بستن

مکافات نفت گرفتن در ابتدای فصل سرما

 هفت‌برکه – گریشنا: سوز و سرما که از راه می‌رسد، تب تهیه‌ی سوخت وسایل گرمایشی نیز بالا می‌‌گیرد. خانواده‌های ساکن محلاتی که گازکشی شده است، تنها دغدغه‌شان بیرون آوردن بخاری از انباری است؛ اما محلات یا روستاهایی که گاز ندارند، باید به فکر تهیه نفت باشند. اما برای تهیه‌ی نفت باید چه اقدامی کنیم؟

مهندس محمد کاظم جعفری، دبیر ستاد سوخت شهرستان گراش، در گفت‌وگو با خبرنگار هفت برکه می‌گوید: «در شهر گراش دو جایگاه آگین و خلیج فارس اقدام به پخش فرآورده‌های نفتی می‌کنند. در ارد از جایگاه قادری، و در فداغ از جایگاه تقی‌پور، توزیع سوخت انجام می‌شود. علاوه بر این‌ها دو عامل فروش نفت سفید یکی در فداغ و دیگری در خلیلی وجود دارد.»

او در خصوص میزان سهمیه هر خانوار توضیح می‌دهد: «معمولا کالابرگ اول فصل سرما ۲۲۰ لیتری است و بقیه کالابرگ‌ها که اعلام می‌شود ۱۱۰ لیتری است، تعداد هم براساس شدت و تداوم سرما از طریق شرکت پخش فرآورده‌های نفتی اعلام می‌شود.»

دبیر ستاد سوخت شهرستان با اشاره به هزینه‌ی تعیین‌شده‌ی سوخت طبق تعرفه‌ی سال گذشته، گفت: «اگر مردم از جایگاه سوخت دریافت کنند، طبق تعرفه سال قبل هر لیتر ۱۵۰ تومان هزینه دارد، در خصوص هزینه تحویل سوخت در منازل، مبلغ زیر نظر بخشداری‌ها تعیین می‌شود و تا جایی که اطلاع دارم هنوز برای امسال مبلغی مشخص نشده است. از طرفی سهمیه جایگاه با توجه به زیاد بودن قاچاق سوخت، بر اساس فروش سهمیه سال قبل جایگاه به آن‌ها اختصاص داده می‌شود.»

جعفری با بیان این موضوع که ثبت‌نام برای گرفتن کوپن و همچنین توزیع نفت از طریق اداره پست انجام می‌شود، گفت: «امسال قرار بود از طریق اینترنت ثبت‌نام انجام شود اما سامانه راه نیافتاد و دوباره کارها به روال سابق و با مراجعه به پست صورت می‌گیرد.»

بخشدار مرکزی: توزیع هر سه ماه یک بار است

عبدالله فضلی، بخشدار مرکزی، نیز با اشاره به این موضوع که در فداغ و خلیلی یک عامل توزیع وجود دارد، می‌گوید: «این دو عامل توزیع خودشان منبع و پمپ جداگانه دارند و در روستاها توزیع می‌کنند. یک گروه کوپنی هستند و از طریق کوپن، نفت دریافت می‌کنند. اما در حال حاضر ۸۰ خانوار در فداغ کوپن ندارند و افرادی که کوپن خود را لازم ندارند، به صورت شخصی کوپن را به آن‌ها می‌فروشند.»

او پیرامون وضعیت ثبت‌نام برای گرفتن کپن، توزیع نفت و میزان سهمیه‎‌ی هر خانوار گفت: «فعلا ثبت‌نام انجام نمی‌شود و تنها به کسانی که قبلا سهمیه داشتند کوپن تحویل داده می‌شود. توزیع نیز هر سه ماه یک بار انجام می‌شود. سهمیه هر خانوار ۲۲۰ لیتر است و طبق تعرفه دولتی لیتری ۱۵۰ تومان محاسبه می‌شود. اگر کسی از منبع سوخت بگیرد، مثلا یک بشکه ۲۰۰ لیتری، هر لیتر ۱۵۰ تومان برای او حساب می‌شود که سرجمع می‌شود ۳۳ هزار تومان؛ ولی اگر بخواهند سوخت را تا دم در خانه‌هایشان ببرند، یک بشکه‌ی ۲۲۰ لیتری، ۴۵ هزار تومان برایشان هزینه خواهد داشت.» بخشدار مرکزی در آخر می‌گوید: «در فداغ آقای خرم  و در دهستان خلیلی آقای تنها سوخت را توزیع می‌کنند.»

سجادی، بخشدار ارد، با بیان این که در آغصه و زینل‌آباد گازکشی انجام شده، اما نصب علمک انجام نشده است، گفت: «در حال حاضر که پروژه‌ی گازرسانی در ارد تکمیل نشده است، ۱۴۵۰ خانوار ساکن در ارد مجبور به گرفتن کوپن و سوخت برای وسایل گرمایشی هستند.»

اعتراض شهروند اردی به بالا بودن هزینه‌ها

اما یکی از شهروندان اردی، از بالا بودن کرایه حمل و نقل و توزیع نفت انتقاد دارد و می‌گوید: «کرایه حمل و نقل توزیع نفت در ارد بالا است. هزینه‌ی یک بشکه ۲۲۰ لیتری ۳۳ هزار تومان است و هزینه کرایه حمل و نقل آن ۲۲ هزار تومان که سر جمع برای یک بشکه ما باید ۵۵ هزار تومان هزینه کنیم. پمپ بنزین ارد از شهر تنها یک کیلومتر فاصله دارد و هزینه‌ای که برای کرایه تعیین شده سرسام‌آور است.از طرفی من کوپن نفت را از یک شخص با هزینه‌ی ۱۵ هزار تومان خریداری کردم.»

باروزه، دهیار سابق ارد، نیز بالا بودن کرایه‌ی حمل و نقل سوخت در ارد را تایید می‌کند و می‌گوید: «ما در شورای دهیاری هم پیرامون این موضوع صحبت کرده‌ایم و از بخشدار توقع داریم در این زمینه اقدامی انجام دهند. گرفتن کوپن بر اساس تعداد خانوار و میزان مصرف فرق دارد.»

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

7 نظر

    1. سلام علیکم، افرادی که کالابرگ نفت سفید ندارند باید از طریق اداره پست نسبت به دریافت کالابرگ اقدام کنند، اگر اشکالی در این روند مشاهده شد میتوانید به بنده در فرمانداری مراجعه کنید و یا از طریق بخشداری ها پیگیر حل مشکل شوند.

  1. سلام گراشی عزیز ۵۵هزار تومان سرسام آور نیس هر سرویس که ماشین پمپ بنزین میاد تو ارد ۱۰تا بشکه ظرفیت داره حالا حساب کن ده تا خونه هر خونه هم ۲۲هزار تومان کرایه میشه ۲۲۰هزار تومان فاصله ارد تا پمپ بنزین هم یک کیلومتره حالا ببین سرسام اوره یا نه؟

  2. جناب گراشی اگه واحد ارزی شما یک کیلو گردوه واحد ارزی ملت یک لقمه نانه (نان خالی خالی)
    چشممان را باز کنیم

  3. من قصد توهین نداشتم حرفم اینه که با توجه به تورم عادیه ولی کمی گرون داره تموم میشه با توجه که سوخت در ایران ارزانه.من تعجب میکنم ارد زمانی منبع آرد منطقه بوده و امروز با توجه به وسعت زمینی که دارند و ابی که در اختیار دارند باید شهر سطع خوب حساب کرد ولی متاسفانه نمیدونم بخاطر عدم حمایت مسئولین هست و یا مکانیزه نشدن هست که اینقدر ضعیف عمل می کنند.الان آرد من میگم ۵هزار جمعیت با این همه زمین کشاورزی باید جز مرفهان باشند که تنها با کشت امرار معاش می کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 نظر
scroll to top