بستن

«آو باد» و آبگرم برای چه افرادی مضر است؟

هفت‌برکه: دکتر محمود سرخی، پزشک گراشی، مشاهده کرده است که هر هفته تعدادی از مراجعه‌کنندگان به مطبش، از مکان‌هایی همچون «آو باد» یا آبگرم برگشته‌اند و سپس دچار مشکلاتی شده‌اند. او گزارش می‌کند که تعداد این افراد رو به افزایش است. به همین دلیل او در این یادداشت که برای گریشنا فرستاده است، خطرات استفاده از آب‌های حاوی گوگرد و املاح معدنی را توضیح داده است. دکتر سرخی دلیل به وجود آمدن مشکلات پزشکی هنگام استفاده از این آب‌ها را توضیح داده، و افرادی را که نباید از این آب‌ها استفاده کنند مشخص کرده است.

 دکتر محمود سرخی: دیرزمانی است که استفاده درمانی از آب‌های حاوی گوگرد و املاح معدنی در نقاط مختلف کشور رایج است. در منطقه ما مرسوم است افرادی که بیماری‌های خاصی از جمله بیماری‌های پوستی، مفاصل و غیره دارند، با رفتن به «آو باد» (انوه)، آبگرم و دیگر مکان‌ها، خود را تحت درمان قرار دهند. باور مردمی نیز بر یافتن شفا در این مکان‌هاست.

آیا از نظر پزشکی این باورها صحت دارد؟ این مساله نیز به تحقیقات تجربی دارد.

آیا استفاده از این آب‌ها خطراتی را نیز به همراه دارد؟ بله. محدودیت استفاده از آب‌های گوگردی و دارای املاح معدنی برای بعضی از افراد که مبتلا به بیماری‌های خاصی از قبیل فشار خون، ناراحتی قلبی، نارسائی کلیه و دیابت هستند، بیشتر از افراد عادی است.

مواد معدنی موجود در آب، به ویژه اگر افراد به مدت طولانی در آب بمانند، از طریق پوست جذب می‌شوند و پس از ورود به گردش خون، باعث افزایش اسیدیته خون (اسیدوز) می‌شوند. این امر در افرادی که قلب و کلیه‌هایی با کارآیی کمتری دارند، باعث اختلال در بازجذب سدیم و پتاسیم می‌شود. باید توجه کرد که عنصر پتاسیم در خون، عنصری حیاتی برای کلیه و قلب است. علائم اختلال در بازجذب پتاسیم معمولا به صورت افزایش فشار خون، سرگیجه، تهوع و استفراغ، تنگی نفس و در نهایت ایست قلبی بروز می‌کند.

برای چه افرادی استفاده از این آب‌ها توصیه نمی‌شود؟

۱. افراد دارای فشار خون بالا

۲. افراد دارای ناراحتی قلبی

۳. افراد دارای نارسایی کلیه

۴. افرادی که زخم‌های باز دارند

۵. کودکان و سالمندان

علاوه بر این، افرادی که به ظاهر سالم هستند نیز نباید به مدت طولانی در این آب‌ها بمانند.

 

2 نظر

  1. سلام حضوراین پزشک عمومی حاذق
    کسی گفت : مبتدا معرفه است مگر در ۱۶ مورد بهش گفتند یک دفعه بگو نکره است وفارغ حال مث دکترسرخی است یک دفعه بگو مضراست ووالسلام

  2. آو با اصلا خالی از خواص میباشد و تنها مسکنیست بر درد های عضلانی وساییدگی مفاصل موقتا مثل کیسه ابگرم عمل می کند .اما بدلیل وجود گوگرد در اب ،اب سمی بوده وبهداشتی نمیباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top