بستن

تازه‌ترین یافته‌ها درباره سرطان در همایش انکولوژی گراش

هفت‌برکه – گریشنا: اولین روز از چهارمین همایش انکولوژی شهرستان گراش با برگزاری پنل دوم و ارائه‌های متخصصین و پزشکان در حوزه سرطان به پایان رسید. این همایش ظهر فردا، جمعه دهم اسفندماه ۱۳۹۷، با سخنان دکتر احمد عبدالهی خاتمه می‌یابد.

 

پنل دوم در روز اول همایش

به گزارش گریشنا، در شروع پنل دوم در اولین روز همایش، دکتر علی‌رضا رضوانی، فوق تخصص خون و انکولوژی؛ دکتر فرید مرادیان، فلوشیپ جراحی انکولوژی؛ دکتر منصور انصاری، متخصص رادیوتراپی انکولوژی؛ و دکتر وحید زنگوری، فلوشیپ جراحی انکولوژی به عنوان هیات رئیسه به بالای سن آمدند.

دکتر حسن حامدی، متخصص رادیوتراپی انکولوژی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، اولین نفری بود که پنل دوم همایش را شروع کرد. او گفت: «درمان تومورهای پشت حفره صفاقی باید به صورت تیمی و در مراکزی که دارای تجربه در درمان این تومورها هستند انجام شود. تیم باید ترکیبی از جراح، متخصص رادیولوژی، متخصص آنکولوژی و پاتولوژی باشد. درمان اصلی این تومورها، جراحی است. برای درمان موثرتر این تومورها باید ترکیبی از پرتودرمانی، شیمی‎‌درمانی و جراحی استفاده کرد.»

دکتر وحید زنگوری، فلوشیپ جراحی انکولوژی، در این همایش از روش‌های جدید درمان سرطان معده صحبت کرد.

دکتر محمد محمدیان‌پناه، متخصص رادیوتراپی انکولوژی، پیرامون پرتودرمانی حین درمان صحبت کرد و گفت: «پرتودرمانی حین درمان یکی از روش‌های پرتودرمانی است که در زمان جراحی طی یک جلسه انجام می‌شود. این درمان در برخی از بیماران قابل انجام است و می‌تواند به کنترل بیماری کمک کند و طول عمر بیمار را افزایش دهد و شانس عود بیماری را کاهش دهد. در ضمن طول درمان را نیز کاهش دهد. این روش درمانی به صورت محدود و در بعضی از مراکز خاص موجود است. این درمان در حال حاضر برای بعضی از سرطان‌ها مثل سرطان پستان و گروهی از سرطان‌های گوارش مثل معده، روده بزرگ و لوزالمعده قابل انجام است. برای انجام این درمان نیاز به تجمیع نظر متخصصان رادیوتراپی و جراحی است.»

دکتر روانبد، فوق تخصص خون و انکولوژی، با اشاره به این موضوع که درمان‌های فعلی شیمی درمانی برای بیماران ناتوان و مسن بسیار سمی و تحمل آن برای این بیماران بسیار مشکل است، توضیح داد: «در سال‌های اخیر روش درمانی جدیدی به نام TARGET THERAPY یا درمان هدفمند ابداع شده است. در این روش درمانی، داروهایی ساخته شدند که سلول‌های سرطانی را اختصاصا هدف‌گیری نموده و روی سلول‌های سالم بدن اثر کمتری دارند. استفاده از این داروها باعث می‌شود که درمان سرطان موثر‌تر و کم‌اثر‌تر شود. خوشبختانه تولید داروهای درمان هدفمند در حال حاضر در ایران شروع شده است. شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی به تکنولوژی پیچیده‌ی این داروها دست یافته‌اند.»

دکتر علی رضا رضوانی، فوق تخصص خون و انکولوژی، نیز نشان داد درگیر شدن حفره صفاقی رفتار متفاوتی نسبت به سایر ارگان‌های درگیر دارد. نوع درمان‌های قبل که شامل تجویز داروهای شیمی درمانی در حل صفاقی است، در حال حاضر با روش‌های جدیدی که شامل شیمی درمانی است در حال جایگزینی است.

دکتر حمید نصرالهی، متخصص رادیوتراپی انکولوژی، نیز بیان کرد: «امروزه کیفیت زندگی بیماران بسیار مهم است. امروزه با انجام شیمی‌درمانی قبل از جراحی می‌توان جراحی محدود‌تری انجام داد و از تحمیل عوارض به بیمار جلوگیری کرد.»

اولین روز این همایش با پذیرایی ناهار به پایان رسید.

 

برنامه‌ی روز دوم همایش

این همایش فردا جمعه دهم اسفندماه نیز ادامه خواهد داشت. در پنل اول روز جمعه، دکتر جعفر حسن‌زاده، استاد تمام اپیدمیولوژی؛ دکتر محمد جعفری، دکترای ایمونولوژی؛ دکتر فاطمه توکل‌نژاد، متخصص گوش و حلق و بینی؛ دکتر زینب کریمی، دکترای بیوتکنولوژی؛ و هاجر حق‌شناس، کارشناس ارشد پرستاری، به عنوان هیات رئیسه حضور خواهند داشت.

در این پنل، حامد بهزادی درباره اثربخشی معنویت‌درمانی بر کیفیت زندگی و اضطراب از مرگ بیماران مبتلا به سرطان صحبت خواهد کرد. محمد باقر نجابت از امکان‌سنجی یافتن مناطق سرطان‌خیز با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی خواهد گفت. دکتر مهدی محسن‌زاده، دکتر فاطمه توکل‌نژاد و میعاد پویان‌فر روی موضوع پیش‌بینی‌های سرطان سینه با استفاده از شبکه‌های عصبی مصنوعی بر اساس شاخص‌های تاثیر‌گذار تمرکز خواهند کرد. دکتر فرید مرادیان روی موضوع نقش ویتامین D در پیشگیری و درمان سرطان؛ و دکتر محمدرضا بذرافشان روی موضوع بیوبانک‌های انسانی جهت بیماران سرطانی و چالش اخلاقی اخذ رضایت آگاهانه مقالاتشان را ارائه خواهند کرد.

در پنل دوم، دکتر حکیمه اکبری، دکترای علوم تشریح؛ دکتر زینب کریمی، دکترای بیوتکنولوژی؛ احمد جبرالدینی، کارشناس ارشد قارچ‌شناسی پزشکی؛ مهدی قوامی‌زاده، کارشناس ارشد بیوشیمی بالینی؛ و عباس سلمانی، کارشناس ارشد فیزیولوژی، اعضای هیات رئیسه خواهند بود.

در این پنل، پروانه حمدیان درباره‌ی تاثیر آموزش شناختی- هیجانی بر رشد و استرس پس از سانحه در بیماران مبتلا به سرطان سینه، کارآزمایی بالینی تصادفی؛ محمدامین شادمان درباره‌ی بررسی سطح آگاهی و عملکرد دانشجویان دختر ۲۰ سال به بالا در دانشکده علوم پزشکی گراش در مورد سرطان پستان سال ۱۳۹۷؛ احمد جبرالدینی درباره‌ی تشخیص عفونت هلیکوباکتر پیلوری و ارتباط آن با سرطان معده؛ سید عدنان کشفی درباره‌ی بررسی پاتولوژی نمونه‌های بیویسی سرطان پستان در شهرستان گراش؛ و زهره فرامرزیان درباره‌ی مرگ در آرامش در بیماران مبتلا به سرطان مقالاتشان را ارائه خواهند داد.

اختتامیه این همایش فردا ظهر با صحبت‌های دکتر احمد عبدالهی، رییس دانشکده علوم پزشکی و رییس مرکز پیشگیری از سرطان گراش، خاتمه می‌یابد.

 

 

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top