از راه‌ها برای عبور از این مشکلات و صرفه جویی در مصرف آب استفاده از گلخانه برای افزایش تولیدات کشاورزی است و باید به سمت کشت گلخانه‌ای و توسعه این نوع کشت گام برداشت.»

علی جوکار مدیر جهاد کشاورزی گراش در این جلسه ضمن ارائه گزارشی از وضعیت کشاورزی شهرستان گفت: «در حال حاضر مجوز برای کشت ۲۵ هکتار طرح گلخانه‌ای توسط مدیریت جهاد کشاورزی گراش صادر شده است»

جوکار با بیان اینکه از سرمایه گذارانی که قصد سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی را دارند حمایت می‌کنیم اظهار داشت: «ما آماده مشاوره و ارائه همکاری به این عزیزان هستیم. اگر کسی در زمین خود امتیاز آب را داشته باشد. طبق دستور فرماندهی اقتصاد مقاومتی در سال جاری باید بیش از ۵۰ هزار هکتار افزیش گلخانه‌ای داشته باشیم که سهم استان فارس هفت هزار هکتار است. تاکنون ۵۲۳ هکتار در کل استان داریم که نیاز است هم سرمایه گذاران ورود پیدا کنند و هم ادارات همکاری لازم را داشته باشند. در شهرستان سه روستا داریم که برای پیشنهاد به دوستان معرفی می‌کنیم. مزارع آقای هوشیار در روستای گزدان، قنات حسن آباد و ارد که در دستور کار است و قرار است شهرک گلخانه‌ای احداث شود.»

رضا دلیر، مسئول کشت گلخانه‌ای شهرستان گراش در ادامه جلسه اظهار داشت: «از استان کلاس‌های آموزشی خوبی برگزار می‌شود که علاوه بر شرکت در کلاس‌ها ما بازدید هم از گلخانه‌های شهرها و استان‌های همجوار داریم که بتوانیم بهتر بحث گلخانه را در گراش پیش ببریم. در اکثر گلخانه‌های دیگر جاها کشاورز دیگر نگران فروش محصول خود نیست و بازارچه‌هایی برای عرضه این محصولات به خریداران وجود دارد.»

GOLKHANEH1

 

کشاورزان: با سرمایه خودمان کار می‌کنیم

بخش عمده این جلسه به بررسی مشکلات کشاورزان در کشت‌های گلخانه‌ای اختصاص داشت.

نعمت حسنی، از سرمایه‌گذاران  کشت زعفران در این جلسه گفت: «من مجوز هزار متری سایه بان برای کشت زعفران با همکاری اداره جهاد کشاورزی گرفته‌ام و کار هم شروع شده است. زعفران محصولی نیست که اگر خریداری نشد کشاورز ضرر داشته باشد و قرار است بعد از کشت اولیه زمین زیر کشت را افزایش دهیم و قرار است با کمیته امداد هم برای کار و سرمایه گذاری در این بخش همکاری داشته باشیم. اشتغال‌زایی خوبی ان شاالله خواهد داشت که نیازمند کمک مسئولین هستیم.»

حسن جعفری یکی دیگر تولید کنندگان گلخانه‌ای با بیان اینکه من برای شروع کار از سه هزار متر شروع کرده‌ام گفت: «من تولید انواع نشاء صیفی‌جات را داریم که از سال ۸۳  ابتدا از سه هزار متر شروع و تا به امروز به ۹ هزار متر افزایش پیدا کرده است. در حال حاضر یازده نفر در گلخانه مشغول به کار هستند. مشکلات گلخانه داران کم نیست و باید این‌ها برطرف شود تا افراد دیگری که برای مشورت به ما مراجعه می‌کنند از زدن گلخانه ناامید نشود. گلخانه من مشکل آب و گاز دارد و تا امروز هم از چاه غیرمجاز در گلخانه استفاده می‌کنم. برای گاز هم وقتی مراجعه کردم گفتند با خودت با هزینه شخصی که بالغ بر ۲۷۰ میلیون تومان است انجام دهید و بعد از اینکه خط لوله گاز به روستای کنار زیارت رفت ما هزینه را برگشت می‌دهیم. وقتی آب نداشته باشم پروانه باطل می‌شود وقتی برای تمدید رفتم گفتند باید دو هزار متر دیگر توسعه دهید تا تمدید شود. شش ماه برای من تمدید شده است و دوباره برای تمدید مجدد الزام به داشتن آب است که نداریم. چاه آب من غیر مجاز اما بیمه ابوالفضل(ع) و ۱۴ معصوم است. من نه برای تسهیلات، آب، گاز و واگذاری زمین هیچ همکاری از هیچ کسی ندیدم و همش با هزینه شخصی تا امروز انجام داده‌ام.»

ارجمند از روستای خلیلی: «ما یازده هزار متر گلخانه در روستای خلیلی داریم که متاسفانه هیچ تهسیلات دولتی با وجود اینکه پیگیری‌های کردیم دریافت نکردیم. در چند وقت اخیر هم که بخاطر باد خسارت زیادی به گلخانه‌ وارد شد. من که هفت سال است صاحب گلخانه هستم هنوز برای کشت مشکل دارم چون آموزش ندیده‌ایم وقتی شما راحت درخواست می‌کنید که گلخانه افزایش پیدا کند خوب باید اول آموزش ببینیم تا افراد ترغیب به این کار شود.»

رئیسی کهن از روستای خلیلی از گلخانه‌داران گیاهان دارویی گفت: «کار من با هزار متر زمین شروع و تا به امروز به دو هزار متر افزایش پیدا کرده است. ما کشت گیاهان دارویی آلوورا را داریم که از نظر آب کم مصرف است ولی در بخش عرضه به بازار و بازاریابی مشکل داریم. به همه دوستانی که علاقمند به سرمایه هستند کشت گیاهان دارویی را پیشنهاد می‌دهم.»

مشکل اصلی دلام از شهر ارد نبودن برق است : «۱۴ حلقه چاه داریم که برق ندارد و برای احداث گلخانه و کشاورزی مشکل داریم. به اداره برق هم مراجعه کرده‌ایم اما گفتند باید با هزینه شخصی برق به منطقه کشیده شود که این هزینه از توان ما کشاورزان خارج است.»

هوشیار از متقاضیان احداث گلخانه در شهرستان گراش در پایان جلسه گفت: «۵۵۰ هکتار زمین برای احداث گلخانه دارم که ۵۰ هکتار آن تایید شده است، آب هم داریم فقط مجوز نداریم. مشکل گاز داریم که تقاضا دارم این مشکل سریعتر برطرف شود. مشکل اصلی من تایید ۵۵۰ هکتار است وگرنه آب هست، سرمایه هم هست اگر مجوز باشد.»

GOLKHANEH