بستن

برای جبران خسارت سیل‌زدگان سال ۹۵ چقدر وام داده شد؟

هفت برکه(گریشنا): بارندگی‌های چند روز اخیر به بناهای ساختمانی در سطح شهرستان گراش خسارت وارد کرد و شهرداری و دهیاران در حال گرفتن آمار و دادن گزارش نهایی به بنیاد مسکن هستند. کسانی که منازل آن‌ها در بارندگی آسیب دیده است تنها ۷۲ ساعت یعنی تا پایان وقت پنجشنبه ۹ فروردین برای ارسال گزارش فرصت دارند.

سال ۹۵ نیز بارش شدید باران شهرستان گراش را در یک موقعیت بحرانی قرار داد. مردم برای جبران خسارت و بازسازی منازل خود با مراجعه و گزارش به شهرداری، دهیاری و بنیاد مسکن، دست به دامان وام و تسهیلات دولتی شدند. جمشیدی، رئیس بنیاد مسکن گزارشی از میزان تسهیلات و پرونده‌های تشکیل شده در این سال به ما می‌دهد.

رئیس بنیاد مسکن با اشاره به این که هنوز آماری از میزان خسارت‌های بارندگی اخیر نداریم، می‌گوید:«گزارشی مبنی بر تخریب به ما نرسیده است اما خسارت‌هایی وارد شده است که در حال حاضر گزارش‌ها در حال تکمیل است و بعد از دریافت گزارش نهایی و جمع‌بندی اطلاع‌رسانی می‌شود. در حوزه‌ی روستا، دهیاری به نمایندگی از دولت و شهرستان موظف به همکاری با اهالی روستا و گرفتن گزارش و تشکیل پرونده است و در حوزه‌ی شهر نیز مردم خسارت‌دیده باید به بنیاد مسکن مراجعه کنند.»

جمشیدی، توضیح می‌دهد چه تعداد پرونده‌ در سال ۹۵ تشکیل و وام‌های پرداخت شده در سطح شهرستان چقدر بوده است: «در حوزه‌ی روستایی ۱۵۰ مورد پرونده تشکیل شد که به آن‌ها وام ساخت با تسهیلات ۲۰ میلیون تومانی و ۵ میلیون کمک بلاعوض اعطا شد البته تعداد درخواست‌کنندگان بیشتر از این بود ولی بسیاری از افراد تنها در مرحله اولیه مراجعه کردند و بعد پرونده خود را تکمیل نکرده‌اند. در حوزه‌ی روستایی همچنین ۴۸ مورد وام تعمیرات دریافت کردند که حداکثر تسهیلات آن هشت میلیون و حداقل آن دو میلیون و نیم بود. البته در سال جاری قطعا این مبلغ بیشتر خواهد بود.»

با وجود آسیب فراوان در بافت فرسوده تنها ده وام پرداخت شد. جمشیدی در توضیح دلیل این موضوع می‌گوید: «در حوزه‌ی شهری نیز با وجود این که تعداد درخواست‌کنندگان زیاد بود تنها ۱۰ پرونده تشکیل شد که به آن‌ها وام ساخت با تسهیلات ۳۰ میلیونی و ۶ میلیون بلاعوض اعطا شد. در بخش شهری به خانه‌های خشتی و مقاوم‌سازی نشده وام تعمیرات تعلق نمی‌گیرد به خاطر همین خیلی افراد از تخریب خانه‌های قدیمی خودشان انصراف دادند. در مجموع اعتبارات وام شهری کمتر از بخش روستایی است.»

او در ادامه‌ی صحبت‌های خود با بیان این که ما رسالت و تکلیف اجباری در حوزه‌ی دادن تسهیلات به مردم نداریم، گفت:«اگر کسی از ما درخواست کمک کرد ما کمک می‌کنیم. اما افرادی بودند که شرایط و توانایی گرفتن وام را نداشتند، و با وجود این که درخواست‌ وام داشتند مجبور به صرف‌نظر کردن شدند. به هر حال افراد واجد‌الشرایط که به وام نیاز داشتند و توانایی آن را نیز داشتند وام را دریافت کردند و عده‌ای دیگر نیز موفق به دریافت وام نشدند.»

علی‌اکبر باقری، عضو شورای فداغ، نظر خود را در مورد این وام در یکی از گرو‌های خبری این‌طور مطرح کرد:«وام‌های بنیاد مسکن سقف آن فقط ۲۰ میلیون تومان است و این مبلغ ناچیز طی ۵ قسط و بعد از پایان کار ساختمانی داده می‌شود. با این مبلغ نمی‌شود حتی فوندانسیون یک بنا هم کار کرد.»

جمشیدی در توضیح این موضوع در تماس تلفنی با هفت برکه، گفت:«بله. این وام به صورت مرحله به مرحله و با پیشرفت ساختمان به صورت قسط‌بندی به افراد اعطا می‌شود. مثلا یک قسط قبل از ساخت یک قسط بعد از کشیدن فوندانسیون، یک قست بعد از دیوارچینی و … و قسط آخر بعد از پایان عملیات به متقاضیان اعطا می‌شود. این یک روند قانونی است. همچنین متقاضیان قبل از شروع کار باید دو تا سه میلیون تومان نیز خرج صدور پروانه‌ی ساختمانی کنند که گرفتن این هزینه نیز جز مراحل اداری و قانونی است.»

جمشیدی در توضیح عدم پرداخت وام به همه متقاضایان می‌گوید: «با این اوصاف دادن گزارش خسارت و همچنین متقاضی بودن دریافت وام، نمی‌تواند به تنهایی راه را برای افراد خسارت دیده در بارندگی‌های شدید برای گرفتن وام تعمیر یا ساخت هموار‌تر کند. توانایی افراد برای قبول شرایط وام و همچنین تعداد مجوز‌هایی که دولت به بنیاد مسکن داده است نیز در تشکیل پرونده و اعطای وام موثر است.»

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

2 نظر

  1. سلام.‌ در فداغ .
    در سیل سال ۹۵ بیش از ۲۲۰ پرونده جهت جبران خسارت سیلزدگان در دهیاری فداغ تشکیل شد با کلی گرفتاری از تهیه کپی و عکس خراب ها توسط مالکین محترم. منتها با کم کاری و سختگیری بنیاد مسکن به ۱۰ درصد از این پرونده ها هم رسیدگی نشد وپرداخت نکردند به بهانه مختلف.
    اول همون پرونده های ۲ سال قبل رو بررسی کنیید. مردم بیکار و علاف نیستن که بیان فقط واسه کاغذ بازی اداره بنیاد و اسنکه رییس بنیاد میخاد تبلیغاتی ی چیزی بگه وگرنه اقدامی نمیکنه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top