بستن

لبنیات بدون تاریخ باید جمع‌آوری شود

هفت برکه (گریشنا): «تولید‌کنندگان محصولات محلی در گراش به دنبال گرفتن مجوز باشند تا بتوانند کالای خود را در نقاط مختلف استان توزیع کنند.» این توصیه‌ای است که علی‌رضا مساح، معاون فنی و اجرائی شبکه بهداشت به تولید‌کنندگان محصولات محلی در گراش دارد.

مهندس علیرضا مساح، معاون فنی معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی گراش در گفت‌وگو با هفت برکه پیرامون انتقاد از توزیع دوغ دلداده در گراش که فاقد تولید است، گفت:«توزیع کالایی که تاریخ تولید ندارد و تاریخ مصرف دارد تخلف است و این محصول باید از سطح بازار جمع‌آوری شود.»

او در جواب به این سوال که چرا توزیع محصولات محلی مانند دلداده و قنبرزاده که در لار تولید می‌شود در گراش مانعی ندارد اما محصولاتی که از گراش به لار ارسال شود از سطح بازار جمع‌آوری می‌شود، می‌گوید:«دلیل این که محصولات گراش در لار جمع‌آوری می‌شود اما در گراش نه، این موضوع است که آن‌ها مجوز و پروانه بهره‌برداری گرفتند و کد دارند تا آن محصول می‌تواند توزیع شود. ولی محصولات ما هیچ کدام کد ندارد و یک محصول سنتی است که در اصل فاقد مجوزهای لازم است و این محصول سنتی تنها در مکان یا مغازه‌ای که تولید می‌شود، اجازه فروش دارد. یعنی حتی اگر آن محصول را در مغازه‌ی دیگری در گراش بفروشد، تخلف است. ما با هدف رونق کسب و کار به او مجوز فعالیت خانگی داده‌ایم اما آن فرد سرآخر باید پیگیر کد و گرفتن مجوز باشد.»

او پیرامون مراحل گرفتن مجوز دو محصول دلداده و قنبرزاده تصریح می‌کند:«دلداده و قنبرزاده هر دو مجوز گرفته‌اند. دلداده که در شرف اجرا است. یعنی تاییدیه‌های لازم را گرفته است، آزمایش‌ها و نمونه‌برداری هم در حال انجام است و تفاهم‌نامه‌ای را با مجموعه علوم پزشکی لار امضا کرده‌اند و آزمایش‌ها آن‌جا انجام می‌شود. ولی قنبرزاده مراحل مجوز را صد در صد طی کرده است.»

هیچ کدام از محصولات گراش دارای مجوز نیست؟ سوال دیگری است که از مساح پرسیده شد و او جواب داد:« هیچ کدام. ما به آن‌ها در شروع ثبت‌نام و طی کردن مراحل مجوز کمک می‌کنیم. حتی اگر مراحل آغاز شده باشد می‌گوییم شما محصولات را به بازار عرضه کن، هیچ مشکلی نیست که انگیزه‌شان را برای ادامه دادن روند گرفتن مجوز از دست ندهد. ولی این اقدامات هم نتیجه‌ای نداد. تولیدکنندگان ما حتی یک درصد هم دنبال گرفتن مجوز نرفته‌اند که ما به آن‌ها بگوییم نگران نباشید ما با لار هماهنگ می‌کنیم که محصولاتتان در لار توزیع شود.»

می‌پرسیم این موضوع برای تولیدکنندگان نوشیدنی و عرقیات هم صدق می‌کند؟ و مساح می‌گوید:«کوک مجوز دارد. مجوز آن از طریق دانشکده علوم پزشکی فارس با هماهنگی یکی از تولید‌کننده‌های عمده دریافت شد. در حال حاضر کوک مجوز پخش استانی هم دارد و فسیل هم در شرف گرفتن مجوز است. الان یک ماه و نیم می‌شود که نمونه محصولاتش در حال آزمایش است و البته محصولات فسیل هم اجازه عرضه شدن در بازار را دارند.»

معاون فنی بهداشت در مورد نحوه پیگیری تخلفات محصولات غذایی گفت:«به همشهریان هم پیشنهاد می‌کنم این قبیل مشکلات مانند نداشتن تاریخ را به بازرس بهداشت محیط ، مهندس احمدی در شبکه بهداشت گزارش کنند ما ابتدا برای فرد یا شرکت اخطار می‌فرستیم و در نهایت آن محصول را از سطح بازار جمع و شرکت را پلمپ می‌کنیم.»

 

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top