بستن

«به رنگ خدا»، به جنگ سرطان

هفت‌برکه – راحله بهادر: بیماران سرطانی در دومین گردهم‌آیی «زندگی به رنگ خدا» فضایی شاد و پرامید را تجربه کردند و نکته‌های مفیدی آموختند.

به گزارش هفت‌برکه، ساعت ۹ صبح چهارشنبه هجدهم بهمن ماه، دومین گردهم‌آیی بیماران سرطانی تحت عنوان «زندگی به رنگ خدا» در سالن اجتماعات شیخ احمد انصاری در دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش شد. آدم‌های زیادی از دور و نزدیک برای شرکت در این مراسم آمده بودند، از جویم و بستک گرفته تا بندرعباس و کرمان؛ و صندلی‌های یک سمت سالن تقریبا پر بود. بیرون از سالن، میزبانان دانشکده با اهدای گل نرگس از بیماران و همراهان‌شان استقبال می‌کنند. فضای سالن شاد و با روبان‌هایی که علامت مبارزه با بیماری سرطان است، تزیین شده بود.

دکتر احمد عبدالهی، رییس دانشکده علوم پزشکی و کلینیک پیشگیری از سرطان و متخصص جراحی سرطان، مراسم را با سخنرانی شروع و ابراز امیدواری کرد: «در گراش مسیری شروع شود که بدون توجه به کمک دولت، در راه پیشگیری و معالجه‌ی سرطان باشد. دوست دارم خروجی جلسه این باشد که شما احساس کنید تک‌تک‌تان جزو اولیاءالله هستید، چون بیماری شاید فرصتی است برای نزدیک شدن به خدا و موهبتی از سوی خداست.»

خانم دکتر مقتدری، مشاور روانشناسی، سخنران بعدی مراسم بود که در مورد سرطان و مثبت‌اندیشی صحبت کرد که بر مبنای اصول روانشناسی و درک موقعیت است. دکتر مقتدری با نمایش اسلایدهای مختلف، روند این کار را توضیح داد: مثبت‌اندیشی با روبه‌رو شدن بیمار با بیماری شروع می‌شود، که به ترتیب شامل مراحل انکار، خشم، چانه‌زدن، افسردگی و در نهایت پذیرش بیماری است؛ که در نتیجه تنها یک انتخاب باقی می‌ماند و آن مثبت‌اندیشی است، چون به گفته‌ی دکتر مقتدری، این بیماران خیلی بهتر از آدم‌های عادی مزه‌ی شیرین زندگی را درک می‌کنند و خواهان ادامه‌ی زندگی هستند. او گفت: «وقتی در مورد مشکل (در اینجا بیماری و سپس مرگ) حرف می‌زنیم، تازه می‌فهمیم مشکل آنقدرها که فکر می‌کردیم هم بزرگ نبوده است.» او در ادامه افزود در گذشته نیز برخی بیماری‌ها مانند وبا به اندازه‌ی سرطان امروزی بزرگ و وحشتناک بود، چون درمانی برای آن پیدا نشده بود. او با همراهی برخی از حاضران می‌گوید: «سرطان مساوی با مرگ نیست، فقط یک بیماری است.» و سپس از حاضران می‌خواهد جملات کلیدی مانند این جمله را تکرار کنند. او سپس در مورد انرژی‌های مثبت و منفی اطراف بدن انسان توضیحات مفصلی داد و صحبت‌های او با دعا و صدای آمین حاضران پایان یافت.

دکتر عبداللهی از دکتر مقتدری پرسید: «آیا صحبت‌های شما صرفا برای دلخوش شدن ما بود یا به صورت علمی به اثبات رسیده است؟» و دکتر مقتدری هم با یک سوال جواب داد: «آیا همه‌ی این سال‌هایی که در علم صرف کرده‌ام به من اجازه می‌دهد غیرعلمی صحبت کنم؟» که با تشویق حاضران حرف او تایید می‌شود. سپس با اهدای لوح تقدیر توسط دکتر عبداللهی و آقای وقارفرد از ایشان تجلیل شد.

تنفس مراسم با پذیرایی از مهمانان و پخش موسیقی شاد و کلیپ‌هایی درباره تلاش‌های مرکز تشخیص سرطان گراش، بیماران و نمادهای امیدبخش همراه بود. اجرای گروه موسیقی با خوانندگی عباس امانی و نوازندگی آقای قربانی بخش دیگری از این مراسم بود.

در ادامه‌ی مراسم، خانم امانی درباره‌ی نقش تغذیه و رژیم غذایی در بیماری سرطان گفت: «دو سوم غذای بیمار سرطانی باید گیاهی و یک سوم دیگر حیوانی باشد.» او توضیح داد که مصرف سبزیجات سبزرنگ و میوه، غذاهای دریایی، کمتر مصرف کردن نمک و گوشت قرمز و فرآوری شده و اجتناب از روش‌های بد در پخت‌وپز مانند دودی کردن و کنسروی کردن و غذاهای سوخته و استفاده از روش‌های صحیح پخت مثل آب‌پز کردن و نوشیدن چای سبز، در پیشگیری از بیماری سرطان موثر است.

خانم احمدی نیز در مورد عوارض دیررس سرطان سینه توضیحاتی داد و افزود: «بیشترین مورد از انواع سرطان در شهرستان، سرطان سینه است.» او با مرور اسلایدهای مختلف، روند عوارض را تشریح کرد و با یادی از حاج شیخ احمد انصاری صحبت‌هایش را پایان داد. مراسم همچنین با تشویق خیر گراشی، حاج قنبر سلطانی، نماینده‌ی شیخ احمد، ادامه یافت.

سخنران بعدی مراسم، دکتر عبداللهی و تیمش بود. دکتر عبداللهی با تجلیل از نقش شیخ احمد انصاری در ایجاد مراکز درمانی، از بیمارانی که توانسته‌اند این بیماری را شکست دهند خواست تا از تجربیات‌شان صحبت کنند. او با اشاره با حاج فتح‌الله، یکی از بیماران از بستک، می‌گوید که او سال‌هاست با بیماری سرطان در جنگ است. حاج فتح‌الله شجاعی می‌گوید از سال نود و دو مبتلا شده و دکتر عبداللهی از مرگ حتمی نجاتش داده‌ است. او می‌گوید: «لطفا دیگر ما را به چشم بیمار نگاه نکنید چون حال ما خوب شده و شفا پیدا کرده‌ایم» که با تشویق حاضران همراه می‌شود.

مهمان بعدی، خانم احسانی از کرمان است که می‌گوید: «سال نود و چهار بود که با درد شدید در ناحیه سینه فهمیدم سرطان سینه دارم و در جیرفت عمل کردم که موفقیت‌آمیز نبود. با مراجعه به دکتر عبداللهی سه بار عمل کردم و موفقیت‌آمیز بود.» او در جریان بیماری و شیمی درمانی باردار بوده و بسیاری از دکترها می‌گویند باید بچه را سقط کند، اما با مبارزه با بیماری، دوران بارداری را طی می‌کند. امروز دخترش در سلامتی کامل با او در سالن حاضر بود.

در ادامه دکتر عبداللهی افزود: «در آینده نام گراش را بیشتر خواهیم شنید. از یک گروه محقق دعوت کرده‌ام که برای داروی انواع سرطان‌ها در حال تحقیق هستند و در آینده از سرتاسر عالم به گراش خواهند آمد و از درمان‌ها استفاده خواهند کرد.» مراسم با قدردانی تیم دکتر عبداللهی از حضور مهمانان و اهدای لوح به خیرین (حاج زینل زینلی، آقای وخشوری، حاج محمد موغلی، حاج علی موغلی، حاج اسد دیانت، حاج رضا فدایی، صمصام کشتکاران، فضل‌لله و امان‌الله وقارفرد، رضا یحیی‌پور، حاج علی دیباچی، اصغر دانشور، حسن سراجی، حسن حسینی، احمد صادق‌فرد) و پرسنل مرکز پیگیری از سرطان، در ساعت دوازده و ده دقیقه پایان یافت.

4 نظر

  1. کاش در این چنین جلساتی موضوعاتی نظیر تراریخته و ظروف تفلون و واکسن های که به نوزادان میزنند که باعث به وجود اومدن بیماری سرطان و بیماری های ناشناخته میشود صحبت میشد کاش …

  2. جناب أقای دکتر عبداللهی لطفا دانشکده و بیمارستان از گرایش و جناح خاصی دور کنید این دو جا متعلق به همه مردم گراش است و کسی حق ندارد از مردم و شهرستان گراش جدا کند و وسیله ای باشد برای استفاده و یا کسب در أمد عده ای از دوستان شما لطفا دیدگاهتان را باز کنید تحت تاثیر افکار و سیاست‌های یک گروه و افراد خاص قرار نگیرید اطرافیانت را شما را بازی ندهند خواهش میکنم اگر رو دربایستی دارید منصب ریاست دانشکده را به کسی دیگر واگذار کنید همچنین خواهشمند است برای پزشکان متخصص دیگر هم برنامه بذارید اجازه دهید أنان هم ازعملهاییکه که در این بیمارستان انجام داده اند و جان هزاران نفر را نجات داده اند گزارش و بیلان کاری ارائه دهند مردم فکر نکنند که در بیمارستان فقط و فقط جنابعالی هستید من به یقین میدانم جنابعالی دلسوز متدین و عاشق مردم شهرستان هستید ولی متاسفانه عده ای خاص مخصوصا چند نفر بیرون از حوزه کاری شما روی شما تاثیر گذارند افسوس که بقیه را فراموش کرده اید برگردین به همین دکتر عبداللهی همیشگی متخصصین دیگر در یابید بیشتر مراقب اطرافیانت باشید که خدای ناکرده به شخصیت شما أسیبی نرسانند هوشیار باشید لطفا از شما عذر خواهی میکنم که اگر تشویش خاطر شدن

  3. با سلام
    ممنون از زحمت گریشناهای عزیز در خبررسانی
    تقاضا داشتم در صورت امکان عکس پوستر یا بیلبورد اگاهی دهنده برگزاری چنین همایش های در گریشنا زده شود تا درصورت عدم مشاهده در سطح شهر از طریق گریشنا مطلع شده و در این همایش ها شرکت کنیم
    خیلی حیف دیدم که اطلاعی از برگزاری این همایش و همایش ۸بهمن نداشتم و شرکت نکردم
    موضوع مثل سرطان الانه در تمام خانواده ها وجود دارد و روزبه روز فراگیر می شود بطوری که از دیدگاه بنده فراگیری آن به شباهت سرماخوردگی شده است

  4. علت اینکه تبلیغی در کانالها و سطح شهر انجام نشد این بود که این همایش فقط مخصوص بیماران سرطانی که تحت درمان هستند و دارای پرونده در کلینیک هستند برگزار شده بود البته هر بیمار به همراه یک نفر.یعنی این همایش فقط مدعوین بودند. خیرینی هم که حضور داشتند عزیانی بودند که هزینه این مراسم و دیگر هزینه های کلینک را متقبل شده بودند.(خیرین همیشه همراه)
    البته همایش های دیگر برای عموم گذاشته شده که اطلاع رسانی از کانال علوم پزشکی و گریشنا انجام شده.
    از کانال گراش و سایت گریشنا که همواره با دانشکده همکاری دارند و پیگیر مسائل مربوط به حوزه بهداشت و درمان هستند تشکر میکنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top