بستن

گزارش تکمیلی: خانواده چنگی‌زاده در پیچ‌ و خم‌های اداری

هفت‌برکه – گریشنا: ستاد بحران شهرستان با فرستادن گروهی به خانه‌ی خانواده‌ی چنگی‌زاده در روز حادثه، در جریان میزان خسارت و مشکلات این خانواده قرار گرفت و به آن‌ها قول همکاری و حمایت داد.

به گزارش هفت‌برکه، پیش از این در گزارشی که با عنوان «او شهید شد، ولی ما هنوز هر روز در جنگیم» منتشر شد با خانواده‌ی ابراهیم چنگی‌زاده که بخشی از منزل آن‌ها در جریان بارندگی‌های اخیر تخریب شد، آشنا شدید. این خانواده از این که پس از مدتی از زیر پوشش بنیاد شهید بیرون آمده‌اند و از حمایت نشدن برای حل مشکلاتشان گله‌مند بودند.

در تکمیل این گزارش، خبرنگاران گریشنا با فرمانداری، بنیاد شهید و بنیاد مسکن گراش نیز تماس گرفتند. شما هم راه‌حلی برای این خانواده دارید در پایین این پست کامنت بگذارید.

تنها جانبازان بالای ۷۰ درصد بعد از فوت شهید محسوب می‌شوند

«ابراهیم چنگی‌زاده جانباز متوفی است نه شهید.» این جمله‌ای است که رمضان‌پور، جانشین نوروز رئیس بنیاد شهید شهرستان گراش، می‌گوید و توضیح می‌دهد: «در حال حاضر پیکر این جانباز متوفی در قطعه شهدای گلزار شهدا دفن است. او برای یک مدت محدود عنوان شهید داشت و این خانواده نیز حدود یکی دو سال به عنوان خانواده‌ی شهید تحت پوشش بنیاد شهید بودند، اما با تغییر بخش‌نامه، آن‌ها از زیر پوشش بنیاد شهید بیرون آمدند و به واسطه‌ی آن امتیازهایی را از دست دادند و تنها همسر و فرزند این جانباز متوفی در حال حاضر تحت پوشش هستند و مادر و بقیه خانواده از زیر پوشش بنیاد شهید خارج شدند. بر اساس این بخش‌نامه، جانبازان ۷۰ درصد و بالاتر بعد از فوت‌شان عنوان شهید می‌گیرند و کمتر از آن میزان، به عنوان جانباز متوفی شناخته می‌شوند.»

مهندس کاظم جعفری، کارشناس امور عمرانی و مدیریت بحران فرمانداری گراش، نیز با بیان این موضوع که با گزارشی که از هلال‌احمر گرفتیم ما در روز حادثه از محل بازدید کردیم، گفت: «ما در همان روز به اتفاق آقای رمضان‌پور از بنیاد شهید و آقای شمسی از بنیاد مسکن به محل رفتیم و از خانه بازدید کردیم. وظیفه‌ی ما ستادی و هماهنگی و مدیریت بین ادارات است و کار اجرایی را بقیه انجام می‌دهند. ما پیشنهاد دادیم که بنیاد مسکن شرایط گرفتن وام احداث یا بازسازی را برای آن‌ها فراهم کند و از خانواده‌ی چنگی‌زاده خواستیم شنبه، هفدهم فروردین‌ماه، برای تعیین تکلیف و گرفتن تصمیم نهایی خود مراجعه کنند. از طرفی دلخوش به نمایندگی از گروه‌های جهادی و بسیج نیز به ما اطلاع داد که در زمینه‌ی تعمیر می‌توانند از این خانواده حمایت کنند.»

پیش‌نهاد وام

او با اشاره به این که در بارندگی‌های اخیر خانه‌های دیگری نیز آسیب دیده و تخریب شدند، گفت: «آماری که داریم هنوز قطعی و کامل نیست. اما کسانی که در این بارندگی خسارت دیدند، باید با مراجعه به بنیاد مسکن تشکیل پرونده بدهند. که البته بنیاد مسکن بر اساس میزان سهمیه‌ای که دارد اولویت‌بندی می‌کند و اعتبار می‌دهد و ممکن است عده‌ای از خسارت‌دیدگان در این اولویت‌بندی جایی نداشته باشند یا بعضی‌ها نیز از عهده‌ی پرداخت قسط برنیایند و خودشان از گرفتن وام و اعتبار منصرف شوند.» در این پست می‌توانید اطلاعاتی از چگونگی روند گرفتن وام برای جبران خسارت و این که سیل‌زدگان سال ۹۵ چطور و چقدر وام گرفته‌اند، به دست بیاورید.

خانم چنگی‌زاده، خواهر جانباز متوفی ابراهیم چنگی‌زاده، با تاکید بر این که مادر، خودش و خواهرهایش در حال حاضر در خانه‌ی برادرش زندگی‌ می‌کنند، می‌گوید: «این خانه نیاز به مرمت دارد، اما منزل برادرم است و برادرم می‌خواهد آن را در آینده بفروشد. اگر با یاری و لطف مردم و نهاد‌ها بتوانیم سرپناهی مستقل برای مادرم فراهم کنیم، امنیت ما در آینده دوام بیشتری خواهد داشت.»

مهندس کاظم جعفری، کارشناس ستاد بحران فرمانداری، در جواب به این درخواست گفت: «این وامی که از سوی بنیاد مسکن برای آن‌ها در نظر گرفته شده است وام تعمیر و بازسازی منازل آسیب‌دیده است و ما نمی‌توانیم برای خرید خانه با آن‌ها همکاری داشته باشیم. مگر این که مردم و موسسات خیریه در این زمینه کمک کنند یا آن‌ها قطعه زمینی داشته باشند و ما با کمک نیروهای جهادی و بسیج در ساخت آن با این خانواده همکاری داشته باشیم. اما در هر حال این خانواده برای حل مشکلشان باید خودشان نیز پس‌انداز و آورده‌ای داشته باشند و نقش ما بیشتر نقش حمایتی است.»

جمشیدی، رئیس بنیاد مسکن، با دسته‌بندی وام حوادث توضیح داد: «وام حوادث از جمله سیل به دو دسته تقسیم می‌شود: خسارت به واحدهای تعمیری و خسارت به واحدهای احداثی که بعد از کارشناسی و تعیین درصد خسارت مشخص می‌شود. وام خسارت به واحدهای تعمیری در شهر و ورستا تا سقف ۱۵ میلیون تومان است که ۵ میلیون آن بلاعوض است. اما اگر ۷۰ درصد واحد تخریب شده باشد، در دسته‌ی واحدهای احداثی قرار می‌گیرد که وام آن در شهر ۵۰ میلیون تومان است که ۱۲ میلیون تومان آن بلاعوض است و در روستا ۴۰ میلیون که ۱۰ میلیون تومان آن بلاعوض است. کسانی که می‌خواهند وام احداث را بگیرند، قبل از هر کاری باید از شهرداری پروانه ساخت بگیرند. و نکته‌ی بعد این که از آن جایی که این وام‌ها دارای سهمیه است و به همه تعلق نمی‌گیرد، اولویت با کسانی است که سریع‌تر مراجعه کرده و تشکیل پرونده داده باشند. خانواده‌ی چنگی‌زاده درخواست هر کدام از این وام‌ها را داشته باشد ما می‌توانیم آن‌ها را در اولویت قرار دهیم.»

در تماس آخری که با خانواده‌ی چنگی‌زاده داشتیم از تصمیم آن‌ها برای گرفتن وام پرسیدیم. خانم چنگی‌زاده با بیان این که فعلا تصمیم به گرفتن وام ندارند گفت: «یکی از مهندسین شهر بعد از بازدید از خانه و باخبر شدن از تصمیم برادرم برای فروش خانه گفت: اگر کارشناسان خانه را ۹۰ میلیون تومان برای فروش ارزش‌گذاری کنند ما می‌توانیم این خانه را با مسکن مهر معاوضه کنیم و بقیه‌ی هزینه را نیز خودمان پرداخت کنیم. با توجه به شرایطی که ما داریم این تصمیم برای ما مناسب‌تر است.»

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

1 نظر

  1. متأسفم‌.کاش‌یه‌بخشنامه‌هم‌اومده‌بود‌که‌افراد‌زیر‌۱۸سال
    ثبت‌نام‌و ورودشان‌به‌جبهه‌جنگ‌و‌دفاع‌اکیداََممنوع‌است.حتّی
    اگر‌خودشان‌داوطلب‌باشند(مثل‌زمان‌جنگ‌که‌حتّی‌۱۳ساله‌ها‌هم‌داوطلب
    میشدن‌و‌شایدبا‌یه‌ترفندی‌خودشونو‌بزرگتر‌میکردن‌که‌بذارن‌برن.
    اگه‌این‌بخشنامه‌بود‌شاید‌خیلیها‌الان‌جگرگوشه‌شان‌در‌کنارشان‌بود.
    الان‌هم‌میتونن‌یه‌بخشنامه‌جدید‌بزنن‌که‌در‌صورت‌بروزجنگ‌از‌ثبت‌نام
    افرادزیر۱۸سال‌مطلقاََ‌معذوریم‌حتّی‌اگر‌خودش‌داوطلب‌و‌خانواده‌اش‌
    هم‌راضی‌باشدباز‌هم‌ممنوع‌است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top