بستن

طرح تفصیلی گراش تا کجاست؟

هفت‌برکه گریشنا: طرح تفصیلی گراش بنا به گفته‌ی شورای اسلامی شهر و شهرداری گراش، ماه‌هاست در مراحل نهایی قرار دارد، ولی نهایی نمی‌شود. مهلت یک‌ساله‌ی اولیه برای تهیه طرح تفصیلی گراش در خردادماه ۱۳۹۷ به پایان رسیده است، اما هنوز تکلیف این طرح مشخص نیست.

در ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷، شهردار وقت گراش، مهندس فقیهی‌کیا، در جلسه جنجالی پرسخ و پاسخ شورا، از تلاش‌های نهایی برای تعیین تکلیف این طرح سخن گفت (خبر در گریشنا) و در ۲۳ تیرماه ۱۳۹۷ روابط عمومی شهرداری در یک گزارش عملکرد تابستانی، از نهایی شدن طرح تفصیلی خبر داد (خبر در گریشنا). دلیل این تاخیر را می‌توان در بیانیه‌ی تند علی‌اصغر حسنی، رییس شورای پنجم، علیه حبیب‌الله مهرابی، رییس شورای چهارم، نیز پیگیری کرد: حسنی نوشته بود که شورای پنجم به دنبال اصلاح طرح جامع است، و به همین خاطر طرح تفصیلی را مسکوت گذاشته است (خبر در گریشنا).

مهندس سلمان مهرابی، مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی، در گفتگو با گریشنا اظهار می‌کند که این اداره از ۲۴ خرداد ۱۳۹۷ تا ۱۲ اسفندماه ۱۳۹۷، سه نامه برای تعیین تکلیف این طرح به شهرداری گراش ارسال کرده است، اما هنوز پاسخی نگرفته است. تهیه‌ی طرح تفصیلی گراش از اواخر خرداد ۱۳۹۶ با برگزاری اولین جلسه مشورتی و راهبری در اداره کل راه و شهرسازی لارستان کلید خورد (خبر در گریشنا). مهندس مهرابی در حاشیه‌ی این جلسه گفته بود: «طرح جامع شهر گراش در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۸۹ توسط شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس مصوب شده است. با برگزاری اولین جلسه مشورتی و راهبری طرح تفصیلی شهر گراش رسما مطالعات طرح تفصیلی آغاز شد. برای تدوین طرح تفصیلی، یک سال وقت تعیین شده است و بعد از تدوین، باید به تایید مراجع قانونی نیز برسد.»

بدین ترتیب، مهلت یک‌ساله‌ی اولیه برای تهیه طرح تفصیلی گراش تا خردادماه ۱۳۹۷ بوده است. از آن زمان تاکنون، هم دکتر افضلی، مشاور طرح از شرکت آمودان، و هم اداره کل راه و شهرسازی به دنبال تعیین تکلیف این طرح هستند، اما ضلع سوم این مثلث، یعنی شورای شهر و شهرداری گراش، طرح را به دلایلی معطل نگه داشته‌اند. ضلع دیگری را نیز می‌توان در آینده متصور شد تا مربع تصمیم‌گیری برای طرح تفصیلی تکمیل شود: شهروندان. مردم شهر ذی‌نفعان اصلی طرح تفصیلی هستند، و بهتر است قبل از تصویب نهایی طرح، نظرات و پیشنهادهای کارشناسی‌شده‌ی آنها نیز در طرح لحاظ شود.

برای روشن شدن دلایل شورای شهر و شهرداری گراش برای تایید نکردن طرح تفصیلی، گریشنا با سه ضلع این مثلث گفتگو خواهد کرد: با مهندس سلمان مهرابی، مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی لارستان؛ دکتر کوروش افضلی، مشاور طرح از شرکت آمودان؛ و علی‌اصغر حستی یا اکبر باقرزاده، رییس یا سخنگوی شورای اسلامی شهر گراش. دو مصاحبه‌ی اول انجام شده است و به زودی منتشر می‌شود. گریشنا هنوز موفق به انجام مصاحبه با یکی از اعضای شورای شهر نشده است. نظرات مردم و کارشناسان نیز به مرور منتشر خواهد شد.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top