بستن

عملیات ساخت تصفیه‌خانه خیابان بسیج شروع شد

هفت‌برکه گریشنا: شهرداری گراش ساخت تصفیه‌خانه فاضلاب در انتهای خیابان بسیج را شروع کرد. اکبر باقرزاده، سخنگوی شورای شهر گراش، در گفتگو با خبرنگار گریشنا گفت: «ساخت منبع ذخیره آب‌های سطحی این پروژه به مراحل نهایی رسیده است. مناقصه‌ی تاسیسات فنی هم برگزار شده است که نتیجه‌ی آن در روزهای آینده اعلام خواهد شد.»

سخنگوی شورا درباره‌ی منبع مالی این پروژه نیز توضیح داد: «تا اینجای عملیات، هزینه‌ها را یکی از خیرین گراشی تقبل کرده است و شهرداری بودجه‌ای مصرف نکرده است.» او از ذکر نام این خیر به دلایلی خودداری کرد.

بدین ترتیب، نام دو نفری که پیش از این برای ساخت تصفیه‌خانه اعلام آمادگی کرده بودند، یعنی غلامحسین عابد و محمد موغلی، از پروژه کنار گذاشته شده است. مهندس باقرزاده اظهار کرد در مورد سرنوشت مبلغ ۱۵۰ میلیون تومانی که عابد برای ساخت تصفیه‌خانه به دو شهردار پیشین گراش پرداخته کرده است، اطلاع دقیقی ندارد.

انصراف موغلی بعد از مزایده‌ی بازارچه

در ابتدای آذرماه ۱۳۹۷، روابط عمومی شهرداری و شورای پنجم از احداث تصفیه‌خانه پساب شهری در انتهای خیابان بسیج با مشارکت حاج محمد موغلی و شهرداری خبر داد (خبر در گریشنا). اما نهم بهمن‌ماه ۱۳۹۷، علی‌اصغر حسنی، رییس شورای شهر گراش، خبر داد که محمد موغلی از ساخت تصفیه‌خانه در انتهای خیابان انصراف داده است. حسنی در حاشیه‌ی مزایده‌ی بازار مرکزی گراش به گریشنا گفت: «سرمایه‌گذاری که قصد داشت برای ساخت تصفیه‌خانه با شهرداری همکاری کند منصرف شده است و برای ساخت تصفیه‌خانه تمام هزینه‌ها برعهده‌ی شهرداری است» (خبر در گریشنا).

بدین ترتیب، سرانجامِ این پروژه‌ی مهم باز هم در هاله‌ای از ابهام فرو رفت. شورای پنجم پیش از این مشارکت غلامحسین عابد، مالک پروژه‌ی گراش‌لند، را برای ساخت این تصفیه‌خانه رد کرده بود، و آن را به موغلی سپرده بود. اما شورا باز هم تصمیم گرفت به سراغ عابد نرود، و ساخت تصفیه‌خانه را با مشارکت یک خیر دیگر شروع کند. اما نکته‌ای که در این میان مجهول مانده است، مبلغ ۱۵۰ میلیون تومانی است که عابد در دو مرحله به شهرداری پرداخت کرده است. مشخص نشدن سرنوشت این مبلغ از سوی شهرداری و شورا باعث گلایه‌ی عابد شده است.

از شروع توافق با عابد تا توقف آن

تیرماه ۱۳۹۶، سخنگوی شورای چهارم اعلام کرد ساخت تصفیه‌خانه آب‌های سطحی شهر گراش در انتهای خیابان بسیج با مشارکت غلامحسین عابد، مالک پروژه گراش‌لند، آغاز می‌شود (خبر در گریشنا).

غلامحسین عابد تاریخچه‌ی مختصری از نحوه‌ی ورود به طرح تصفیه‌خانه را برای گریشنا بازگو می‌کند: «در سال ۱۳۹۵ که قرار بود طرح گراش‌لند را شروع کنیم، شهرداری به دنبال مشارکت‌کننده‌ای بود که طرح فاضلاب خیابان بسیج را عملیاتی کند. در جلسه‌ای که با شهردار وقت، آقای زارع، و اعضای شورای چهارم گرفته شد، قرار بر این شد که من این طرح را جدای از طرح گراش‌لند به عنوان یک کار خیر بسازم.»

عابد درباره هزینه‌ی پرداخت‌شده نیز می‌گوید: «در آن زمان برآورد کرده بودند که احداث فاز یک پروژه، ۵۰۰ میلیون تومان هزینه دارد. من هم قبول کردم که در طی چند مرحله و بر اساس پیشرفت فیزیکی طرح، تمام هزینه را پرداخت کنم. در دو مرحله، ۱۰۰ میلیون و ۵۰ میلیون تومان برای انجام مطالعات و شروع پروژه به شهرداری پرداخت کردیم. مستندات تحویل این مبلغ هم به شهردار وقت موجود است.»

اما بعد از اتمام دوره شورای چهارم و رفتن زارع از شهرداری، کار احداث قطع شد. به گفته عابد، شورای پنجم بدون تعیین تکلیف این مبلغ پرداخت‌شده و نحوه‌ی مشارکت او، برای انجام این پروژه با آقای موغلی به توافق رسید. او می‌گوید: «می‌گویند این مبلغ هنوز در حساب شهرداری هست و قرار است هزینه طرح شود. اما نحوه‌ی مشارکت من در پروژه مشخص نیست. شهردار بعدی، آقای فقیهی‌کیا، هم چند بار با من تماس گرفت تا بقیه هزینه را واریز کنم. اما صحبت من این بود که شما کار را شروع کنید و تا مرحله‌ای پیش بروید تا هزینه را واریز کنم و در این مورد مانعی وجود ندارد.»

کار خیر یا نفع شخصی؟

در نگاه اول به نظر می‌رسد ارتباطی بین پروژه‌ی گراش‌لند و تصفیه‌خانه وجود داشته باشد که منفعت غلامحسین عابد را برای مشارکت در ساخت تصفیه‌خانه تامین می‌کند. این شائبه نیز به وجود می‌آید که مخالفت شورای پنجم با مشارکت عابد و سپردن آن به موغلی به خاطر جلوگیری از این منفعت‌طلبی بوده است. اکبر باقرزاده، سخنگوی شورای شهر، دو ماه پیش درباره‌ی عابد گفته بود: «در زمان شوراى پنجم که اینجانب با خیر جلسه‌اى داشتم، ایشان خیر نبودند، بیشتر دنبال منافع خود بودند و بیشتر به ضرر شهردارى بود.» (خبر در گریشنا). او در جدیدترین گفتگو با گریشنا نیز این مساله را تکرار کرد.

اما عابد این شائبه را کاملا بی‌اساس می‌داند و طرح آن را دور از انصاف می‌داند. او توضیح می‌دهد: «حدود ۸۰ درصد پروژه‌ی گراش‌لند، فضای سبز شهری است که برای عموم مردم در تمام ساعات شبانه‌روز قابل استفاده است. شهرداری قول داده بود که در تامین آب فضای سبزش هم کمک می‌کند. بحثی هم بود که بعد از احداث تصفیه‌خانه، قرار است شهرداری آب را از آنجا تامین کند.»

او در ادامه می‌گوید: «من در گراش‌لند هزینه می‌کنم و گفته‌ام اگر سودی هم دارد، برای خود این پروژه مصرف شود. یعنی اگر بعد از تسویه‌ی حساب‌ها و پرداخت هزینه‌ها، مبلغی به عنوان سود باقی ماند، آن مبلغ را برای اشتغال‌زایی برای یک نفر دیگر در همان مجموعه صرف کنید تا نان‌آور خانواده‌اش باشد. از طرفی دیگر، گفته‌اند که من می‌خواهم زمین را تغییر کاربری بدهم و آن را تبدیل به تجاری یا باغ‌شهری کنم. اما من تعهد محضری به راه و شهرسازی داده‌ام که هر نوع تغییر کاربری باعث می‌شود قرارداد به صورت یک‌جانبه لغو شود و زمین به راه و شهرسازی برمی‌گردد.»

عابد از گلایه‌مندی‌اش به صراحت پرده برمی‌دارد: «قرار بود گلایه‌ای بنویسیم که این حق و حقوق بر چه اساسی به این راحتی از بین می‌رود. این نوع برخورد با یک فرد درست نیست. جاهای دیگر هم مطرح شده بود که اعضای شورا گفته بودند ایشان خیر نیست و دنبال نفع خودش است. من انتظارش را نداشتم و وقتی خبردار شدم ناراحت شدم. من پول داده‌ام که کار انجام شود. اگر کار غیر قانونی از شورا می‌خواهم، شورا می‌تواند انجام ندهد.»

عابد در انتها می‌گوید: «به هر حال من همچنان آمادگی دارم که طرح را ادامه دهد. اگر در سال ۹۵ ساخته بودند ممکن بود با همان ۵۰۰ میلیون تومان کار تمام می‌شد، اما الآن ممکن است با این یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومانی که اعلام شده نیز کار تمام نشود. چون هزینه‌ها سه‌چهار برابر شده است. به هر حال من طبق قرار قبلی، آماده مشارکت هستم.»

اعضای شورای شهر گراش هیچگاه به روشنی توضیح ندادند که تکلیف مبلغ پرداخت‌شده‌ی او چیست و علی‌رغم اعلام آمادگی او، پروژه‌ی ساخت تصفیه‌خانه را با کمک یکی دیگر از خیرین شروع کرد.

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

4 نظر

  1. بازم سخنگوی شورا بابا بسه دیگه بی ابرو کردن مردم درست نیست ابرو راحت به دست نیومده یکی باید بیاد از کارهای سخنگوبنویسه گریشنا هم شده جایی برای دهن به دهن کردن حرف های منفی و ذهنیت بد و سخن چینی خدا فقط خودش رحم کنه بجای این حرفا سخنگوی شورا بیا و از کارهای مثبتی که انجام دادید بگید نه پشت همه بد گفتن

  2. جناب اقای مهنس باقرزاده عزیز ممنون از زحمات شما…نمیدونم چرا بعضی نشستن که ادمهای زحمت کشو تخریب کنن…اقایون محترم شما یا کور هستین یا خودتون و به کوری زدین

  3. کاشکی سایت گریشنا رضایت مردم به افراد شورا رو به رای میذاشت حتی به خود شورا تا حساب کار دستشون بیاد که مردم ناراضی اند چیزی که نیست هدف خدمت به مردم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top