بستن

تخریب تصویر حسنی نشانه‌ی چیست؟

هفت‌برکه – گریشنا: با رونمایی از دیوار خاطره‌های گراش بر دیوار مدرسه سعادت (خبر در گریشنا) بعضی انتقادها از نحوه‌ی انتخاب عکس‌ها شروع شد. یکی از مهم‌ترین نکات در این انتقادات، نصب تصویر علی‌اصغر حسنی با توضیح سردار شهرستانی در میان بقیه‌ی تصاویر بود، در حالی که جز او، عکس چهره‌ی هیچ‌کدام از بزرگان گراش در میان تصاویر نیست. چند روز بعد، شخص یا اشخاصی به چهره‌ی حسنی رنگ پاشیدند، تا شهرداری مجبور شود به سرعت آن را ترمیم کند و برای این دیوار، دوربین مداربسته نیز نصب شود (خبر در کانال تلگرامی گریشنا).

خود این حرکت که مصداقی از وندالیسم (تخریب اموال عمومی) نیز محسوب می‌شود، نظرات مختلفی را در پی داشت. از یک طرف، برخی افراد به تکرار انتقادات نسبت به انتخاب این تصویر پرداختند؛ و از طرف دیگر، برخی افراد مخدوش کردن چهره‌ی حسنی را مخدوش کردن چهره‌ی شهر و نشانه‌ی ناسپاسی دانستند. نمونه‌هایی از این نظرات را در زیر این پست در صفحه اینستاگرام گریشنا ببینید (اینجا).

در این یادداشت که میرزا اکبری، رییس سابق اداره ورزش و جوانان گراش، برای انتشار در گریشنا ارسال کرده است، به وجه دوم پرداخته شده است. اکبری معتقد است رنگ پاشیدن بر چهره‌ی حسنی هیچ توجیه عقلانی ندارد، و یادآور فراموشکاری و قدرناشناسی مردم گراش است.

لازم به ذکر است که انتشار این یادداشت در گریشنا برای ایجاد فضای گفت‌وگو صورت می‌گیرد، و به معنای تایید مباحث و موارد مطرح‌شده در آن نیست.

میرزا اکبری: حرمت‌شکن نباشیم

به نظر می‌رسد پیش‌نیاز و لازمه‌ی اصلی رعایت احترام و اصول اخلاقی در درجه نخست احترام به خود است. با سخن گفتن درونی مناسب در خلوتمان است که می‌توانیم این قواعد را در افکار و رفتارمان نهادینه کنیم. ما در درجه‌ی اول باید به شخص خود احترام بگذاریم تا بتوانیم این رفتار با دیگران هم داشته باشیم و در نهایت از دیگران هم انتظار داشته باشیم که با ما درست رفتار کنند. هر کس به صورت مستقل بر اساس افکار و ارزش‌ها و اهداف خود عملکرد خودش را قضاوت کند تا گرفتار قضاوت دیگران نشود. احترام گذاشتن به دیگران نشانه‌ی عظمت و بزرگی هر انسانی برای خود احترامی قائل است. زمانی که به عقاید، کارها و سلایق افراد در محدوده خودشان احترام بگذاریم و سعی نکنیم همیشه در پی رد کردن آنها برآییم، دیگران ما را به رسمیت خواهند شناخت، چرا که مردم عادتا به کسی که به آنان احترام بگذارند و نسبت به وی ابراز توجه و قدردانی کنند انس و الفت می‌گیرند و اگر قصد داریم به رد و اصلاح رفتار و افکار کسی بپردازیم باید راه مناسبی در پیش گیریم. ابتدا باید به جنبه شخصیتی طرف مقابل تا حدودی آشنا شویم، ظرفیت او را بسنجیم و آرام‌آرام به اشتباهش آگاه سازیم.

در پی درج خبر دیوار خاطره‌های گراش بر دیوار مدرسه سعادت در سایت گریشنا، دو شهروند عزیز بعضا با ابراز نارضایتی از تصویر حک شده دکتر حسنی بر دیوار مدرسه سعادت آزرده‌خاطر گشتند و به همین انگیزه با گذاشتن دو کامنت زبان به انتقاد از ایشان گشودند. روز بعد توسط شخص یا اشخاص حتی بر تصویرش رنگ پاشیده شد. این حرکت هیچ توجیهی عقلانی نمی‌تواند داشته باشد، هر چند با آقای حسنی و کارهایش مخالف باشیم.

اصولا ما مردم فراموشکاری هستیم. مگر همین حسنی نبود که با سلام و صلوات به استقبالش رفتیم و شاخه گل بر گردنش آویختیم و او را ملقب به سردار سازندگی گراش کردیم؟ هیچکس در زندگی بری از لغزش و اشتباه نبوده و یقینا جناب حسنی هم از این قاعده مستثنی نیست. اما باید خطا و اشتباه افراد و خدماتشان در سنجش افکار عمومی محک خورده شود و آن را سبک و سنگین نماییم. هیچکس منکر این نیست که در جریان موضوع نجفی، عده‌ای از شهروندان عزیز ما متضرر و مال‌باخته شدند؛ اما اگر منصفانه به قضیه نگاه کنیم باید قبول کرد که خود هم در این ماجرا چندان بی‌تقصیر نبودیم تا بدون در نظر گرفتن عواقب آن، دست به ریسک بزنیم.

ضمنا حرف همشهری کاملا متین و درخور توجه است. از مرحوم حاج شیخ احمد انصاری، نیک‌اندیشی که شهرت و آوازه‌اش نه تنها در منطقه، بلکه در سراسر ایران اسلامی زبانزد خاص و عام است؛ و یا دکتر احمد اقتداری که لقب پدر مطالعات خلیج فارس را دارد، تا زنده‌یاد حاج الله‌قلی‌خان مقتدری، نخستین شهردار و بنیانگذار گراش نوین؛ و سید حبیب‌الله افقهی، سازنده بنای مساجد صاحب الزمان(عج) ، مهدیه و حسینیه ولی‌عصر(ع) که بلاجبار به تبعید لار و شیرازشان فرستادیم و حال با به صورت مالیدن کاسه آبی که بر مزارش قرار دارد قصد تطیهر خود را داریم؛ و یا سید عباس معصومی، روحانی بومی و امام جمعه اسبق؛ دکتر زین العابدین محبی و حتی حاج محمدحسن حسنی  و سایر بزرگان و نیک‌اندیشانی چون دکتر محمدصادق رحمانیان، دکتر احمد عبداللهی، زنده‌یاد دکتر داریوش شیبانی، دکتر محمدنبی محمدی که اصلاتا گراشی هم نیست، دکتر امیرحمزه مهرابی و عبدالعلی صلاحی و… که وجودشان باید موجب فخر و مباهات هر شهروند گراشی باشد، چه گلی به سرشان زده‌ایم؟

آقای حسنی که امروز تصویرش بر دیوار مدرسه حک شده، همان کسی است که بیمارستان امیرالمومنین(ع) را تجهیز کرد و اساس جمعیت هلال احمر و اغلب ادارات شهر را بنیان گذاشت و با تلاش و پیگیری مجدانه خود و افراد دلسوز شهر، گراش را ابتدا به بخش و سپس به شهرستان ارتقا داد تا امروز از قبل آن، سالیانه میلیاردها تومان اعتبارات دولتی جذب و به امور عمرانی شهر اختصاص داده شود. این فقط شمه‌ای از خدمات وی محسوب می‌شود تا امروز به صرف نقاشی تصویرش بر دیوار شهر، بر وی تاخته و بر تصویرش رنگ بپاشیم  و نقش تاثیرگذار او در عمران و آبادانی شهر را نادیده بگیریم و خدمات ماندگارش به گراش را کم‌رنگ جلوه دهیم.

گرچه اشاره به این واقعیت شاید موجب رنجش برخی دوستان شود، اما باید قبول کرد که ما مردمی فراموشکار و تا حدودی قدرناشناسیم که نه تنها به راحتی خدمات بزرگانمان را از یاد می بریم، بلکه از جفا کردن بر آنان نیز ابا نداریم. از مرحوم آیت‌الله سید حبیب‌الله افقهی نقل است که گفته بود: «نه به‌ به‌به و چه‌چه این جماعت باید دلخوش کرد و نه از نامهربانی و جفای آنها دلگیر شد.» این جمله که حدود چهل و اندی سال پیش گفته شده، تداعی‌کننده‌ی اعمال امروز ماست.

آقای حسنی هم می‌توانست چون اغلب نمایندگان، پس از پایان دوره نمایندگی‌اش، با به دست گرفتن منصبی نان‌وآب‌دار از گراش برود اما عشق خدمت به زادگاه و همشریانش وی را از قبول و پذیرش آن بازداشت تا به زعم خود بتواند برای مردم شهرش قدمی بردارد. هر کسی چه گراشی و چه غیر گراشی بخواهد در جهت رفاه و آسایش مردم با قدمی یا قلمی خدمت کند، بایستی احترامش را پاس داشت. چرا ما نباید همچون شهرهای همجوار قدردان خدمات ارزشی همشهریان خود باشیم و با نصب تندیسشان در میادین شهر و قدردانی از تلاش و زحماتشان، بذر مهر و محبت در دل نسل امروز بکاریم تا مورد الطاف و مراحم آیندگان واقع شویم.

18 نظر

  1. جناب آقای اکبری
    اینهایی که شما فرمودین مربوط به شخص آقای حسنی نیست. ایشان هم مثل خیلی از گراشیا برای ارتقای گراش تلاش کردن اما زیانی که ایشان با آن ادبیات و رفتار فاخرشان به وجهه گراش و گراشی وارد کردن هیچ دشمنی نمیتونست وارد کنه.
    اکثر مردم دلایل متعدد عدم به کار گیری آقای حسنی بعد از نمایندگی را می‌دانند.
    ایشان مدیون مردم گراش هستند که دوباره این فرصت را در اختیار او قرار دادند تا به حلقه قدرت برگردند.
    عجیب است که شما با آن همه قرابت نسبت به ایشان دلایل عدم به کارگیری ایشون رو رو نمیدونید

  2. جناب اقای اکبری اگر حسنی کاری برای گراش کرده اند مقایسه کنید با ان چیزهایی که بدست اورده اند و زیانهایی که به مردم وارد کرده اند شرکت برگ سبزمطهر چه کسی در گراش راه انداخت جزاقای حسنی چقدر مردم ضرر وزیان دیدند چه خانوادهاییکه بدبخت شدند و اقای حسنی چقدر سود بردند چه خانواده هایی که که بخاک سیاه نشاندن ِ در شورا چه چیزی بدست اوردند خواهش میکنم اقای حسنی بیاید مصاحبه کند با گریشنا این شبه هایی که است که پانصد میلیون وام کم بهره گرفته اند زمینهایی که میگویند در زمان حضورش در شورا صاحب شده اند اگر واقعا در حد شایعه است و صحت ندارد بیاید موضوع را برای مردم روشن کند مردم حق دارند چرا علیرغم اینکه میداند رد صلاحیت خواهد شد باز کاندید شد چرا بنفع یک گراشی دیگر انصراف نداد چرا در شورا اینقدر برخورد زشت و زننده با همکار خودش خانم ناصری کردند اگر همه مثبتها و منفی های ایشان کنار هم بگذاریم نمره متفی اش بسیار بیشتر است .

  3. سلام همشهری عزیز ضمن سپاس از ابراز نظر جنابعالی در خصوص عملکرد اقای حسنی . این نظر شخصی بنده در مورد ایشان است ، اگر قرار بود همه سلایق افراد با هم همخوانی داشته باشد دیگر در دنیا چیزی بعنوان اختلاف و تضاد در عقیده وجود نداشت . همانطوریکه ایده و نظر جنابعالی برای بنده قابل احترام است اجازه بدهید من هم در ابراز عقیده ازاد باشم ، من کاری به خصوصیات اخلاقی کسی نداشته و این کار در حد صلاحیت من نیست ، این ایده شخصی بنده است که وجود اقای حسنی برای گراش منشا خدمت بوده ، از طرفی بحث من کلی است که بایستی در قبال انجام امور و خدمات افراد قدر شناس بود و دست به تخریب شخصیت انان نزد حال این فرد چه اقای حسنی باشد یا مرحوم حاج ا… قلی خان مقتدری و یا شادروان ایت ا….افقهی و …
    ارادتمند اکبری

  4. آقای حسنی زمان نماینده بود آنقدر که بودجه برای گراش گرفت ده برابر بودجه از گراش رفت ولی کسی که رنگ روی عکس ایشون پاشیده کار زشتی کرده چون اون تابلو ها بر میگرده به زمان قدیم گراش وازشهرهای همجوار خیلی اومدن نگاه کردن درشهن مردم گراش نیست چنین کاری

  5. با سلام .آقای همشهری منظورتون چیست که ادبیات فاخر و اینا …. .جناب آقای علی اصغر حسنی زمانی که در بیمارستان بودند مدیریت موفق داشتند و از قول پرستارها بیمارستان چنان دقت و ابهت داشتند که حتی نمی گذاشتند یک آمپول گم شود و همه از او حساب می بردند و این برخوردها و مداراهاست که ادارات ما را به سمت تن لشتی و اختلاس برده هست .ایشان حرف را رک می زنند و مثل بعضی موذیانه نیستند که منافق باشند .زمانی هم که ارد بخش شدن بود و بخشداری از گراش می خواستند بردارند و با نفوذ نماینده لاری گزارشات غلط به بالا داده بودند .سال ۸۴بود تازه خنج شهرستان شده بود ولی خنج جدا شد و در عین ناباوری به خاطر اختلاف شورا شهر -ارد هم قرار بود بخش شود و بخشداری گر اش منتفی شود .من با چشمان خودم می دیدم که چقدر عصبانی بودند و پرخاشگری می کردند و پیگیری .با محبی نماینده سابق لار مصاحبه کرده بودند می گفت لار و گراش مرز نباید داشته باشد به جای دانشکده پزشکی گراشی ها جاده گراش به صحرای باغ هزینه کنید .الان همین لاری ها خیرانشان دارند شهرک پردیس دانشکده پزشکی می سازند .مصوبات آقای حسنی دانشکده پزشکی برای لار و گراش .دانشکده بهداشت اوز.مصوبه جاده چک چک و کمربندی گراش .نامه نگاری متعدد و تا لب جان برای ارتقا گراش و ادارات گراش.و مصوبات زیادی که خودشان باید رو کنند وگرنه ما نمی دانیم

  6. غیر از ۱۴ معصوم همه مون خالی از اشکال نیستیموکاری که اقای حسنی یعنی شهرستان شدن گراش انجام دادند در طول تاریخ خواهد ماند هرچند مثل ماها خالی از اشکال هم نیست پس من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق بحث پولها هم طمع هرکس باعث میشود که تباه شود همانطور که قران میفرماید در قیامت گناهکاران میگویند شیطان مارا گول زد وشیطان جواب میده من فقط پیشنهاد گناه دادم درمورد پولها هم خیلی افراد با وجودی که پول داشتن ولی ندادن چون عقل داشتن والسلام

  7. خدمات اقای حسنی به گراش چه موافق ایشان باشیم چه مخالف بر هیچکس پوشیده نیست ، ارتقای گراش به شهرستان به زبان راندنش اسان است اما در عمل با ان همه مصائب و مشکلاتی که پیش روی ما قرار داشت هیچکس به جز حسنی از عهده اش بر نمی امد هر چند انتقاداتی هم به ایشان وارد است اما در مجموع خدمات ایشان به گراش غیر قابل چشم پوشی است .

  8. بحث بر سر خدمات آقای حسنی نیست چرا که ایشان مثل خیلی از افراد دیگر خدماتی را به گراش کرده اند ؛
    اینجا بحث بر سر حدِ شانیت ایشان است،

    با توجه به چربیدن اخلاق ناپسند و تند ایشان و مشکلات حادی که برای گراشیها و… ایجاد کردند، حق نبود تصویرش را بزنند. حک کردن تصویر یعنی الگو بودن ایشان!!! ایشان کارگزار زحمت کش و متوسطی بوده ولی الگوی مناسبی نیست.
    باید تصاویر افرادی همانند شهید محمد حسن زاده، شیخ احمد انصاری ، دکتراقتداری، میرمرتضی سعادت و..‌ بر در و دیوار گراش نقش ببندد. هر چند سپاسگزاری از تلاش همه محبان گراش امری است نیکو.

    اینجا باید به جوازِ حکِ تصویر پرداخت و نه خدمات ایشان.
    به نظرم چون حک تصویر نادرست بوده ، کسی از سر عناد، تصویر را هک ( و مخدوش) کرده است.😃

  9. اری جناب بی نام که به نام شما تغییر اسم داده ای از قبل تملق و چاپلوسی است که به این ثروت و مکنت دست یافته ام به گفته مولانا
    هر کسی از ظن خود شد یار من !
    اکبری

  10. چرا ما چشم مان را به روی واقعیت ها می بندیم ؟ چرا اینقدر در پی تخریب دیگران هستیم ؟ هیچ کس نمی تواند منکر خدمات دکتر حسنی به مردم گراش باشد ، چرا ما اینقدر حسود و دیده تنگیم ، حسنی به گراش جان دوباره بخشید ، این همه ناسپاسی یا نتیجه تفکر اشتباه ما است و یا حسادت که به هر حال برای بعضی ها باید تاسف خورد که تا این اندازه در توهین و هتک حرمت خدمتگزاران شهر بی پروا هستند .
    محمود

  11. متاسفانه ضعف فرهنگ مناسب شهرستانی باید یه جوری خودش رو نشون بده چقدر این کارِ مغرضانه سطح دیدِکوته فکرانه وفرهنگ ضعیف اجتماعی شهرستان را بد به تصویر میکشد قدری شعور فرهنگی و اجتماعی خود را بالا ببریم اگر مدعی رقابت با شهرستان های همجوار هستیم

  12. جهت اطلاع طرفداران آقای حسنی مثل اینکه شرکت برگ سبز یادتون رفته که آقای حسنی و آقازادشون چه بلای سر این مردم بدبخت ساده لوح آوردن الحان خودشو و پسرش تو ناز و نعمت زندگی می کنن میخواستی برین مراسم عروسی پسرش ببینی……………………..

  13. سلام قولامن رب رحیم
    ازفرهیخته ای مثل آقای اکبری مستبعد بود که به عذری بدترازگناه تفوّه کند؛
    چراکه:
    ۱-ازاساس،کارشهرداری ناصحیح بودکه ازبین اینهمه مشاهیرفرهنگی ،سیاسی ومعنوی شهرصرفاًعکس شخصی روانتخاب نموده که نه تنها محبوب اکثریت مردم نیست که بعضاًدیدن عکس برایشان مشمئزکننده می باشدحال اونکه درقانون یادبودهاونام گذاری معابرِشهر،متذکرشده اند که بایدنام ونشان شخصی انتخاب شود که محبوب همه مردم است.

    ۲-با صحّه گذاشتن آقای اکبری براین اقدام اشتباه شهرداری،به سلائق وعوائق خیلی ازمردم بی اعتنایی نموده اند.

    ۳-برمنکرین خدماتِ سردارشهرستانی لعنت؛ولی دورازانصاف می باشدکه ازبین اینهمه خادم مخلص شهرستان فقط یک نفرگزینش شود

    ۴-بهترین راه برون رفت از این اشتباه،برداشتن این عکس یااینکه شمایل بزرگانی مثل حاج احمدمحبی(خیرّمدرسه ساز ،اشتغالزا)ودیگربزرگ سردارانی که درمتن ازآنهایادشده است به آلبوم ملحق کنیم.
    همیشه موید باشید.

    1. اشتغالزا یا وارداتچی؟ تولید اشتغال پایدار یا تخریب کننده تولید داخل؟ کار خیر کردن از تفاوت نرخ درهم یا موثر بودن در کاهش ارزش پول ملی؟ پزشکان چشم انتظار پول خیرین یا راه انداز موسسه پژوهشی داخلی؟ گراشی وابسته به پول خیرین خارج نشین یا حامی فکر و تولید جوانان بومی؟ واگرا سیاستگذاران گراشی یا گذشت از تعیین حریم شهر؟ چشمداشت مدیران به پول خیرین عرب نشین یا تدبیر اشتغالزایی و احداث کارخانه در گراش؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 نظر
scroll to top