بستن

دنیا به کام چپ‌دست‌ها هست؟ نیست؟

هفت‌برکه گریشنا: امروز ۲۲ مرداد، ۱۳ آگوست، روز جهانی چپ‌دست‌هاست. از یکی از طرفداران حقوق چپ‌دست‌ها خواستیم درباره‌ی این روز بنویسد. این شما و این یادداشت فاطمه حاجی‌زاده، دانشجوی کارشناسی ارشد مکانیک دانشگاه تهران.

فاطمه حاجی‌زاده: هنوز کودکستان نمی‌­رفتم که مادرم سعی می­‌کرد با کتاب‌­­های آموزشی، خواندن و نوشتن به من بیاموزد. البته بیشتر وقت‌ها هم می‌­خواست سرگرمم کند تا به کارهایش برسد. به هر حال، هر چه که بود، آن زمان‌­ها بود که مرا در اتاق سرگرم نوشتن کرده­ بود و وقتی برای سرکشی آمد، با صدای کمی بلندتر از همیشه گفت: «عه! چپ‌دستی!» گویا قبل از من، مادربزرگم چپ‌دست بوده و قبح این مساله را شکسته ­بود.

هنوز هم هرجا دست به قلم می‌­شوم، اگر آدم دقیقی آنجا باشد با ذوق وافری می‌­گوید: «عه! چپ‌دستی؟» و خوب، این ابراز احساسات باعث می‌­شود نسبت به این اتفاق حس بهتری پیدا کنم. و البته هم‌زمان بوده‌اند کسانی که وقتی قاشق را در دست چپم می­‌دیدند، سعی در هدایت کردن من به راه راست داشتند.

مذمت چپ‌دست بودن در فرهنگ غرب و شرق در سال‌­های دور رواج داشته ­است. این وجه منفی در غرب، بیشتر ریشه در معنی کلمه‌ی «راست» (right) دارد که در معنی صحیح و درست (correct) است و طبیعتا مخالف آن (left) معنی اشتباه و بدشانس و بعضا بدذات را می‌­دهد. در سال­‌های دور، انسان‌­های چپ‌دست را ساحره‌های بدذات می­‌پنداشتند. در کشورهای آسیایی و سنتی­‌تر، تا سال‌­های اخیر هم عموم مردم با دیدن فرد چپ­‌دست سعی در ترغیب او به تعویض دست می‌کردند هر چند در جوامع امروزی این کار برابر است با سلب فردیت، اختیار و منحصربه‌فرد بودن زندگی هر شخص.

ما ده پانزده درصد از آدم­‌هایی که چپ­دست هستیم، در اقیانوسی از راست‌­دست‌­ها تنها رها شده­‌ایم. این موضوع هم‌زمان که باعث خاص شدن ما (در سال­‌های اخیر) می‌شود، باعث به وجود آمدن مشکلات فراوانی در انجام کارهایمان هم شده ­است. بچه­ که بودم، همیشه ناراحت بودم که چرا بلد نیستم مثل سایر افراد خانه به راحتی از قیچی استفاده کنم. در ورودی مترو، همیشه برای فرد سمت چپ کارت می‌­زنم، می‌­دانید چرا؟ چون خیلی برایم مهم است رد شود! ما برای پوست گرفتن یک سیب، باید کارد را به هزاران مدل در دست بچرخانیم. برای قرار دادن کارت در دستگاه ATM یا کشیدن کارت در دستگاه کارت‌خوان، باید ۹۰ درجه ساعتگرد در راستای عمود بر خودمان بچرخیم. سیمِ سازها به طور عادی برای ما تنظیم نشده است. کار با دنده‌ی ماشین و موس کامپیوتر تنها اموری است که به دست راست خودمان سپرده­‌ایم. طرح‌ها و تصاویر خوشگل‌­تر روی لیوان‌­ها و ماگ‌­ها برای ما به سمت داخل می‌­افتد. حتی جای نوارچسبی هم با ما سازگار نیست. اعتراض همیشگی به نبودن صندلی چپ‌­دست به‌خصوص قبل از امتحانات هم جزو دیگر ظلم‌­های بی‌­پایانی است که به ما می‌شود که به یک عادت تبدیل شده‌ است. البته ما همان‌­هایی هستیم که از سختی‌­ها پله می‌­سازیم و با گذاشتن دو صندلی برای خودمان تنوع محیطی و آزادی عمل بیشتر ایجاد می‌­کنیم.

همه‌­ی این سختی­‌ها باعث شده که ما روزی را در تقویم به نام خودمان داشته باشیم و تمام جفاهای صورت‌گرفته و سختی­‌های تحمل‌شده و اینکه «خاص بودن هم موجب دردسر است» را به دیگران یادآور شویم. به همین دلیل، آقای دین کمپبل، بنیان‌گذار کلوپ چپ‌دست­‌ها در سال ۱۹۷۶ میلادی، ۱۳ آگوست را به عنوان روز جهانی چپ‌­دست‌­ها تعیین کرده ­است. و خوب، روزمان مبارک!

و اما بپردازیم به یک سوال همیشگی: «آیا چپ‌دست‌­ها واقعا باهوش‌­تر هستند؟» قطعا جواب من به عنوان یک فرد چپ‌دست، مثبت است! و از قضا، دکتر کریس مکمنوس از دانشگاه کالج لندن هم با من هم‌عقیده است. او در نتیجه مطالعاتش در ایالات متحده، انگلیس و استرالیا بیان کرده ­است که چپ‌دست‌ها دارای ساختار مغزی متفاوتی هستند که باعث افزایش آی‌کیو (IQ) آن­ها شده و آنها را در پردازش زبان‌­های مختلف، موسیقی، ریاضی، احساسات و کارهای خلاقانه توانمند کرده ­است. البته محققانی هم هستند که معتقدند در این زمینه مبالغه شده، و چون در چپ‌­دست‌­ها نیم­کره‌ی راست مغز که مربوط به خلاقیت، خیال‌پردازی، تفکر جامع و بینش درونی است، فعالیت بیشتری دارد، احتمال ابتلا به بیماری‌­های روحی نیز افزایش می­‌یابد.

و سرآخر، ضمن اینکه باید تاکید کنم «چپ‌­دست» صحیح است، نه «دست‌چپ» (که اینطوری مفهوم هم عوض می­‌شود) جا دارد یادآوری کنم که هر فرد مجسمه‌­ساز خودش است. همان­طور که خیلی از چپ‌­دست‌­ها به خاطر جو جامعه مجبور شدند با دست راست­شان کار کنند، راست‌دست‌­ها هم می‌­توانند چپ‌­دست شوند. همه­‌ی این­ها ویژگی‌­هایی هستند که آدم­ها می‌­توانند داشته ­باشند یا تلاش کنند کسب کنند، یا ترجیح دهند نداشته ­باشند؛ مثل آرام بودن، منطقی بودن، بامحبت بودن یا حتی سرد بودن. آدم­‌ها آزادند آن­ کسی باشند که می‌­خواهند باشند، تا وقتی این آزادی، حقوق دیگری را ضایع نمی‌­کند. پس انسان‌­های راست‌­دست عزیز هم لطف کنند در طراحی و تولید وسایل، کمتر در حق ما جفا کنند. با سپاس.

3 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top