بستن

مادری گمنام، فرزندش را جلوی بهزیستی رها کرد

هفت‌برکه – گریشنا: نوزاد پسری که چند روز قبل در بیمارستان امیرالمومنین علی(ع) به دنیا آمده بود، جلو اداره بهزیستی گراش رها و به شیرخوارگاه ولی‌عصر(عج) شیراز منتقل شد.

به گزارش هفت‌برکه، غلامی، رئیس اداره‌ی بهزیستی گراش، می‌گوید: «ساعت ۱۲ پنچ‌شنبه، ۲۰ دی‌ماه، زمانی که یکی از کارمندان اداره‌ی بهزیستی قصد خروج از اداره را داشت، متوجه‌ نوزادی پیچیده شده لای پتو جلو در ورودی اداره‌ می‌شود. یک برگه‌ی کوچک که نام خانوادگی نوزاد روی آن نوشته شده و یک شیشه شیر خشک همراه این نوزاد بود. از بند ناف خشک نشده‌ی نوزاد می‌شد حدس زد که نوزاد تازه متولد شده است.»

غلامی در ادامه ماجرا می‌گوید: «با دیدن این نوزاد، ما بلافاصله با معاونت امور اجتماعی اداره کل بهزیستی استان تماس گرفتیم و آن‌ها را در جریان موضوع قرار دادیم. و بعد از آن با تماس با ۱۱۰ و کلانتری، مدارک و مستندات را آماده کردیم و تاییدیه قضایی را گرفتیم. از طرفی هماهنگی‌های لازم با شیرخواگاه نیز انجام دادیم. ما آن روز تا ساعت ۴ بعدازظهر درگیر این ماجرا بودیم. تا در نهایت همکاران ما ساعت ۱۷ به طرف شیراز حرکت کردند و ساعت ۲۳ نوزاد را به شیرخوارگاه ولی عصر(عج) تحویل دادند.»

او در ادامه با بیان این موضوع که هیچ اطلاعات هویتی از این نوزاد موجود نیست، ادامه می‌دهد: «با توجه به تماسی که با بیمارستان گراش داشتیم، ظاهرا این بچه در بیمارستان گراش متولد شده است، اما هویت او نامعلوم است. بهزیستی استان در اولین فرصت برای او شناسنامه‌ی سازمان بهزیستی خواهد گرفت.»

غلامی در پایان گفت: لامی در پایان گفت: «از آن جایی که نوزادان به مراقبت ویژه نیاز دارند و بیشتر متقاضیان خواستار دریافت نوزادان تازه متولد شده هستند، در صورت صلاحدید کارشناسان استان این نوزاد به زودی به یکی از خانواده‌های که از قبل متقاضی پذیرش فرزند خوانده‌گی بوده‌اند و شرایط لازم مورد نظر سازمان بهزیستی برای پذیرش فرزند را دارند و دوره‌های آموزشی ویژه‌ای را سپری کرده‌اند تحویل داده خواهد شد.»

روان‌بین، رئیس دادگاه گراش، نیز در پاسخ به خبرنگار گریشنا با تایید تولد نوزاد در بیمارستان گفت: «چند روز قبل، از طریق بیمارستان به ما اطلاع دادند که یک خانم وضع حمل کرده و مشخصات خودش را به صورت ضد و نقیض مطرح می‌کند و هیچ مدارک هویتی برای احراز هویتش ندارد. نوزاد نیز از نظر جسمی و سلامتی وضعیت خوبی ندارد و در قسمت ICU بستری است. بعد از سه‌ چهار روز که نوزاد و مادر در بیمارستان بستری بودند، وضعیت نوزاد رو به بهبودی بود و نیازی به بستری نداشت، اما کماکان مادر احراز هویت نشده بود. چون نیازی به ادامه ماندن مادر و نوزاد در بیمارستان نبود، با هماهنگی که با بیمارستان انجام گرفت، هم مادر و هم نوزاد ترخیص شدند.»

روان‌بین در ادامه می‌گوید: «یک روز بعد از ترخیص مادر و نوزاد از بیمارستان، یکی از کارمندان بهزیستی اواخر وقت اداری پنج شنبه به دادگاه مراجعه و اعلام کرد که ما بیرون از ساختمان اداری بودیم و روبه‌روی ساختمان اداره بهزیستی با نوزادی که رها شده است مواجه شدیم. با توجه به وضعیت نوزاد، قطعا در اسرع وقت باید راه حلی برای آن پیدا می‌کردیم. ما مکاتبه کردیم که تحویل شیرخوارگاه مرکز استان شود.»

او در ادامه با اشاره به این که مادر نوزاد هیج مدارک هویتی و شناسایی در بیمارستان نداشت، گفت: «مادر نوزاد هیچ مدارک هویتی از خود به جا نگذاشته است و از طرفی موضوعی برای بازداشت او از نظر قضایی نیز وجود نداشت و بیمارستان هم نمی‌توانست او را برای مدت نامعلومی نگه دارد، به همین خاطر مسیری برای شناسایی او وجود ندارد. با توجه به وضعیت نوزاد، تصمیم بر این شد که او به شیرخوارگاه تحویل داده شود.»

رییس دادگاه در مورد امکان پیگیری قضایی مادر گفت: «مشخصات مادر و کودک به کلانتری تحویل شده است. کسانی ممکن است به دلیل فقر مالی یا ارتباط نامشروع این کار را انجام دهند. چون یکی دو روز بیشتر از این اتفاق نگذشته است، ما منتظریم ببینیم کسی برای پیگیری این موضوع مراجعه می‌کند یا نه؟»

آخرین باری که خبر کودک رهاشده منتشر شد، مربوط به سال ۱۳۹۲ بود. در فاصله‌ای کوتاه یک کودک در گراش در خیابان مسجد مهدیه (خبر در گریشنا) و یک کودک در لار مسجد امام صادق (خبر در گریشنا) رها شد.

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

7 نظر

    1. متشکرم از تذکرتان.
      اداره بهزیستی در پرس‌وجوی مجدد از طرف خبرنگار ما، نظر شما را تایید کردند.
      در متن خبر هم این مورد تصحیح شد.

    1. هوشنگ درست صحبت کن و زود قضاوت نکن.
      اصلا” تو چه میفهمی الان تو دل اون مادر چه خبره؟
      وقتی فقر واختلاف طبقاتی تو مملکت زیاد بشه دین و ایمان هم از بین میره.
      یه کم علت رو بکار بنداز هوشنگ……………..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 نظر
scroll to top