بستن

انقلاب اسلامی نتیجه امر به معروف و نهی از منکر است

هفت برکه(گریشنا): در سومین جلسه ستاد به معروف و نهی از منکر در سال جدید با اهدای حکمی از سوی رئیس ستاد استان، بخشایش‌پور امام جمعه گراش به عنوان رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر و سرگرد مجتبی دهقان، فرمانده سپاه شهرستان گراش به عنوان دبیر این ستاد معرفی شدند.

به گزارش هفت برکه، صبح امروز ۱۹ دیماه ۱۳۹۷ جلسه شورای اداری با موضوع امر به معروف نهی از منکر با حضور سلیمان مهدوی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان فارس، اصغر فرودی، فرماتدار گراش و اعضای شورای اداری شهرستان گراش در سالن کنفرانس فرمانداری برگزار شد. در این جلسه مهدوی پاسخگوی سوالات حاضرین بود و در پایان جلسه نیز با اهدای حکمی از سوی رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان رئیس و دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر در گراش مشخص شد.

فرودی: فضای مجازی یک فرصت خوب در حوزه امر به معروف و نهی از منکر است

اصغر فرودی، فرماندار شهرستان گراش با اشاره به این که اگر اعتقادات دینی خود را رعایت کنیم مسائل سلیقه‌ای شکل نخواهد گرفت افزود: «اگر اعتقادات دینی خود را رعایت کنیم مشکلاتی هم پیش نخواهد آمد. یکی از مباحثی که در راستای امر به معروف و نهی از منکر باید به آن بیشتر توجه کنیم مبحث فضای مجازی است، فضای مجازی یک فرصت بسیار خوب است که تاثیر بسیار زیادی هم در حوزه امر به معروف و نهی از منکر از لحاظ مثبت و منفی دارد و ما هم نمی‌توانیم این را حذف کنیم، تکنولوژی امروز جهانی به ما این اجازه را نمی‌دهد باید تلاش کنیم و از این فرصت استفاده کنیم تا در راستای مثبت ترویج، گسترش و در جامعه نهادینه کنیم.»

فرودی با اشاره به چهل سالگی انقلاب اسلامی خاطر نشان ساخت: «ما در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی هستیم تقاضا داریم که ادارات پروژه‌های قابل افتتاح و کلنگ‌زنی را به ما اعلام کنند تا در برنامه دهه فجر گذاشته شود، برنامه‌هایی که امسال در دهه فجر متنوع است و توقع داریم که همه مسئولین برای این برنامه‌ها وقت بگذارند و تمامی مرخصی‌ها در ایام دهه فجر لغو است و انتظار است برنامه‌هایی که در دهه فجر توسط هر ارگانی برگزار می‌شود خود آن ارگان هم اطلاع رسانی داشته باشد و شرکت داشته باشند.»

فرماندار شهرستان گراش سیاه‌نمایی و عدم کارآیی نظام را توطئه دشمن دانست و گفت: «مساله‌ای که در چهل سالگی انقلاب مطرح است آمار مقایسه‌ای است که قبل از انقلاب چه بوده‌ایم و الان چه هستیم. آن زمان از لحاظ سیاسی، اقتصادی و اجتماعی چه درجه‌ای داشتیم و الان در چه درجه‌ای هستیم. دوستانی که اهل سخن هستند این را برای مردم در شهر، روستا، دهستان‌ها خطاب  و اطلاع رسانی کنید، دشمن بر طبل عدم کارآیی نظام و سیاه نمایی می‌کوبد و ما باید امید واقعی را در دل‌ها زنده کنیم و اجازه ندهیم که خبرگذاری‌های بیگانه خدمات عظیم نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را در این چهل سال در همه دولت‌ها شکل گرفته است سیاه نمایی کنند.»

اصغر فرودی در پایان افزود: «ما در شورای برنامه‌ریزی استان اعتباراتی را سالیانه تصویب می‌کنیم که انتظار است در موعد مقرر روسای ادارات این اعتبارات مصوب شده را از دستگاه‌های اجرایی استان مطالبه کنند، اگر موفق نشدند به ما اطلاع دهند تا آن اعتبارات را از دست ندهیم. یکی از برنامه‌هایی که دشمنان به خصوص منافقین دارند بحث تخلیه تلفنی است که هشدار می‌دهم به هرکسی که پشت تلفن قرار گرفت آمار اطلاعات ندهید اگر از نهادهای مهم و مقدسی گفتند هستند فوری باور نکنید و گزارش ندهید. دشمنان در آستانه چهل سالگی انقلاب در صدد بحران آفرینی هستند هر روز یک برنامه را مطرح می‌کنند که ناکام هم می‌مانند، چالش‌های مختلفی را مطرح می‌کنند مخصوصا در حوزه اقتصاد مواظب باشیم، مثلا اعتصاب‌های مختلف دانشجویان، کارگران را مطرح می‌کنند یا اعلام می‌کنند که فلان کالا کمیاب است این را حواسمان باشد که به چالش‌های دشمن توجهی نکنیم.»

سیدمحمدباقر بخشایش‌پور، امام جمعه شهرستان گراش در این جلسه گفت: «مصداق عینی و بارز امر به معروف و نهی از منکر که اگر بخواهیم عمل صالح را معرفی کنیم کردار و عمل صالح است. زیر ساخت همه مسائل دینی امر به معروف و نهی از منکر است قبل از انقلاب در گوش هم دیگر روضه می‌خواندند چون امنیت وجود ندارد ولی الان بعد از انقلاب اینگونه نبوده و نیست. مردم امر به معروف و نهی از منکر عملی کردند که انقلاب شکل گرفت.»

مهدوی: شما بپرسید من پاسخ می‌دهم

سلیمان مهدوی، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان در این جلسه افزود: «این سومین جلسه ستاد امر به معروف و نهی از منکر در سال جدید است که من هم در آن شرکت می‌کنم، در جلسات قبلی به قدر کافی سخنرانی داشته‌ام ولی در این جلسه با صحبتی که از قبل با فرماندار داشتم تصمیم داریم که ادامه جلسه به خاطر اینکه یکطرفه نباشد به صورت پرسش و پاسخ و طرح پیشنهادات از سوی شما ادامه می‌دهیم، مسئولین حاضر در جلسه اگر سوالی دارند بپرسند و من پاسخ می‌دهم.»

قاسم فرسوده، معاونت فرمانداری گراش با اشاره به کمبود نیرو در ستاد امر به معروف نهی از منکر گراش می‌گوید: «ما در ستاد امر به معروف و نهی از منکر گراش مشکل کمبود نیرو داریم، اگر این مشکل را حل کنید فعالیت این ستاد در گراش پررنگ‌تر خواهد شد. چه دفتر امام جمعه و سپاه وقت می‌گذارند ولی خوب این کمبود نیرو باعث می‌شود وقت کمتری به این بخش اختصاص داده شود. ما نیروی مردمی مثل آقای محسن‌زاده هم داریم که هم برنامه داشتند و هم پیگیر کارها بودند وقتی از اداره کل برای ماموریت پیگیر شدیم اداره کل زیر بار نرفت، آیا اداره کل می‌تواند کمکی به ما داشته باشد؟»

مهدوی در پاسخ به سوال فرسوده می‌گوید: «بحث کمبود نیور کاملا صحیح و بجا است. ما در استان هم بیشتر نیروهای افتخاری و داوطلب داریم که بی هیچ چشم داشتی شبانه روز وقت می‌گذارند، اگر افرادی را دارید که حاضرند به صورت داوطلب وقت بگذارند حتما از حضور آن‌ها استفاده کنید. در خصوص آقای محسن‌زاده هم اگر امام جمعه و رئیس ستاد شهرستان صلاح بدانند و تایید کنند ما ابلاغیه معاون رئیس جمهور را داریم که این اجازه را داده است و می‌شود پیگیری کرد. اگر داوطلب نداشتید اداراتی مثل آموزش و پرورش می‌توانند با دادن نیرو همکاری کنند.»

سوال بعدی را ذبیح اله رضایی، مدیر آموزش و پرورش گراش مطرح می‌کند: «لطفا گزارشی از امر به معروف و نهی از منکر استان و شهرستان ارائه دهید تا بدانیم در این مدت فعالیت چه کارهایی انجام شده است؟»

مهدوی: ستاد امر به معروف و نهی از منکر زیر نظر هیچ قوایی نیست و رئیس ستاد کشور یکی از ائمه‌های جمعه کشور آقای علی اکبری هستند. در شهرستان گراش هم امام جمعه رئیس ستاد است. از لحاظ آموزش امر به معورف و نهی از منکر به مردم آموزش و پرورش هم می‌تواند در این امر ستاد را همراهی کند چون هم مکان و هم نیرو را در اختیار دارند. ۲۷ اداره مامور به آموزش در ستاد امر به معروف و نهی از منکر هستند.

بخشدار مرکزی در ادامه سه سوال مطرح می‌کند: «دست آوردهای ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان چه بوده است؟ تا چه اندازه از امر به معروف و نهی از منکر لسانی استفاده می‌کنیم؟

مهدوی: ما از امر به معروف تذکر لسانی فاصله نگرفته‌ایم، بستگی به ما داره که چگونه بیان می‌کنیم، تذکر لسانی جدیدا شکل گرفته که به قول حضرت آقا از مشت آهنین قوی‌تر است، در چگونه گفتن آن بحث داریم. امر به معروف و نهی از منکر سه مرحله قلبی، لسانی و حاکمیت است. که حاکمیت خارج از عهده ستاد است و بر عهده دستگاه‌های قضایی است که نیاز به حکم دارد. نمی‌توانیم از تذکر لسانی بگذریم ولی اگر ببینیم اصرار بر گناه دارد و لجاجت می‌کنن

مردم چه سهمی در امر به معروف و نهی از منکر دارند؟ به گونه‌ای نباشد فقط مسئولی که تریبون در اختیار دارد امر به معروف و نهی از منکر داشته باشد اما فرصت پاسخگویی از طرف مردم را ندهیم.

مهدوی: سهمی که اسلام داده است. امر به معروف و نهی از منکر وظیفه مردم است. مردم حضرت علی را سرکار آوردند و خودشان هم از حاکمیت آوردند پایین. در حاکمیت الان مردم سالاری دینی حاکم است. این سهم مردم است. اگر علی(ع) را مردم همراهی می‌کردند حکومت امامان دیگر هم تشکیل می‌شد شاید وضع ما هم بهتر از الان بود. همین انقلاب اسلامی تاثیر امر به معروف و نهی از منکر است که چند روز دیگر قرار است چهل ساله شود همین اثربخشی این ستاد است. نماز که واجب شد امر به معروف و نهی از منکر هم واجب می‌شود.

مسعود محسن‏‌زاده، برای ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان و حتی استان چه بودجه‌ای اختصاص داده شده است؟ بازخوردهای ستاد تا به حال چگونه بوده است؟

مهدوی: ستاد را به بودجه گره نزنید، قانون داریم و مجلس تصویب کرده است که همه ادارات به ستاد امر به معروف کمک کنند.

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

3 نظر

  1. سوال بعدی را ذبیح اله رضایی، مدیر آموزش و پرورش گراش مطرح می‌کند: «لطفا گزارشی از امر به معروف و نهی از منکر استان و شهرستان ارائه دهید تا بدانیم در این مدت فعالیت چه کارهایی انجام شده است؟»

    مهدوی: ستاد امر به معروف و نهی از منکر زیر نظر هیچ قوایی نیست و رئیس ستاد کشور یکی از ائمه‌های جمعه کشور آقای علی اکبری هستند. در شهرستان گراش هم امام جمعه رئیس ستاد است. از لحاظ آموزش امر به معورف و نهی از منکر به مردم آموزش و پرورش هم می‌تواند در این امر ستاد را همراهی کند چون هم مکان و هم نیرو را در اختیار دارند. ۲۷ اداره مامور به آموزش در ستاد امر به معروف و نهی از منکر هستند.

    بخشدار مرکزی در ادامه سه سوال مطرح می‌کند: «دست آوردهای ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان چه بوده است؟ تا چه اندازه از امر به معروف و نهی از منکر لسانی استفاده می‌کنیم؟

    مهدوی: ما از امر به معروف تذکر لسانی فاصله نگرفته‌ایم، بستگی به ما داره که چگونه بیان می‌کنیم، تذکر لسانی جدیدا شکل گرفته که به قول حضرت آقا از مشت آهنین قوی‌تر است، در چگونه گفتن آن بحث داریم. امر به معروف و نهی از منکر سه مرحله قلبی، لسانی و حاکمیت است. که حاکمیت خارج از عهده ستاد است و بر عهده دستگاه‌های قضایی است که نیاز به حکم دارد. نمی‌توانیم از تذکر لسانی بگذریم ولی اگر ببینیم اصرار بر گناه دارد و لجاجت می‌کنن

    ایا این جوابها جواب این سوالات است
    بنظرم ببن سوال و جواب ارتباطی نیست
    باید عملکرد ۳۰یا۴۰ ساله این ستادها واقعا بصورت کارشناسی بشود که چقدر موفق بوده و کاستی های مشخص شود.
    بنظر من در گذشته زیاد موفق نبوده و امیدوارم که در دوره مدیریت امام جمعه جدید موفقیت بیشتری حاصل بشود و برایشان ارزوی موفقیت داریم

  2. امام راحل به مسولین نظام فرمودند تا خود را نسازید نمی‌توانید جامعه را بسازید تزکیه از خودتون شروع کنید آیا مسولین ما که ناهیان امر به معروف و نهی از منکر هستند خودشون را ساخته اند آیا تاکنون فکر کرده اند که بعد از چهل سال که رسانه صوتی و تصویری و روزنامه ها و مدارس و همه اختیارات جامعه ایران در دست دارند از حوزه و دانشگاه و… چرا باید اینقدر معضل اجتماعی داشته باشیم مسولین عزیز مشکل از خودتون است خودسازی را از خود شروع کنید عملکرد چهل ساله شما باعث شده است جوانان دو و سه نسل بعد از انقلاب مبتلا به این آسیب‌ها شده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top