بستن

دانشگاه‌هایی در همین نزدیکی + لیست رشته‌های دانشگاه‌های دولتی گراش، لار و اوز

هفت‌برکه – مجید محبی : تنها تعداد کمی از داوطلبان کنکور در دانشگاه‌های مادر یا دانشگاه‌های خارج از استان پذیرفته می‌شوند و بیشتر داوطلبان کنکور در نهایت روی صندلی دانشگاه‌های آزاد و پیام‌نور شهرستان خود یا شهرستان‌های همجوار می‌نشیند. 

با اعلام نتایج اولیه کنکور سراسری، بسیاری از داوطلبان در تکاپوی انتخاب رشته مناسب هستند، از آنجایی که در چند سال اخیر انتخاب رشته به صورت قطبی صورت می گیرد (فارس، بویراحمد، هرمزگان، بوشهر به عنوان قطب ۵ کشور) بدیهی است دانش آموزان شهرستان گراش و سایر شهرستان های فارس به طور طبیعی شانس قبولی بالاتری برای کسب کرسی‌های دانشگاهی استان‌های گفته شده دارند.

برخی داوطلبان به دلایل مختلفی از جمله عدم تناسب تراز و رتبه کسب شده با تراز و ظرفیت قبولی دانشگاه‌های مرکز استان، بعد مسافت و دوری از خانواده و … امکان راهیابی به دانشگاه‌های برتر را پیدا نمی‌کنند.

 دانشگاه‌های دولتی مستقر در جنوب فارس با برخورداری از طیف گوناگون رشته های علوم پزشکی، مهندسی و علوم انسانی و فراهم سازی امکانات و تسهیلات رفاهی، می‌تواند پیش روی انتخاب داوطلبان مجاز قرار بگیرد و از مزایای تحصیل در دانشگاه دولتی محل سکونت خود نیز برخوردار شوند.

در یادداشت حاضر مروری بر این مراکز دانشگاهی خواهیم داشت، امید است داوطلبانی که رتبه های میانه دارند و یا به هر دلیلی امکان انتخاب دانشگاه های خارج از حوزه جغرافیایی منطقه را ندارند با اقبال به این مراکز به سوی افزایش سطح تحصیلات عمومی دانشگاهی گراش و تامین نیروی انسانی شهرستان گام بردارند.

 مرکز آموزش عالی لار (دولتی روزانه): فعالیت این دانشگاه از سال ۱۳۹۲ آغاز شده است و در دو ساختمان در شهر جدید لار فعال است. بخش اصلی رشته‌های آن رشته‌های مهندسی است که در  امسال در رشته‌های مهندسی انرژی، مهندسی ساخت و تولید، مهندسی صنایع، مهندسی شیمی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی شهرسازی، مهندسی مکانیک، مهندسی برق پذیرش دارد. 

 دانشکده علوم پزشکی گراش (دولتی روزانه): دانشکده گراش از سال ۱۳۷۹ با پذیرش دانشجو در رشته علوم آزمایشگاهی آغاز به کار کرد و در زمینی به مساحت ۱۷۰ هکتار در شمال شهر گراش قرار دارد. امسال ۲۱۹ دانشجو در رشته‌های پزشکی، پرستاری، فوریت های پزشکی در سطح کاردانی و کارشناسی، اتاق عمل، هوشبری، علوم آزمایشگاهی وارد دانشگاه گراش می‌شوند. کارشناسی فوریت‌های پزشکی رشته جدید دانشکده گراش است. 

دانشکده علوم پزشکی لارستان (دولتی روزانه): آموزش علوم پزشکی لارستان با رشته پرستاری آغاز شد و با مصوبه سال ۱۳۸۸ دانشکده‌های گراش و لار به دانشکده ارتقا یافتند. رشته‌های پزشکی، پرستاری، هوشبری، اتاق عمل در دانشکده پرستاری حضرت زینب(س) پذیرش دارند. 

دانشکده بهداشت اوز (دولتی روزانه): این دانشکده از سال ۱۳۹۱ زیر نظر دانشکده علوم پزشکی لارستان تاسیس شد. از امسال ۱۲ دانشجوی رشته علوم و صنایع غذایی نیز ورودی دانشکده لار هستند که دانشکده اوز تحصیل خواهند کرد. علوم تغذیه، بهداشت عمومی، بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای و ایمنی کار رشته‌های دانشکده اوز است. 

دانشگاه پیام نور لارستان: مشاوره، روان شناسی، حقوق حسابداری، مدیریت بازرگانی، اقتصاد، مترجمی زبان انگلیسی، مهندسی کامپیوتر، مهندسی صنایع

دانشگاه پیام نور اوز: حسابداری، مدیریت امور بانکی، مهندسی برق، مهندسی عمران، مهندسی کامپیوتر، مهندسی معماری، زمین شناسی، زیست شناسی، مهندسی محیط زیست، حقوق، روان شناسی، علوم تربیتی، ادبیات فارسی، علوم ورزشی، مترجمی زبان انگلیسی، زبان و ادبیات انگلیسی، مدیریت دولتی، مدیریت بازرگانی

دانشگاه فرهنگیان : امسال در رشته کاردانی آموزش و پرورش ابتدایی ویژه عشایر ۴۲ نفر اعلام ظرفیت شده است. محل تحصیل این رشته در ساختمان شماره ۴ در لارستان اعلام شده است. دانش‌آموزان مرکز شهرستان‌ها و بخش‌های مرکزی مجاز به انتخاب این رشته نیستند و محل خدمت آن‌ها نیز عشایر فارس خواهد بود 

در کنار دانشگاه‌های دولتی دانشگاه‌های آزاد در لار، گراش و اوز نیز فعال هستند که پذیرش آن‌ها به صورت بدون آزمون است و داوطلبان می‌توانند با پرداخت هزینه در رشته دلخواه خود ثبت‌نام کنند. 

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

3 نظر

  1. اطلاعات بسیار خوبی از مراکز آموزش. عالی منطقه. در لار. وگراش. اوز مطرح کردید. اتفاقا رشته تحصیلی های خوبی. در حوزه. علوم پزشکی در این ۳ شهرستان. مجاور. وجود. دارد. با تشکر از مدیر سایت

  2. با سپاس از جناب محبی و مدیریت گریشنا،
    نمی دونم به چه دلیلی به رشته های پزشکی دانشکده های لار و گراش اشاره نشده؟
    شاید به این دلیل بوده که جزء رشته های میانی نبوده…
    البته ۲۲ نفر پزشکی گراش، جزء آمار ۲۱۹ نفری که ذکر شده،محاسبه شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top