هفت‌برکه – گریشنا: مسافران خانه خدا با اختصاص بخشی از هزینه‌های سفر حج به نیازمندان، می‌توانند در تهیه جهیزیه نوعروسانِ تحت پوشش کمیته امداد همکاری کنند.

به گزارش هفت‌برکه، عزیز نوبهار از حاجیان سال گذشته، در یادداشتی ایده‌ی اختصاص بخشی از هزینه‌ی ولیمه به نیازمندان را مطرح کرد. (در گریشنا) امسال نیز طرح «یک حاجی، یک جهیزیه» در قالب طرح ملی «احسان زائر» در گراش اجرا می‌شود.

علی شهابی، رییس کمیته امداد امام خمینی(ره) شهرستان گراش، گفت: «سال گذشته برای نخستین بار این طرح اجرا شد و امیدواریم امسال ادامه این طرح با مشارکت بیشتر حاجیان انجام شود. برآورد ما این است امسال بیش از یک میلیارد تومان صرف ولیمه حجاج می‌شود. ولیمه یک سنت حسنه است که بهتر است طبق توصیه‌ی دین به نیازمندان واقعی نیز اختصاص پیدا کند.»

شهابی در گزارشی از سال گذشته گفت: «سال گذشته ۱۰ میلیون تومان از سوی حجاج اهدا شد که بخشی برای مسکن محرومین و بخشی‌ دیگر برای جهیزیه هزینه شد. امسال مبالغ جمع‌آوری شده به طور کامل صرف جهیزیه مددجویان می‌شود. کمیته امداد به مناسبت روز ازدواج، مبلغ جهیزیه اختصاصی را به ۱۲ میلیون تومان افزایش داده است. اگر خیرین شش میلیون تومان را تامین کنند، شش میلیون دیگر از طریق کمیته امداد اختصاص پیدا می‌کند. این خیرات یک خیرات ماندگار است و جهیزیه خریداری شده تا سال‌ها در خانه نوعروسان باقی می‌ماند.»

رییس کمیته امداد گفت: «نگاه ما این است که با توجه به شرایط اقتصادی کشور، هزینه‌های حجاج تعدیل شود. همچنین خیرات حاجیان به دست افراد مستحق برسد. لزومی هم ندارد که حتما با نظر باشد بلکه خود حاجیان می‌تواند فرد مورد نظر برای کمک را معرفی کنند و در کنار کمک آن‌ها ما هم همیاری می‌کنیم. هدف اصلی رسیدن کمک به نیازمندان است.»

حجت‌الاسلام پورجمشید، مسئول زکات کمیته امداد گراش، نیز گفت: «افرادی که راهی حج می‌شوند افراد مستطیعی هستند و پیش‌نهاد ما این است که بخشی از هزینه‌های اضافی در بخش ولیمه، سوغاتی و صدقه سفر به نیازمندان اختصاص پیدا کند. ما این خیرات را برای کمک هزینه جهیزیه افراد تحت پوشش اختصاص می‌دهیم.»

پورجشمید در مورد اطلاع‌رسانی درباره این طرح گفت: «من در جلسه توجیهی حجاج در لار صحبت کردم، اما برخی از حجاج عزیز گراشی از شیراز یا کاروان فیروزآباد اعزام شده‌اند. در نمازجمعه این هفته هم موضوع مطرح شد و امیدوارم خانواده حجاج که با آن‌ها در ارتباط هستند موضوع را مطرح کنند.»

jahiziye3

عکس از آرشیو