بستن

گراش، سومین میزبان مدیران دانش‌نامه‌ی ویکی‌پدیا

هفت‌برکه (گریشنا): کارگاه یک‌روزه‌ی آموزش کار با دانش‌نامه‌ی ویکی‌پدیا، با حضور مدیران بخش فارسی این مجموعه‌ی جهانی در گراش برگزار می‌شود.

«دانش برای همگان» عنوان رویداد یک روزه‌ای است که ۱۲ بهمن‌ماه در گراش برگزار می‌شود. گراش پس از تهران و اهواز، سومین میزبان مدیران ویکی‌پدیا در ایران خواهد بود. این کارگاه به منظور آموزش علاقه‌مندان و حرفه‌ای‌تر شدن سطح مقالات دانش‌نامه‌ی ویکی‌پدیا برگزار می‌شود.

محمدامین نوبهار، برگزارکننده‌ی این رویداد، درباره‌ی اهمیت این کارگاه می‌گوید: «ویکی‌پدیا نخستین پاسخ موتورهای جستجو، مخصوصا گوگل، به کاربران فضای مجازی است. این نکته در کنار آزاد و همگانی بودن این دانش‌نامه، باعث می‌شود ما بتوانیم در به اشتراک گذاشتن دانش خود با دیگران سهم بسزایی داشته باشیم. ما با استفاده از ویکی‌پدیا می‌توانیم در معرفی شهر خود و دیگر مفاهیمی که در حوزه‌ی دغدغه‌ها یا تخصصمان است، نقش فعال داشته باشیم.»

نوبهار اضافه می‌کند: «با این‌که ویکی‌پدیا یک دانش‌نامه‌ی آزاد است اما در آن، نوشتارها و ویرایش‌ها باید مطابق با استانداردهای ویکی‌پدیا باشد و این موضوعی است که در این کارگاه به آن توجه می‌کنیم. بنیاد ویکی‌پدیا بخش‌های متنوعی همچون ویکی‌مدیا، ویکی‌سفر و … را دارد که هرکدام از آن‌ها در شناساندن مفاهیم مهم است.»

کارگاه آموزشی «دانش برای همگان» روز جمعه، ۱۲ بهمن ۱۳۹۷ در محل مجتمع آموزشی فناوری هرمز برگزار می‌شود. علاقه‌مندان می‌توانند از طریق لینک زیر برنامه‌ی کامل این رویداد را مشاهده و در آن نام‌نویسی کنند:

مشاهده‌ی برنامه‌ی کارگاه و ثبت‌نام

 

محسن سالک و محمد حیدرزاده، دو مدیر شناخته‌شده‌ی ویکی‌پدیای فارسی هستند که در رویداد «دانش برای همگان» حضور خواهند داشت. مدیران ویکی‌پدیا قرار است درباره‌ی روش‌های ایجاد مقاله، کار با ویکی‌پدیا و کتابخانه‌ی این بنیاد صحبت کنند. همچنین امیرحسین پورشمسی، دانش‌آموخته‌ی IT‌ و محمد خواجه‌پور، سردبیر گریشنا، نیز در این کارگاه به «تجربه‌ی کار با ویکی‌پدیا» و «شناخت منابع کاربردی» خواهند پرداخت.

موسسه هفت‌برکه، مجتمع آموزشی فناوری هرمز  و بنیاد فرهنگی نوبهار، برگزارکننده‌های رویداد «دانش برای همگان» در گراش هستند. ممکن است در روزهای آینده مراکز دانشگاهی و فرهنگی دیگری نیز به جمع مشارکت‌کنندگان در این کارگاه اضافه شوند.

 

ویکی‌پدیا چیست؟

ویکی‌پدیا دانش‌نامه‌ای همگانی و آزاد است؛ بدین معنی که همه می‌توانند به نوشتن و ویرایش نوشتارهای موجود در آن بپردازند.؛ یعنی مطالب بی‌طرفانه و بدون پایمال‌کردن حق نشر دیگران نوشته شده باشند. مدیریت بررسی نوشتارها توسط خودِ کاربران انجام می‌شود. کسانی که در امر تکمیل این پروژهٔ بی‌پایان مشارکت می‌کنند، به هم‌زبانان خود یاری رسانده‌اند تا در امر گردآوری بی‌همتاترین دانشنامه جهانی سهمی داشته باشند.

دانشنامه ویکی‌پدیا هم‌زمان به بسیاری از زبان‌ها نوشته می‌شود و همکاران آن افرادی از سراسر جهان‌اند و هرکسی می‌تواند به رشد آن کمک کند. این دانشنامه از زمان تولد تاکنون رشد بسیار سریعی داشته و بزرگترین وب‌گاه دانشنامه‌ای با بیش از ۸۰ میلیون بازدیدکننده در ماه است و بیش از ۹۰٬۰۰۰ کاربر فعال دارد که بر روی بیش از ۱۸٬۰۰۰٬۰۰۰ مقاله به ۲۷۰ زبان کار می‌کنند. در ویکی‌پدیای فارسی تا این لحظه ۶۶۰٬۱۸۲ مقاله وجود دارد و هر روز هزاران کاربر از این دانشنامه بازدید می‌کنند.

 

0 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top