بستن

بریدگی‌ها و سرعت‌گیرها، دو چالش همیشگی شورای ترافیک

هفت‌برکه – گریشنا: نصب سرعت‌گیر کنار بوستان لاله، بستن بریدگی بلوار خلیج فارس قبل از سرعت‌گیر و انتقال آن به جلوتر، و نصب دو سرعت‌کاه در بلوار سرداران از مهم‌ترین مصوبات نخستین جلسه شورای ترافیک در سال ۹۸ بود.

به گزارش هفت‌برکه، صبح دوشنبه سی‌ام اردیبهشت‌ماه ۹۸ جلسه شورای ترافیک با حضور علی زمانی، معاون عمرانی فرماندار گراش؛ سرگرد سعید عباس‌پناه، فرمانده پلیس راه لارستان؛ سروان پناهی، رئیس پلیس راه خنج؛ مصطفی خورشیدی، نایب رئیس شورای شهر؛ و اعضای شورای ترافیک در سالن کنفرانس فرمانداری برگزار شد.

محمدکاظم جعفری، دبیر شورای ترافیک شهرستان گراش، در ابتدای جلسه مصوبات جلسه قبل جلسه شورای ترافیک را مرور کرد تا موارد انجام نشده، مجدد در دستور کار قرار گیرد.

فرمانده پلیس راه لارستان: گراش به پیست نیاز دارد

سرگرد سعید عباس‌پناه، فرمانده پلیس‌راه لارستان ضمن تشکر از همکاری نهادها با پلیس‌راه گفت: «در ایام نوروز تعامل خوبی بین پلیس‌راه، هلال احمر، آتش‌نشانی و راه و شهرسازی وجود داشت که ان شاالله همچنان این تعامل برای بهبودی وضعیت داشته باشیم. تمامی مصوبات جلسه قبل که مربوط به پلیس‌راه بود تمام و کمال انجام شد، از جمله نصب چادر در ورودی شهر و توزیع بسته‌های فرهنگی در ایام نوروز، ایمن سازی معابر تا حدودی انجام شد اما به خاطر بارندگی اخیر دهانه پل‌ها تخریب داشته است.»

فرمانده پلیس‌راه لارستان با اشاره به اینکه پیست موتور سواری گراش نیاز به پیگیری مسئولین شهرستان دارد افزود: «تقریبا در جلسات متعدد شورای ترافیک من به موتورسواری اشاره دارم. من مجدد از والدین، مسئولین شهرستان خواهش دارم که موتور سوارها را به داشتن کلاه ایمنی توصیه کنید، فرزندان خود را نصیحت کنید، موتورسواری را فرهنگ سازی کنید تا بدون کلاه ایمنی به خیابان نیایند و البته بحث دیگیری هم روی انجام حرکات نمایشی است که بهتر است به فضای بسته و پیست هدایت شوند. اگر شهرستان گراش پیست موتورسواری و اتومبیلرانی ندارد یا وجود دارد استدعا داریم از مسئولین به جد این مسئله را پیگیری کنند تا این جوانان به پیست هدایت شوند. بزرگراه دکتر دادمان عصرهای آخر هفته محل حرکات نمایشی این جوانان است که به بهتر است پیست برای آن‌ها راه اندازی شود تا کنترل شده به اجرای حرکات بپردازند. ما از طریق پلیس اطلاعات نسبت به شناسایی این افراد در بزرگراه شهید دادمان و توقیف موتورها اقدام خواهیم کرد.»

سرگرد عباس‌‌پناه در پایان اظهار داشت: «از مسئولین شهرستان گراش گله دارم که در خصوص گشت نامحسوس همکاری نکردند و خودرو در اختیار ما نگذاشتند. به صورت دوره‌ای مثلا هفتگی یک خودرو در اختیار ما برای گشت نامحسوس قرار دهید، تاثیری که گشت نامحسوس برای کاهش تخلف بین رانندگان دارد به هیچ عنوان خودروی آشکار ندارد. در خصوص گشت نامحسوس لار همکاری خوبی داشته است.»

روشنایی بلوار خلیج فارس و بلوار شهدا

مصطفی خورشیدی، نایب رئیس شورای شهر: «بلوار خلیج فارس مشکل محدوده را دارد که اگر حل شود روشنایی را ادامه خواهیم داد، اما بخشی که شما می‌گوید در جز محدوده نیست و مربوط به اداره برق است که باید پیگیری شود و اگر مشکل روشنایی دارد برطرف شود.»

قدرت فانی، رئیس اداره برق شهرستان گراش: «بلوار شهدا روشنایی دارد اگر تعویض روشنایی و نصب چراغ‌های بزرگتر است که به خدمات شهری و راه و شهرسازی مربوط است که باید مکاتبات آن انجام شود.»

با ۸۵ درصد درخواست‌های سرعت‌گیر مخالفت می‌شود

سرگرد مزراعی در خصوص نصب سرعت‌گیر گفت: «روبروی مسجد ولیعصر (عج) حادثه خیز نیست ولی آمار تصادف در آنجا دارد بالا می‌رود که نیاز دارد سرعت‌گیر نصب شود.»

محمدکاظم جعفری، دبیر شورای ترافیک با اشاره به نصب سرعت گیرهای جدید گفت: «از چندنامه در خواست سرعت‌گیر جدید همه رد می‌شود جز یک مورد. کاملا مخالف نصب سرعت‌گیر هستیم چون به ماشین صدمه می‌زند. با توجه به حادثه خیز بودن روبروی مسجد ولیعصر و روبروی پارک لاله، از سمت خیابان فرعی پاقلعه کنار پارک لاله، قبل از تعمیرگاه موتور سواری سرعت‌گیر نصب می‌شود تا سرعت ورود ماشین به خیابان اصلی کاهش و از حادثه خیز بودن منطقه کاسته شود.»

مهندس جعفری در مورد محل نصب سرعت‌گیرها گفت: «نصب سرعت‌گیر در خیابان اصلی ممنوع است. با بیش از ۸۵ درصد درخواست‌های نصب سرعت‌ مخالفت و سرعت‌گیرهای غیر ضروری هم برداشته می‌شود. با نصب سرعت گیر در بلوار پیام اعظم (ص) مخالفت می‌شود. یک سرعت‌گیر هم در بلوار خلیج فارس از سمت جاده لار به گراش بعد از بریدگی داریم که خوب استاندارد نیست و در خواست جابجایی سرعت‌گیر شده است، اما با توجه به اینکه آن بریدگی در روزهای بارانی محل جمع شدن آب باران است و در هنگام رانندگی هم خطرساز است بهتر است بریدگی بسته و جابجا شود که مشکل سرعت‌گیر هم حل شود. قسمت گودی هم اصلاح شود و دستفروشان منطقه هم جابه جا و به ۱۰۰ متر جلوتر منتقل شوند.»

ساماندهی بریدگی‌ها ضروری است

محمد کاظم جعفری، دبیر شورای ترافیک گفت: «بلوار شهدا پنج بریدگی دارد که هر پنج بریدگی هم مشکل‌دار است. با بازدیدی که انجام شد شهرداری باید کل آن بلوار را بازبینی و با طراحی کند. کوچه‌هایی هم در این بلوار هستتند که مستقیم به خیابان اصلی راه دارد و نباید اینگونه باشد. مورد بعدی مربوط به بلوار سعادت است که باز هم همین مشکل را دارد، بلوار جانبازان، صیاد شیرازی و بلوار منفرد نباید مستقیم به بلوار سعادت دسترسی داشته باشند و این باید باز طراحی شود و بریدگی‌های وسط بلوار نیز اصلاح شود. تاکنون شهرداری طرحی برای بازبینی و باز طراحی ارائه نداده است. که در این جلسه این موارد برای بررسی مصوب می‌شود. تقاطع میدان دارایی به بلوار باقرالعلوم هم قبلا صحبت شده است که چند درخت موجود باید حذف شود و مشکل دید انجام شود اما انجام نشده است.»

نصب دو سرعت‌کاه در بلوار سرداران نیز در برنامه قرار دارد: «بریدگی بلوار سرداران روبروی سینما و  هم تقاطع بلوار سرداران منتهی به خیابان تمیز با سرعت کاه موافقت شده است. تصویب سرعت‌کاه راحت است اما باید شهرداری کار را به درستی انجام دهد یک سرعت کاه استاندارد ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد.»

ورودی‌های ارد، آغصه و فداغ باید اصلاح شود

نورافکن، بخشدار ارد در این جلسه گفت: «جاده ورودی شهر ارد متاسفانه اصلا استاندارد نیست، بیشتر تصادفات در بلوار جدید اتفاق می‌افتد که اکثرا هم اهالی منطقه نیستند که آشنایی با جاده داشته باشند. در این مسیر بلوار به یک باره سد می‌شود و کنترل ماشین سخت است. بازدید از بلوار انجام می‌شود ولی اقدامی صورت نمی‌پذیرد امیدوارم بعد از این جلسه برای این مورد اقدام شود.»

سروان پناهی، رئیس پلیس راهور شهرستان خنج در پاسخ به درخواست بخشدار ارد گفت: «از این نقاط بارها بازدید میدانی انجام شده است ولی متاسفانه اقدامی صورت نگرفته است. ورودی ارد نیاز به پیگیری اساسی و روشنایی دارد. دو راهی آغصه به دلیل جاده سنگ‌شکن عملا به سه راهی تبدیل شده است. باید آن جاده‌ای که به سنگ شکن وصل می‌شود انتقال داده شود. جاده سنگ شکن در وسط تقاطع قرار گرفته است که بارها منجر به تصادف شده است.»

محمد کاظم جعفری، دبیر شورای ترافیک گفت : «در خصوص جاده ارد و مسائل ارد مصوبه کم نداریم اما متاسفانه اکثرا عملی نشده است، زمانی دهیاری ارد با تامین بودجه مشکل داشت که از اجرای مصوبات شانه خالی می‌کرد. اولین مصوبه مربوط به نوزدهم خرداد ماه سال ۹۳ که مقرر شده است ورودی ارد اصلاح شود. ۲۲ اردیبشهت ۹۵ هم در بند دوم صورت جلسه به همین موضوع اشاره شده است و مصوبات زیادی که تا این جلسه شورای ترافیک مصوب اما اجرایی نشده است.»

جمشیدی، رئیس  بنیاد مسکن گراش گفت: «اجرای کمربندی خارج از طرح هادی انجام شده است و مصوبه شورای ترافیک را هم نداشته است و کل محور ایراد دارد، فقط مسیری را آسفالت و جاده‌ای را ایجاد کرده‌اند که هر گونه تغییر در آن نیاز به عقب نشینی اراضی در مسیر دارد که شهرداری متولی آن است و باید انجام شود. بارها اعلام شد که این کمربندی از نظر طرح هادی ایراد دارد. جابجایی کمربندی باید سریعتر انجام شود.»

علی زمانی، معاون عمرانی فرماندار گراش در پاسخ به مصوبات پیگیری نشده گفت: «تمامی مصوباتی زمان دهیاری مجدد برای بخشداری ارسال گردد تا پیگیری و اقدامات لازم اجرا شود. و یک جلسه مجزا مخصوص شهر ارد تشکیل شود. باید دنبال راهکار باشیم که به جد پیگیری و از نظر کارشناسان و پلیس راهور استفاده ببریم. جان مردم برای ما مهم است.»

رهام سلیمانی، سرپرست اداره راه و شهرسازی گراش در خصوص جاده سنگ شکن گفت: « با بستن این جاده موافق هستم، اما بارها از طریق مراجع قضایی اقدام شده و دقیقا چند ساعت بعد از ده جا تماس می گیرند که جاده را برایشان باز کنیم که این سنگ شکن سرمایه گذاری بخش خصوصی است و برای منطقه سودآور است. مجدد باز می شود اگر از ما حمایت شود به جد فردا اقدام می کنیم.»

عبداله فضلی، بخشدار مرکزی با بیان اینکه مرور مصوبات انجام شده فایده‌ای ندارد اظهار داشت: «سابقه نشان می‌دهد که هر چه بگویم و تصویب کنیم فایده‌ای ندارد و البته تف سربالا هم است. در خصوص بخش مرکزی باید بگویم از جاده فداغ – خلیلی ما از وضعیت موجود راضی نیستیم که بعد از این همه گفتن همچنان وضعیت این گونه باشد. اطلاحات انجام نشده است و این کم لطفی اداره کل است و بستر تصادفات حادثه خیز است. بستر ورودی فداغ هم حدود دو سال است مدیر کل قول داده است که روشنایی آن را تامین کند که نصف آن انجام شده است اما به اتمام نسیده است. اکثر روستاهای بخش مرکزی در مسیر جاده هستند که این تقاطع اصلا استاندارد نیست و جایی برای دور زدن ندارد.»

ساخت زیرگذر میدان شهید برزگران به زودی آغاز می‌شود

سرهنگ رنجبر، فرمانده پلیس راهور گراش: «در سال ۹۸ سه نقطه پر تصادف در سطح شهر داشتیم از جمله بریدگی روبروی مسجد ولیعصر (عج)، بریدگی روبروی سینما فرهنگ گراش و میدان شهید برزگران که بنابر آمار تجزیه و تحلیل نقاط پرحادثه گراش هستند. ۹۹ درصد بریدگی‌های سطح شهر گراش ایمن سازی و استاندارد نیست. روشنایی بلوار خلیج فارس مناسب نیست و نیاز است همت داشته باشید تا برطرف شود. میدان شهید برزگران از سال ۹۶ که من در شهرستان حضور دارم در دست بررسی است ولی هیچگونه اقدام عملی صورت نگرفته است. کارهای زیرساختی را به کارشناس آن بسپاریم تا کارشناسان خبره بهتر بتوانند انجام دهند و نیاز به اصلاح و بازبینی بعد از انجام کار هم نداشته باشد.»

مصطفی، خورشیدی نایب، رئیس شورای شهر در خصوص میدان شهید برزگران گفت: «۲۵۰ میلیون برای بخش طراحی این زیرگذار در نظر گرفته شده است که کارها در دست پیگیری است. زیرگذر در استان تصویب شده است و به زودی کارها انجام خواهد شد.»

ایستگاه تاکسی برون شهر

در این جلسه مصوب شد ایستگاه تاکسی برون شهری بعد از اورژانس  مستقر شود و رانندگان تاکسی در آنجا توقف داشته باشند. در خصوص تاکسی برگ سبز هم که از پارکینگ بیمارستان استفاده می‌کنند باید بررسی شود و شهرداری برخورد کنند با این رانندگان که در آنجا توقف نداشته باشند.

مصطفی خورشیدی، نایب رئیس شورای شهر در خصوص تاکسی تلفنی برگ سبز گفت: «در شهرهای دیگر هر بیمارستانی معمولا خودش تاکسی تلفنی دارد، با هیات امنای بیمارستان گراش در حال رایزنی هستیم که برگ سبز به بیمارستان منتقل شود و در داخل خود بیمارستان و در پارکینگ مستقر شود.»

سوار شدن کودکان زیر ۱۲ سال در روی صندلی جلو خودرو ممنوع است

طبق نامه مدیرکل حمل و نقل و دبیر شورای ترافیک استان به فرمانداری شهرستان گراش سوار شدن کودکان و نوجوانان زیر ۱۲ سال در صندلی جلو خودرو و وسایل نقلیه عمومی ممنوع می‌باشد. این نامه در جلسه شورای ترافیک تصویب شد.

مدارس حاشیه خیابان

هشت مدرسه روستایی شهرستان گراش در حاشیه جاده قرار دارند. این مداراس باید برای تردد دانش‌آموزان در  سال تحصیلی جدید ایمن شود. مدرسه خشنود ارد، مدرسه حسین آباد، مدرسه بانو عظیمی بشیر آباد، علی ابن ابیطالب فداغ، نمایندگی ارد، مدرسه خلیلی، مدرسه زینل آباد و مدرسه کنگ و ریشه هشت مدرسه کنار جاده‌ای هستند که در دستور کار قرار گرفت.

 

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

7 نظر

  1. با عرض سلام .توی شیراز امروزا همش روگذر زده می شود و زیر گذر قدیمی شده .الان راحت میشه اونجا روگذر زد .به نظرم خیلی بهتره روگذر و قشنگ تره و بروزتر

  2. جناب فرماندار لطفا به رییس پلیس راهور گوشزد کنین که مردم گراش مردمی فهیم و باشعور هستن لطفا طرز برخوردخودشون و نسبت به این مردم صبور تغییر بدن.

  3. نه نیاز به رو گذر است نه نیاز به زیر گذر
    میدان شهید برزگران ترافیک روان و اسان است و الحمدلله در سال یک تصادف هم انجا رخ نمیدهد. و کسی پشت ترافیک هم نمیماند
    فعلا به همین صورت که است بماند تا ده سال دیگر هم مشکلی ندارد

  4. با شلام خدمت شورا ترافیک من یک سوال دارم خدمت این عزیزان
    چطوره که با سرعتگیر مخالف هستین ولی در کنار راهنمایی و رانندگی دو سرعت گیر یکی قبل از تقاطع و یکی بعد از تقاطع زدین و اینکه سرعتگیر دوم خیلی خطرناک هستش چون خودم نزدیک بود انجا تصادف کنم

  5. سلام
    اگر یکی از اعضای محترم و شورا و یا شهرداری در شهرک های فرهنگیان و یا آزادگان سکونت داشتن ، درک میکردن که مردم دارن واسه ی رفت و آمد به زحمت میوفتن و خیلیها خطر خلاف رفتن رو به جون میخرن بخاطر تصمیمات ……. شورای ترافیک.
    کم کم دارم به این نتیجه میرسم که این مناطق اصلا جز گراش نیست.
    مشت نمونه خروار هستش . میرن ۲۵۰ میلیون تومان خرج میکنن واسه ی جایی که اصلا نیاز نیست به این هزینه و بعد برای مردمی که توی این مناطق هستن که اکثرا قشر متوسط و پایین جامعه هستن هیچ…..
    آخه برای میدان شهید برزگران ، از این همه مهندس خوب و کارآزموده و کاربلد خودمون حداقل یه نظر خواستین .؟؟؟؟
    سریع میرن از شیراز مهندس میارن و پول مردم خیلی راحت و یهویی میدن به اونا.
    مثال : تئاتر روباز پارک شهر چه اندازه استفاده شده و کارایی داره. یا مثل همین توی پارک لاله…………………………………………………….
    خدا به دادمون برسه وگرنه ………………………………………………….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 نظر
scroll to top