بستن

زندگی‌نامه حاج حسن خواجه‌پور، شهید فاجعه‌ی منا

هفت‌برکه – گریشنا: روز عید قربان هر چند یکی از اعیاد مسلمین جهان است، اما برای گروهی از مردم یادآور قربانیان بی‌گناه دیگری نیز هست. چهار سال از فاجعه منا می‌گذرد و داغ حاج حسن خواجه‌پور، قربانی فاجعه منا، هنوز برای خانواده و دو دختر او تازه است. حادثه‌ای که روزهای ذی‌الحجه ۱۴۳۶ و مهرماه ۱۳۹۴ را به یکی از تلخ‌ترین روزهای گراش تبدیل کرد. انتظاری که به ناامیدی رسید و با یک تشییع باشکوه همراه شد.

در چهارمین سالگرد شهادت حاج حسن خواجه‌پور، زندگی کوتاه او را مرور می‌کنیم.

شهید حاج حسن خواجه‌پور

از مسجد آخوند تا مسجدالحرام

حسن خواجه‌پور سال ۱۳۵۹ در محله مسجد آخوند شهر گراش به دنیا آمد و بعد از ۳۵ سال زندگی عزتمندانه در مراسم حج سال ۱۳۹۴ در روز عید قربان در اثر بی‌تدبیری آل‌سعود در جوار بیت‌الله ندای حق را لبیک گفت.

حسن آخرین فرزند حاج محمدخواجه‌پور معروف به محمدکریم بود. محمدکریم پدر او به عنوان یکی از معتمدین مردم گراش شناخته می‌شد و همواره محل مراجعات مردم بود. حسن در نوجوانی همراه با برادران خود در خدمت پدر و مادر بودند و حتی بیش از فرزندان دیگر به پدر سالخورده خود توجه داشت.

در ۱۴ سالگی بعد از درگذشت پدر، برای کار و امرارمعاش راهی جزیره کیش شد. حسن با فراهم شدن شرایط در سال ۱۳۸۱ با خانواده محمدزاده وصلت کرد. حاصل ازدواج او دو دختر به نام‌های پریسا و دیانا است.

بعد از مدتی اشتغال در کیش سال۱۳۸۴ به همراه خانواده و برادران خود مجید و قاسم و مادرش در شیراز اقامت کرد. او در این سال‌ها تا زمان عروج خود در بازار شیراز به شغل فروش ظروف اشتغال داشت. یکی از دلایل مهاجرت او به شیراز این بود که بتواند از مادر تنها خود مراقبت کند.

حاج حسن توجه ویژه‌ای به صله رحم داشت و در هر فرصتی به دیدار خاندان و خویشان می‌رفت. خصوصیت ویژه او خوشرویی و روی گشاده بود. حسن با شوخی‌های بجا و حضور مداوم گرمی‌بخش جمع‌های خانوادگی بود و همه خانواده خاطرات شیرینی از او به یادگار دارند.

از دیگر ویژگی‌هایی که خانواده از آن یاد می‌کنند این است که تعلق چندانی به دنیای مادی نداشت و چندین بار با آن لبخند همیشگی گفته بود که چه می‌شد که سعادت شهادت داشته باشد. او در سال‌های زندگی در فعالیت‌های مساجد و حسینیه‌های محل زندگی خود نیز مشارکت فعال داشت.

حاج حسن سال ۱۳۹۰ به همراه خانواده راهی سفر حج عمره شد و در پی آن همواره در اشتیاق زیارت دوباره خانه خدا بود. در سال ۱۳۹۴ با وجود این که از نظر شرعی مستطیع محسوب نمی‌شد با اشتیاق از کاروان شیراز عازم سفر حج واجب تمتع شد.

به گفته همراهان حاج حسن در مدت حضور در حج توجه ویژه‌ای به همراهان خود داشت و تمام ده روز را به روزه گذراند. خداوند پاداش نیت پاک او را عروج در سرزمین وحی قرار داد. و او به همراه حدود ۵۰۰نفر از هموطنان خود و بیش از ۲۵۰۰ نفر از مسلمانان در روز عید قربان، قربانی نابخردی رژیم آل‌سعود شد.

پیکر مطهر مهاجرا الی الله حاج حسن خواجه‌پور روز ۱۴ مهرماه ۱۳۹۴ با شکوهی خیره‌کننده بر دستان مردم گراش و کسانی که از نقاط مختلف کشور گرد هم آمده بودند تشییع و در گلزار شهدا گراش در کنار شهدا آرام گرفت.

مجموعه خبرهای مربوط به این حادثه در گریشنا

یکی از حاجیان گراشی در میان مفقودی‌های حادثه منا: اولین خبرها از فاجعه

حسن خواجه‌پور از منا به سوی خدا رفت : قطعی شدن خبر درگذشت

گراش در انتظار بازگشت «قربانی منا» : آغاز مراسم ترحیم

مجلس ترحیم حاج حسن خواجه‌پور به تعویق افتاد : تاخیر در انتقال اجساد

پیکر حاج حسن در آغوش وطن/ گراش آماده‌ی استقبال : خبر برگزاری ستاد مراسم

صبح سه‌شنبه مغازه‌های گراش تعطیل است: عکس‌های حجت عابدی از مراسم یادبود در حسینیه اعظم

خبر انگلیسی: Haj Hassan Was Received in His Hometown Soil

حاج حسن! زیارت قبول: عکس‌های مسلم پورشمسی و گزارش فاطمه ابراهیمی

گراش در عزای مهاجر الی الله : عکس‌های مجید افشار

پیام تشکر خانواده خواجه‌پور از مردم و مسئولین: عکس‌های عبدالرضا راستگو و ابوالحسن حسینی

چهل روز گذشت و زخم اندوه تازه است : گزارش فاطمه ابراهیمی از مراسم چهلم

یادی از شهید حاج حسن خواجه‌پور در ۷ دقیقه : کلیپی از گروه سراج فیلم منتشر شده در سالگرد فاجعه منا

اشک‌ها و لبخندها در پایان جشنواره‌ی عمار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۵ تقدیر از خانواده شهید در جشنواره عمار

«سمیه» از رخت عزا تا کارآفرین نمونه : گفتگو با سمیه محمدزاده همسر شهید در سومین سالگرد شهادت

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

2 نظر

  1. چهارشنبه شب در خیمه بعثه در سرزمین منا برای شهدای منا و مسجدالحرام مراسم یادبودی برگزار کردند بنده هم توفیق حضور داشتم بسیار معنوی و تاثیرگذار بود
    شهادت در اقدس مکان ، زمان و حالت توفیق کمی نیست
    ان شاالله مورد شفاعت شهدا در روز جزا قرار بگیریم
    رحمت واسعه الهی شامل ایشان و جمیع شهداء ان شاالله

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top