بستن

چرا رییس شورای فرهنگ عمومی می‌خواهد با فرهنگ برخورد امنیتی شود؟

هفت‌برکه – محمد خواجه‌پور: دو هفته بعد از برگزاری دومین جشنواره هنرجویان موسیقی گراش، حجت‌الاسلام والمسلمین بخشایش‌پور در نماز جمعه ۳۰ آذرماه گراش به شدت با این جشنواره به ویژه بخش همخوانی بانوان اعتراض کرد. موضوع مخالفت با برگزاری برنامه‌های موسیقی یکی از موضوعاتی است در برخی شهرها به یک چالش و شکاف اجتماعی تبدیل شده است و حتی از موضوعاتی است که هز از چند گاهی شهرت خوب و بد یک شهر را در پی دارد. اتفاقی که همیشه امیدوار بودیم در شهر ما رخ ندهد.

امام جمعه گراش به عنوان کسی که دغدغه دینی شهروندان را نمایندگی می‌کند به موضوع ورود پیدا کرده است اما باید در نظر داشت امام جمعه یک نقش حاکمیتی به عنوان نماینده رهبری در شهرستان نیز دارد. کسی که باید قانون را به عنوان نماد توافق بین شهروندان و حکومت پاس بدارد و بر طبق آن اظهار نظر کند. سایت گراش انقلابی از امام جمعه گراش نقل کرده است: «وی با اشاره به اینکه باید با چنین حرکت هایی برخورد قانونی شود به دستگاههایی نظیر سپاه پاسداران ، اطلاعات و نیروی انتظامی و دادگستری و… دستور پیگیری و خواهان برخورد با برگزار کنندگان و صادر کنندگان مجوز چنین برنامه‌های ضد دینی شد.»

مرور دستگاه‌هایی که امام جمعه از آنان درخواست پیگیری می‌کند نشان می‌دهد که او به یک موضوع فرهنگی و هنری نگاهی کاملا امنیتی و قضایی دارد. در حالی که اگر قرار است در این مورد کسی پیگیری و تصمیم‌گیری کند از نظر قانونی شورای فرهنگ عمومی شهرستان که از قضا، امام جمعه ریاست آن را بر عهده دارد اصلی‌ترین مرجع سیاست‌گذاری‌های فرهنگی است.

نکته تاسف برانگیز همین نگاه امنیتی و پلیسی به یک مقوله هنری است که کار را برای گفتگو و حرکت در فضای فرهنگی سخت و ناممکن می‌کند. خوب است امام جمعه محترم دغدغه‌های تمام شهروندان را مدنظر داشته باشد. افراد شرکت‌کننده در جشنواره هنرجویان اکثرا کودک و نوجوانی بودند که با حمایت خانواده‌های خود بر روی صحنه رفتند این رفتار امنیتی با آنان آیا نتیجه‌ای به جز گسترش شکاف اجتماعی و دین‌گریزی نسل آینده را در پی خواهد داشت؟

اگر قرار است تصمیمی در مورد برگزاری کنسرت گرفته شود مسیر قانونی آن کاملا مشخص شده است که امام جمعه به عنوان رییس شورای فرهنگ عمومی کاملا با آن آشناست. گراش هم پاره‌ای از ایران اسلامی عزیز ما است و قداست قانون در همگانی و یکنواختی آن است. این برخوردهای چندگانه و استثناهای قانونی است که ریشه شک و ناامیدی را در ذهن نوجوانان و جوانان ما می‌کارد. حتی اگر قرار باشد استثنایی وجود داشته باشد، شورای فرهنگ عمومی به عنوان نهاد هماهنگ‌کننده فعالیت‌های فرهنگی شهرستان است که باید تصمیم‌گیر باشد نه نهادهای امنیتی و قضایی.

بخشایش‌پور در مدت کوتاه حضور به عنوان امام جمعه گراش سعی کرده است که چهره یک امام جمعه مردمی را از خود نشان دهد. ارتباط با اقشار مختلف باعث شده است که او بتواند چهره امام جمعه به عنوان شخصیت مورد وثوق مردم را بازیابی کند. توقع هنرمندان و خانواده‌های آنان این است که امام جمعه در نگاه خود به موسیقی نیز به قانون اتکا کند و به جای امنیتی کردن فضای هنر به عنوان رییس شورای فرهنگ عمومی از دریچه فرهنگ و جامعه به آن نگاه کند.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top