هفت‌برکه – گریشنا: «توقیف هواپیمای قاچاق در لارستان» خبری که تیتر بسیاری از خبرگزاری‌های منطقه، استان و کشور شد. این خبر در اخبار تلویزیونی سراسری کشور نیز پخش شد.

به گزارش هفت‌برکه، ابراهیم‌ دوزنده، خریدار این هواپیما، در یک فایل صوتی که امروز در فضای مجازی منتشر کرده است، با زبان محلی روایت دیگری از این واقعه دارد. او مدعی است که تمام مدارک این هواپیمای سم‌پاش تکمیل بوده است و به دلیل هزینه زیاد نگهداری در فرودگاه، قصد داشته است آن را در ملک شخصی نگهداری کند.

Havapeyma2

او در بخشی از صحبت‌هایش با اشاره به این که این وسیله اصلا هواپیما نیست، توضیح می‌دهد: «اسم این وسیله جایروپلن است و یک نوع سمپاش است. سمپاشی که به قصد یک سرمایه‌گذاری بزرگ و نوین در زمینه‌ی کشاورزی و با هدف سم‌‌پاشی هوایی خریداری شده است.»

دوزنده با بیان این موضوع که این سمپاش به پیشنهاد و درخواست رئیس کل جهاد کشاورزی استان و استانداری فارس خریداری شده است، تعریف می‌کند: «ما قصد داشتیم که در کشور سرمایه‌گذاری کنیم به استانداری فارس مراجعه کردیم، آن زمان مهندس تبادار استاندار فارس بود. من در مورد این سرمایه‌گذاری با او صحبت کردم و گفتم هدفم انجام خدمتی به منطقه لارستان است. جناب آقای حسنی، فرماندار لارستان، نیز در جریان بودند. دکتر قاسمی، رئیس کل جهاد کشاورزی استان، پیشنهاد دادند که شما سم‌پاشی نوین بیاورید و اگر این سرمایه‌گذاری را انجام دهید انقلابی است در صنعت کشاورزی کشور. گفتم اگر شما این طرح را حمایت کنید ما هم حاضریم کل کشور ایران را تا حد توانمان پوشش بدهیم، از خوزستان تا شمال تا داراب و قیرو کارزین و فارس و تا هر جا بگویید را پوشش می‌دهیم تا کل صنعت کشاورزی ایران را نوین کنیم. من با سرمایه‌گذاران صحبت کردم تا برای این طرح بزرگ سرمایه‌ بگذارند. و با وجود مشکلات و تحریم‌هایی که داشتیم باز هم کوتاه نیامدیم. ما تقاضای زمین از داراب کردیم که بتوانیم پروژه را عملیاتی کنیم. بعد گفتم نه، دلم می‌خواهد در شروع کار، این پروژه در همین منطقه اجرایی شود. به همین دلیل رفتم پیش جناب استاندار و تقاضا کردم یک زمینی به بنده بدهند تا بتوانیم یک فرودگاه سم‌پاشی آنجا بزنیم.»

او در ادامه می‌گوید: «آقای قاسمی مساعدت کردند و تمام نامه‌ها و کارها را انجام دادند. ما هم اقدام کردیم برای خرید سم‌پاشی هوایی و مجوز سمپاشی هوایی هم داریم. مشکلی که داشتیم این بود که می‌خواستیم بدانیم چه فروندی بخریم که بتوانیم این کار را انجام دهیم که جناب کاپیتان شارف ایده داد که شما جایروپلن را بخرید. این جاروپلن کد ریجستری دارد و روی آن نوشته EP1285 این کد ثبتی آن هست و زیر نظر سازمان هواپیمایی کشوری و قانونا ثبت شده است. همه چیز آن درست و حسابی است و قبل از این، این هواپیما بین سه نفر خرید و فروش شده و بار چهارم شرکتی بوده که ما مجوز سمپاشی آن را گرفتیم. نگهداری آن در فرودگاه طی یک سال ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون برای ما هزینه داشت، برای همین تصمیم گرفتیم در ملک شخصی از آن نگهداری کنیم و از طریق سپاه مجوز انتقال آن را هم گرفتیم.»

او در آخر با این توضیح که همه چیز قانونی و ثبت شده است و نمی‌داند این شایعات از کجا آب می‌خورد، می‌گوید: «این شایعات عملا حمله به سازمان هواپیمایی کشور است و این سازمان قرار است بیانیه‌ای را هم صادر کند. این پرونده برای رسیدگی به دادگاه فرستاده شد. آقای قاضی هم محبت کردند و گفتند هیچ مشکلی نیست. رئیس جهاد کشاورزی آقای قاسمی هم به من پیشنهاد دادند که ما تمام مدارک و تمام مسائلی که اتفاق افتاده را در نماز جمعه ارائه دهیم. پروانه نیز تا چند روز دیگر صادر می‌شود تا بتوایم این قائله را ختم به خیر بکنیم و در آخر بدانیم چه کسانی و با چه اهدافی این جریان و این شایعات را به وجود آورده‌اند.»

دوزنده که از حواشی این شایعات بسیار دلگیر است، می‌گوید: «ما استدعا داریم از مردم که مواظب حرف‌ها و کارهایتان باشید. این اتفاق روی هدف و تصمیمی که داشتیم تاثیر خواهد داشت و مطمئن باشید که بنده تصمیم را تغییر می‌دهم. هدف من این بود که بتوانیم کار بزرگی را در منطقه انجام دهیم، ولی حالا فکر می‌کنم هنوز وقت آن نرسیده است. ما در این ماجرا خیلی لطمه خوردیم و قصد دارم اعاده حیثیت کنم.»

بر اساس اطلاعات ویکی پدیا: «جایرو پلن یا «اتوجایرو»، یک هواپیمای فوق سبک یا Ultralight با بال چرخنده بوده که در سال ۱۹۲۳ توسط یک فرد اسپانیایی به نام خوان دلاسیروا اختراع شده‌ است.»