بستن

دو نوع وام برای نوسازی بافت فرسوده

هفت‌برکه – گریشنا: با فراهم شدن شرایط اعطای تسهیلات و نوسازی شهری در بافت فرسوده، گروه‌های کم‌درآمد و زوج‌های جوان می‌توانند به خانه‌دار شدن امیدوار باشند. این تسهیلات از دو محل اعصا می‌شود: شرکت عمران و بهسازی شهری ایران وابسته به وزارت راه و شهرسازی؛ و بانک مسکن در قالب طرح بهسازی بافت فرسوده.

به گزارش هفت‌برکه، شهرداری گراش در اطلاعیه‌ای شرایط ثبت نام برای دریافت وام از طرف شرکت عمران و بهسازی شهری ایران را اعلام کرد. در این اطلاعیه آمده است: «با توجه به امکان فراهم‌شده در خصوص اعطای تسهیلات و نوسازی شهری (بافت فرسوده) می‌توانید با مراجعه و ثبت‌نام در سامانه facility.udrc.ir از این تسهیلات بهره‌مند شوید. تنها راه دریافت این تسهیلات مراجعه و ثبت‌نام در این سامانه است.»

متقاضیان در استان فارس برای ثبت‌نام و دریافت تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده باید این مراحل را طی کنند: مراجعه به تارنمای msfars.ir، ورود به سامانه اعطای تسهیلات نوسازی، اقدام به ثبت‌نام مطابق راهنمای ثبت‌نام، تسلیم اصل و تصویر سند مالکیت، پروانه ساختمانی، نقشه ۲۰۰۰/۱ جانمایی ملک در بافت فرسوده و معرفی‌نامه شهرداری مبنی بر وقوع ملک در بافت فرسوده به شرکت عمران و مسکن‌سازان فارس. پس از ثبت‌نام در تارنمای مذکور و دریافت کد رهگیری، تایید نهایی اسناد از طریق شرکت عمران و مسکن‌سازان استان فارس، ارسال پیامک مبنی بر وضعیت پرونده به متقاضی و در نهایت دریافت معرفی‌نامه و مراجعه به بانک عامل.

تسهیلات اعطایی تا سقف یک میلیون و هشت‌صد هزار واحد مسکونی تا پایان برنامۀ ششم توسعه به شرح جدول زیر است:

میزان سقف تسهیلات تأمین مسکن (میلیون ریال) میزان سقف تسهیلات ودیعه اسکان موقت (میلیون ریال)
کلان شهرها ۵۰۰ ۲۰۰
مراکز استان‌ها و شهرهای بالای دویست هزار نفر جمعیت ۴۰۰ ۱۵۰
سایر شهرها ۳۰۰ ۱۰۰

علاوه بر این، بانک مسکن نیز از محل حساب صندوق پس‌انداز مسکن یکم با هدف نوسازی بافت فرسوده و کمک به زوج‌های جوان، تسهیلاتی را ارائه می‌دهد. این تسهیلات ویژه‌ی خانه اولی‌ها و افرادی است که تا به حال از تسهیلات مسکن و زمین دولتی استفاده نکرده‌اند. افروشه، کارمند بانک مسکن گراش، در این خصوص می‌گوید: «از زمان اجرای این طرح تا به حال در گراش تنها ۱۲ نفر از این تسهیلات استفاده کرده‌اند، که البته مسکن آن‌ها نیز در بافت فرسوده قرار نداشته است.»

او درباره‌ی اطلاعیه‌ی شهرداری نیز توضیح داد: «ما دستورالعملی برای دادن تسهیلات جدید نداشته‌ایم. در واقع ما بانک عامل نیستیم، و این طرح سوا از طرحی است که در بانک مسکن اجرا می‌شود. بانک مسکن تسهیلات بافت فرسوده شهری پرداخت می‌کند، ولی در سال ۹۷ اعتبار بخصوصی برای ما نیامده است.»

او در ادامه می‌افزاید: «در قسمت بافت فرسوده شهری، نرخ تسهیلات بانک مسکن پنج درصد است و در روستا نرخ تسهیلات چهار درصد. افرادی که در سال ۹۶ تشکیل پرونده دادند، اجازه داشتند تا اردیبهشت ۹۷ به بانک مسکن مراجعه کنند و از تسهیلات استفاده کنند.»

 

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top