بستن

علمای شیعه و سنی در گراش از وحدت گفتند

هفت‌برکه – گریشنا: گراش میزبان ششمین نشست بررسی وضعیت فرق و ادیان در جنوب استان فارس با حضور مدیر کل سازمان تبلیغات فارس بود.

به گزارش هفت‌برکه، صبح روز گذشته ۱۵ دی‌ماه ۱۳۹۷، ششمین نشست بررسی وضعیت فرق و ادیان در جنوب استان فارس با موضوع «انقلاب اسلامی و امت واحده» با حضور حجت الاسلام و المسلمین مهرابی، مدیر کل تبلیغات اسلامی فارس؛ سید احمد احمدی‌زاده، سرپرست معاونت سیاسی امنیتی و امور اجتماعی استانداری فارس؛ ائمه جمعه شهرستان‌های جنوب استان فارس؛ اصغر فرودی، فرماندار شهرستان گراش و فرمانداران شهرستان‌های جنوب استان فارس؛ علی اصغر حسنی، رئیس شورای شهر و جمعی از معتمدین و علمای شعیه و سنی جنوب استان فارس با ۴۵ دقیقه تاخیر ساعت ۹:۱۵ دقیقه صبح شنبه در سالن اجتماعات شیخ احمد انصاری برگزار شد. این جلسه سخنرانان زیادی داشت و به مدت سه ساعت تا زمان نماز ظهر به درازا کشید.

مهرابی، در شکل گیری اسلام همه مذاهب نقش داشتند

حجت الاسلام و المسلمین مهرابی، مدیر کل سازمان تبلیغات اسلامی فارس، با بیان اینکه خداوند امت اسلام را امت واحده معرفی کرده است گفت: «تردیدی نیست که امت اسلام در دوران خود با همه تنوع و تکثر اندیشه‌ها و قرائت‌ها و برداشت‌ها از متون مقدس از بطن و متن دین با همه این تنوع‌ها در حوزه فقه و شرعیت، عرفان و اخلاق، باورهای دینی همه زیر چتر اسلام و امت واحد هستیم و بر اساس همین مبنا و پایه که خدای بزرگ کل امت را اختلاف اندیشه‌ها دعوت به تعامل و تقوا کرده است.»

مدیرکل سازمان تبلیغات اسلامی فارس همچنین اظهار داشت: «انقلاب اسلامی که شکل گرفت برخواسته از اندیشه مذهبی خاصی نبود که این را همه ماها می‌دانیم که برگرفته از اسلام ناب محمدی بود. در شکل گیری اسلام همه مذاهب نقش داشتند. امام معتقد بود که اراده ایمانی مردم انقلاب را پیروز کرده است که همین اراده هم آن را حفظ می‌کند.»

احمدی‌زاده: ناکارآمدی نظام و دولت سیاه‌نمایی است

سید احمد احمدی‌زاده، سرپرست معاونت سیاسی امنیتی و امور اجتماعی استانداری فارس در ششمین نشست بررسی وضعیت فرق و ادیان در جنوب استان فارس گفت: «در این وضع فعلی که برای ما ایجاد کرده‌اند و همه شما آگاه هستید که برای اولین بار تمامی دشمنان اسلام از منافقین تا سایرین منسجم شده‌اند، منافقینی که از بدو اسلام شروع به ترور کردند و الان دلسوز نظام، مردم و اسلام شده‌اند. مشخص است که توطئه‌هایی در پشت آن است، فراخوان‌هایی که می‌بینید که پشت سرهم می‌زنند تا باعث ناآرامی نظام جمهموری اسلامی ایران شوند و نظام را به چالش بکشند. لذا وظیفه ما و شما است که صاحب تریبون هستیم و محل رجوع مردم در حوزه‌های مختلف هستیم باید آگاهی بخشی به مردم داشته باشیم.»

احمدی‌زاده در پایان گفت: «سیاه نمایی انجام می‌شود که القا کنند نظام و دولت کارآمد نیست باید هوشیار و هوشمند باشیم هر چند مسائل و مشکلات سخت باشد اما گذرا خواهد بود، ما مسائل و مشکلات سخت‌تر از این را هم پشت سرگذاشته‌ایم. از اول انقلاب اتفاقات و حوادثی که پیش آمد از همین ترورها و جنگ تحمیلی که در یک روز نخست وزیر و رئیس جمهور را به شهادت رساندند اما به پشتوانه همین مردم و اتحاد ما از همه این موضوعات گذر کردیم و از این هم گذر می‌کنیم، در همین ۱۳ آبان دیدیم که چقدر جمعیت در خیابان‌ها بودند که خودش نشانه وحدت است.»

فرودی: وحدت نیاز قطعی جامعه امروز ما است

اصغر فرودی، فرماندار شهرستان گراش با اشاره به اینکه وحدت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است افزود: «وحدت یک امر شرعی، عقلی و عرفی است. نظام مقدس جمهوری اسلامی از ابتدای تاسیس بنا را بر وحدت، انسجام و همدلی  گذاشته است، قانون اساسی ما این مساله را به رسمیت شناخته است. وحدت در نظام مقدس جمهوری اسلامی و در نگاه مقام معظم رهبری و امام راحل عظیم و شان یک امر فرعی نیست، یک امر اصلی است. وحدت یک سیاست راهبردی و دائمی است. وحدت نیاز قطعی جامعه امروز ما است به عنوان بهترین سلاح در برابر دشمن.»

فرودی بر آسیب‌شناسی وحدت تاکید کرد: «برای حفظ وحدت باید آگاهی به جامعه آگاهی‌بخشی دهیم و همه را با وحدت آشنا کنیم، گروه‌هایی در جامعه شکل بگیرید که به صورت مرتب و مستمر بحث وحدت در جامعه را آسیب‌شناسی کند و هر کجا که دشمن وارد می‌شود و اختلاف است یا از جهل و نادانی است یا هم دشمن وارد شده و سواستفاده کرده است.»

بخشایش‌پور: ذلت قبل از انقلاب و عزت بعد از انقلاب واضح و روشن است

حجت الاسلام رضا بخشایش‌پور، امام جمعه گراش، با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی تقریبا اولین و بی‌بدیل‌ترین رخداد بزرگ و عظیم قرن بیستم است گفت: «انقلاب اسلامی بدون دخالت دو قدرت استکباری آن زمان یعنی امریکا و شوری شکل گرفت. البته سنگ‌اندازی‌های زیادی آن زمان ایجاد کردند اما چون هم هدف و هم وحدت الهی بود، این سنگ اندازی‌ها به نتیجه نرسید و امروز انقلاب اسلامی احیاگر اسلام ناب در روی این کره خاکی است. شما به عمر ۴۰ ساله انقلاب اسلامی توجه کنید در استقلال‌بخشی و عزت‌بخشی به امت‌های اسلامی ایجاد کرده است. کشورهای اسلامی قبل از انقلاب و بعد از انقلاب آن چه که امروز اسلام دارد در دنیا حاکم می‌شود رویش‌های انقلاب اسلامی است که به برکت امام قهرمان‌آفرین و امام حی و حاضر انقلاب اسلامی این قدم دارد شکل می‌گیرد.»

امام جمعه گراش در ادامه خاطر نشان ساخت: «نقشی که انقلاب اسلامی در بین امت‌های اسلامی ایجاد کرده است احیای هویت دینی، دفاع همه جانبه از آرمان فلسطین، ایجاد همستگی بین مذاهب، نفی تبعیض‌های قومی، نژادی و مذهبی، نفی صهیونیست، شکست خف بار اسرائیل که بخشی از برکات انقلاب اسلامی است.»

بخشایش‌پور در پایان افزود: «در همین کشور خودمان قبل از انقلاب در سال ۵۶ وقتی انتخابات ریاست جمهوری در امریکا برگزار شد. شاه تصمیم گرفت به نشانه طرفداری از رقیب کارتر که رای هم نیاورد و کارتر رئیس جمهور شد، پیام تبریک ارسال کند که هر کاری کرد میسر نشد که همسرش را با فرد دیگری به امریکا فرستاد که دو ماه پشت در ماندند تا بتوانند پیام تبریک شاه مملکت را به کارتر برسانند. ولی در بعد از انقلاب اسلامی همین آقای کارتر نماینده خود را با هواپیمای خصوصی به ایران که به امام تبریک بگوید ولی امام بزرگوار حتی اجازه نشستن هواپیما را هم نداد، ذلت قبل از انقلاب را و عزت بعد از انقلاب را همه عزیزان در این مسائل به وضوح می‌بینید. ما باید در تمام سال فعال باشیم و همه دست به دست هم دهیم و فقط در هفته وحدت یا این نشست‌ها فقط در کنار هم نباشیم. برگزاری یادواره شهدا مشترک، غبار روبی از مقبره شهدا به اتفاق اهل تشیع و سنی و برنامه‌های مشترک دیگر که این وحدت و همدلی بیشتر شود.»

علی اصغر حسنی رییس شورای شهر گراش صحبت‌هایش را با شعری از شاعر سیستانی آغاز و در ادامه افزود: «در این برهه حساس مملکت که حفظ وحدت و همدلی می‌تواند مشتی محکم بر دهان استکبار باشد و تمامی توطئه‌ها و تفرقه افکنی‌های دشمن را خنثی نماید تا ان شاالله همه با هم ید واحده باشیم. از جمله آرمان‌های بنیادین حضرت امام که ریشه در اندیشه ناب توحیدی ایشان داشت همانا اقتدار اسلام و عزت و سرافرازی مسلمانان در سراسر عالم بود و این باور از جمله اساسی‌ترین محورهای اندیشه سیاسی ایشان به حساب می‌آمد که البته بر اثر عوامل متعددی از درون و برون دنیای اسلام به صورت آرزوی نایافتنی به نظر می‌رسید.»

 

انصاری: قرآن منبع وحدت است

شیخ محمد صالح انصاری، رئیس مدرسه امام شافعی اوز، یکی دیگر از سخنرانان این نشست گفت: «اگر سیر شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی را مورد ارزیابی قرار دهیم متوجه می‌شویم که شکل گیری و استقامت، و اقتدار جمهوری اسلامی در سایه وحدت شکل گرفته است و آن هم وحدت در گلستان تنوع، تفاوت و اختلاف‌های فکری، قومی، مذهبی، دینی در جمهوری اسلامی ایران عزیزمان. اما نکته‌ای که باید به آن توجه شود که در چنین نشست‌هایی هم سخت به آن توجه می‌شود این است که تنوع و تفاوت هم می‌تواند منشا نزاع، دشمنی، کشمکش و هم منشا خیر و صلح و صفا برکت گردد، چه باید کرد که تنوع‌های موجود در مذهب، فکر و دین ما در کشور ما منشا خیر و برکت بشود نه دشمنی، منشا رشد و تعالی شود. یکی از راه‌ها این است که به قرآن کریم بازگردیم و موارد زیستن را از قرآن کریم بیاموزیم، قرآن کتاب هدایت است که در آیات زیادی همه ما را به وحدت دعوت می‌کند. قرآن کریم به این اختلافات به دیده امر طبیعی نگاه می‌کند و چون امری است طبیعی باید به شکلی طبیعی هم باآن برخورد کرد. خداوند خواسته که این تنوع برای جامعه باشد چرا که این تنوع خودش منشا بقا است.»

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

2 نظر

  1. سلام ظاهرا امام جمعه محترم شهر ارد حضور نداشته یک روحانی از ارد تشریف دارن ولی امام جمعه نیست

  2. از وحدت زیاد گفته ایم، اما عملا چه کار کرده ایم؟! نشستن و گفتن و صرف هزینه، بسیار آسان است اما پیوند زدن دلها و تکریم دوسویه مشکل است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top