هفت‌برکه – گریشنا: مصطفی راستگو، جوان لب‌اشکنی، قربانی جاده‌ی فداغ به خلیلی شد. استفاده‌کنندگان از این مسیر معتقدند که عرض کم جاده، عامل این حادثه است؛ اما مدیر کل راه و شهرسازی لارستان تاثیر جاده در این حادثه را رد می‌کند.

تصادف موتور با خودرو

بازیار، رییس شورای روستای لب‌اشکن، در تشریح حادثه می‌گوید: «این تصادف دیشب ۹ فرودین‌ماه ۱۳۹۸ در جاده‌ی فداغ به خلیلی اتفاق افتاد و در اثر آن بهار زندگی مصطفی راستگو، ۲۴ساله و از اهالی لب‌اشکن، در اثر تصادف رخ‌به‌رخ موتورسیکلت و خودرو، خزان شد. او متاهل بود.»

رئیس شورای لب‌اشکن با بیان این که هر سال این محور شاهد کشته و زخمی شدن عده زیادی است، گفت: «به جرم این که این محور یک محور روستایی است، به آن رسیدگی نمی‌شود. این جاده که از فداغ شروع شده است و به خلیلی می‌رسد، محل عبور هفت روستا است.»

او با اشاره به اهمیت ندادن شورای ترافیک شهرستان به این مشکل، می‌گوید: «در حالی که تنها دغدغه‌ی شورای ترافیک شهرستان دوربرگردان‌ها و سرعت‌گیرهای مرکز شهر گراش است، رسیدگی نکردن به این محور سال‌ها است که قربانی می‌گیرد. به نظر می‌رسد قرار نیست وعده‌‌های تعریض جاده، ایمن‌سازی پل‌ها و نصب علایم راهنمایی و رانندگی محقق شود. در حالی که وجود کارخانه‌ی سنگ‌شکن فداغ و عبور خودروهای سنگین در این مسیر، خطرناک بودن این جاده و ضرورت رسیدگی به آن را بیشتر کرده است. به علت عرض کم جاده، ما زمان عبور خودروهای سنگین مجبور به توقف در کنار مسیر هستیم.»

باقری‌فرد: جاده مقصر نیست

فرماندار گراش شنبه ۱۰ فروردین در حاشیه دیدار نماینده مجلس از گراش‌لند، این موضوع را با نماینده مجلس و مدیرکل راه و شهرسازی لارستان مطرح کرد. فرماندار گراش گفت: «ما حوادث زیادی در محور داشتیم و یکی از مشکلات موجود در شهرستان است. اما بودجه‌های شهرستان جوابگوی اصلاح این مسیر نیست و از نماینده و مدیرکل تقاضا داریم از محل بودجه‌های دیگر و بودجه‌های ملی برای این جاده هزینه کنند. در جاده گراش – اوز نیز حادثه‌های زیادی داشتیم اما خوشبختانه سال ۱۳۹۷ این مسیر ایمن‌سازی و دو بانده شد. در حال حاضر مسیر فداغ – خلیلی حادثه‌خیزترین محور شهرستان است.»

مهندس باقری‌فرد، مدیرکل راه و شهرسازی لارستان، عامل جاده را در این حادثه موثر ندانست: «تصادف در نیمه‌شب رخ داده است. طبق گزارش ارسال شده، راننده خودرو انحراف داشته و در این مورد جاده مقصر نیست. در جنوب استان، عوامل جاده‌ای در تصادف‌های ما خیلی کم است و به حداقل رسانده‌ایم. برای کاهش این گونه حوادث باید برای رانندگی و رعایت مقررات فرهنگسازی شود.»

باقری‌فرد در مورد اختصاص بودجه به جاده فداغ – خلیلی گفت: «این مسیر جاده روستایی است و از نظر روکش و نصب علائم به اندازه کافی در آن کار شده است. در سال ۱۳۹۸ با توجه به تنگناهای بودجه‌ای، اولویت ما جاده‌های شریانی و راه‌های بین‌شهری و در نهایت جاده‌های روستایی است. باید اولویت‌بندی کنیم تا بتوانیم حوادث جاده‌ای را کاهش دهیم.»

rastgo