هفت برکه (گریشنا): نمک دریا یا نمک یددار؟ ترجیح شما برای مصرف روزانه‌تان کدام یک از این نمک‌ها است؟ اگر در گروه کسانی هستید که تحت تاثیر تبلیغات و توصیه‌های نادرست، نمک دریا را به سبد غذایی روزانه‌ی خود وارد کرده‌اید، در دام بیزینس افراد سودجو افتاده‌اید. نمک دریا، فریب بانمکی است که بعضی از افراد با آن پول‌های درشتی به جیب زده‌اند.

این را ما نمی‌گوییم معاونت بهداشت دانشکده‌ی علوم پزشکی گراش می‌گوید. معاونت بهداشت گراش در اطلاعیه‌ای نسبت به مصرف نمک دریا هشدار داده است و این نامه را برای چند ارگان دولتی نیز ارسال کرده است.

نظر کارشناسی دکتر محمود خدادوست، مشاور وزیر و سرپرست طب سنتی ایران نیز به این اطلاعیه پیوست شده است. مناسبت ارسال این متن«هفته ملی بسیج اهمیت مصرف نمک یددار» است. این هفته از ۱۷ آذر شروع و تا ۲۱ آذر ادامه دارد.

در ادامه این اطلاعیه را با هم می‌خوانیم:

photo 2018 01 28 12 41 25

همان‌طور که می‌دانید کمبود ید در انسان عامل اصلی اختلالات غده تیروئید به شمار می‌رود. یکی از استراتژی‌های که برای این امر در دنیا اتخاذ شده و ایران همگام با این استراتژی گام برداشت، تولید و توزیع نمک یددار در سطح جامعه بود. اولین اقدامی که توانست در طی دو دهه گذشته به موفقیت چشمگیری در کنترل و کاهش اختلالات ناشی از کمبود ید و کاهش ۹۰ درصد شیوع گواتر و حذف آن دست یابد.

متاسفانه مدتی است که تبلیغات نادرستی درباره نمک‌های غیر استاندارد به ویژه نمک دریا و جایگزین کردن آن با نمک یددار تصفیه شده، صورت می‌گیرد که خانواده‌ها را به استفاده از آن‌ تشویق می‌کند. به پیوست نظر کارشناسی دکتر محمود خدادوست مشاور وزیر و سرپرست طب سنتی ایران در خصوص ممنوعیت مصرف خوراکی نمک دریا جهت اطلاع رسانی به کارکنان آن مجموعه ارسال می‌شود.

براساس منابع طب سنتی ایران برای نمک انواع مختلفی ذکر شده است ( مثلا معدنی و غیر معدنی  و حجری و غیر حجری و …) بهترین نوع آن نمک سفید، سخت، شفاف است (که اصطلاحا به آن نمک اندرانی می‌گویند و نمک لاهوری نیز نوعی از  آن است.)

این سفید و سخت و صاف و شفاف بودن تاکیدی است بر برتری نمک تصفیه شده بر نمک دارای گل و خاک و املاح فراوان که متاسفانه امروزه توسط برخی افراد ناآگاه تحت عنوان نمک طبیعی یا ارگانیک با قیمت‌های بالا به فروش می‌رسد.

همچنین در کتاب مخزن الاویه حکیم عقیلی خراسانی ذکر شده است: «از میان نمک‌های مختلف بدترین همه، ملح مصنوع از ماء بحر است.» یعنی نمک دریا، بدترین نوع نمک خوراکی است و این در مغایرت کامل با تبلیغات افراد سودجویی است که تحت عنوان فروش نمک دریا (به عنوان نمک سالم‌تر) پول‌های کلانی را به جیب می‌زنند.»

281