بستن

روزی که خبرنگاران، خبر می‌شوند

هفت‌برکه – گریشنا: در روز خبرنگار، فرمانداری و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش از ۱۱ خبرنگار تقدیر کردند.

به گزارش گریشنا، مراسم تجلیل از خبرنگاران، ۱۷ مردادماه همزمان با روز خبرنگار به میزبانی فرمانداری گراش برگزار شد. در این مراسم از یوسف منوچهری خبرنگار آزاد، فاطمه آهنی خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، رضا تقی‌نژاد مدیر سایت مردمی فداغ، محمد خواجه‌پور مدیر رسانه‌های هفت‌برکه، حمید بهرامی خبرنگار پندری، حمید گراشی مدیر کانال ارد شهر من، و شیدا شرقی خبرنگار گریشنا از سوی فرماندار تقدیر شد. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از مسعود غفوری سردبیر گریشنا، ابوالحسن حسینی روابط عمومی شهرداری گراش، حسین فقیهی سردبیر آیینه گراش، مجید افشار عکاس خبری گریشنا و قاسم ایزدیان تقدیر کرد.

فرمانداری گراش در این مراسم به پاس برگزاری مراسم هشتمین آفتاب، لوح تقدیری به محمدعلی شامحمدی اهدا کرد. اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز از فرماندار به دلیل حمایت از فعالیت‌های فرهنگی تقدیر کرد.

ضرورت آگاهی‌بخشی، آگاه شدن است

اصغر فرودی فرماندار گراش با تبریک روز خبرنگار گفت: «صحبت کردن در جمع خبرنگاران هم شیرین و گوارا است و هم سخت است. خبرنگاران هم عمق مطلب را می‌گیرند و هم نکته‌گیر هستند که کار را سخت می‌کند. ضرورت حرفه خبرنگاری آگاه شدن است. اگر بخواهید جامعه را آگاه کنید اول باید خودتان آگاه باشید. خبرهای ناقص نمی‌تواند جامعه را آگاه کند.»

فرماندار گراش در تقدیر از خبرنگاران گفت: «خبرنگاری یک شغل سخت است. هم علم است و هم فن است، علاوه بر این همه کسانی که علم و فن دارند خبرنگار نمی‌شوند. بلکه خبرنگاری هنر است و یک ذوق درونی هم می‌خواهد.»

نماینده عالی دولت در شهرستان بر امید دادن به مردم تاکید کرد: «یکی از الزامات و ویژگی‌های جامعه خبری امید دادن به مردم است. اگر دقت کنید در کلام مقام معظم رهبری هم در سخنان رییس جمهوری امید موج می‌زند. خبرنگار باید بر مبنای واقعیات به جامعه امید بدهد. هر کسی تزریق یاس در جامعه کند باعث خسران زیادی می‌شود.»

فرماندار گراش پیش‌نهاد داد خبرنگاران در قالب یک تشکل با هم همکاری کنند: «تشکیل سمن‌ها، کانون‌های صنفی و قانونمند نشریات و رسانه‌ها یکی از ضرورت‌ها است. لازم است که عزیزان این موضوع را دنبال کنند. خبرنگاران می‌توانند در راستای حقوق شهروندی از ما مطالبه کنند. همه ادارات باید به سمت دولت الکترونیک بروند و شما باید این را دنبال کنید.»

فرماندار گراش در سخنان خود به حقوق رسانه‌ها در منشور حقوق شهروند و قانون مطبوعات اشاره کرد و گفت: «اولین رسالت مطبوعات تنویر افکار عمومی است.»

فرماندار گراش در آستانه هفته دولت گزارش از عملکرد پنج ساله داد و گفت: «در پنج سال گذشت ۱۴۱ میلیارد تومان در شهرستان افتتاح شده است که بودجه آن شامل ۶۶ درصد از محل اعتبارات دولتی و ۳۴ درصد از محل کمک‌های خیرین یا سرمایه‌گذاری بخش خصوصی بوده است.»

نشریات در جذب تبلیغات موفق نبوده‌اند

مهدی آیینه‌افروز، رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش، در گزارشی از وضعیت نشریات گراش گفت: «امیدوارم خبرنگاران این وظیفه خطیر را به نحو شایسته انجام بدهند. آیینه گراش، افسانه گراش و به تازگی گراش انقلابی نشریات دارای مجوز گراش هستند. نظم انتشار این نشریات خیلی ضعیف بوده است. دیگر نشریات که به صورت نامنظم منتشر می‌شدند مانند عاشقان ولایت و نخل فارس لغو مجوز شده‌اند.»

مهدی آیینه افروز از ساده شدن روند صدور مجوزها گفت: «سرانه چاپ نشریات در دنیا خیلی خیلی بالاتر از ایران است. در حال حاضر مجوز نشریات ساده‌تر شده‌ است آقای حسنی در زمان نمایندگی دو سال برای مجوز پیگیری کردند ولی در حال حاضر هم اشخاص و هم ادارات می‌توانند در سایت e-rasaneh ثبت‌نام کنند. رگ حیاتی هر نشریه آگهی تبلیغاتی است و اگر آگهی‌ها نباشد نشریات نمی‌توانند تدوام داشته‌اند که متاسفانه نشریات در مدیریت تبلیغات موفق نبودند.»

کار روزنامه‌نگاری سخت‌تر شده است

دکتر مرتضی فتحی، عضو شورای شهر گراش، گفت: «خبرنگار یک مورخ زنده است. ما جامعه در حال گذر هستیم و باید تمرین کنیم. نوام چامسکی کتابی دارد به نام دموکراسی بازدارنده که برای خبرنگارها خیلی مفید است. جامعه به خبرنگار به عنوان یک روشنفکر نگاه می‌کند و از شما تقاضا دارم مطالب را با مستندات بیان کنید. گاهی با تغییر یک مسئول جوی در شهر به وجود می‌آید، بدون آن که از پشت پرده خبر داشته باشید.»

رضایی، رییس اداره آموزش و پرورش، بر رعایت انصاف در کار خبری تاکید کرد: «با توجه به اشرافیت فضای مجازی، کار خبرنگاران حرفه‌ای سخت‌تر شده است. خبرنگاران نقش انگشت اشاره در افکار عمومی دارند و به هر سمتی اشاره کنند افکار عمومی هم به آن سمت حرکت می‌کنند. اگر خبرنگاران انصاف را رعایت کنند از مسیر خارج نخواهند شد.»

دغدغه‌های خبرنگاران: بیمه، مطالبه‌گری و روابط عمومی‌ها

محمد خواجه‌پور، مدیر رسانه‌های هفت‌برکه، در مورد وضعیت بیمه مطبوعات گفت: «بیمه همکاران از سال‌های پیش دغدغه ما بوده است. اما هزینه این کار زیاد است و از توان مالی ما رسانه‌های کوچک خارج است با این وجود به جد دنبال خواهیم کرد. در مورد بیمه دو مشکل داریم اول بازرسی‌های تامین اجتماعی که اصرار بر حضور محل خبرنگاران دارند در حالی که بسیاری از همکاران ما به شکل آزاد همکاری می‌کنند؛ و دوم فاصله شش تا ۹ ماهه بین پرداخت بیمه و بازگشت مبلغ از طریق وزارتخانه فرهنگ و ارشاد است.»

عبدالرضا افشار با تشکر از کسانی که او را در مسیر کار خبر قرار داده‌اند گفت: «ظرفیت مسئولان برای شنیدن انتقادها باید بیش از این باشد.»

مهدی وفایی‌فرد، مدیر پندری، با تاکید بر لزوم تشکیل یک تشکل صنفی گفت: «موضوع تشکیل انجمن یا سمن مطبوعاتی دو بار در این جلسه مطرح شد  و نشان می‌دهد بخشی از دغذغه همکاران است. الحمدالله خانواده خبری گراش روبه‌روز گسترده‌تر می‌شود و در بخش تولید محتوای هم حداقل‌ها را رعایت می‌کنیم و در حد قابل قبولی هستیم. با وجود این که ممکن است سیاست‌های خبری در برخی موضوعات متفاوت است اما در برخی جاها ممکن است فشارهایی وجود داشته باشد که نیاز به همدلی بیشتری داشته باشیم.» احمد حسن‌نژاد رییس اداره ورزش و جوانان برای ثبت انجمن‌ها از طریق اداره ورزش و جوانان اعلام آمادگی کرد.

دلخوش که به تازگی مجوز نشریه گراش انقلابی را دریافت کرده است گفت : «روابط عمومی برای این که مورد سوال قرار نگیرند باید در پاسخگویی پیش‌دستی کنند.»

حجت عابدی روابط عمومی فرمانداری گراش با گلایه از عدم استقبال خبرنگاران از نشست‌های خبری گفت: «سعی کردیم تا مسئولین را پاسخگو کنیم. به خاطر همین، ماهانه دو نفر از مسئولین را دعوت به نشست خبری می‌کنیم، ولی استقبال کمی از سوی خبرنگاران انجام شد. اگر مسئولی پاسخگوی سوال خبرنگاران نباشد از طریق فرمانداری پیگیری می‌کنیم.»

هفت‌برکه میزبان روسای ادارات

به جز مراسم فرمانداری، روسای برخی ادارات و نهادها نیز با حضور در موسسه هفت‌برکه این روز را به خبرنگاران تبریک گفتند و درباره نحوه اطلاع‌رسانی برنامه‌ها و فعالیت‌ها گفتگو کردند.

پرسنل و جانشین فرماندهی انتظامی شهرستان گراش طبق روال هر ساله در دفتر هفت‌برکه حضور یافتند. نحوه پوشش خبرهای حوادث و گلایه‌های مردم از پلیس راهور مهمترین موضوع گفتگوها بود.

دکتر مهدی مهرابی، رییس بانک انصاری؛ روستا، رییس اداره امور مالیاتی گراش؛ رییس و کارکنان اداره منابع طبیعی و آبخیزداری؛ رییس و کارکنان اداره پست؛ و رییس اداره مسکن انقلاب اسلامی از جمله مدیرانی بودند که به مناسبت روز خبرنگار در دفتر موسسه هفت‌برکه حضور یافتند.

فرماندار گراش، رییس و معاون توسعه دانشکده علوم پزشکی گراش، رییس اداره آموزش و پرورش، رییس جمعیت هلال‌احمر، و رییس مجمع خیرین سلامت از جمله کسانی بودند که با ارسال پیام تبریک، این روز را گرامی داشتند.

 

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

5 نظر

  1. ما هم خبرنگار بودیم وقتی دوربین دیجیتال مد نبود

    جالبه از هر زاویه عکس گرفته شده بجز زاویه ای که ما بعنوان خبرنگار در جلسه نشسته بودیم. اقای عکاس تا کی کج سلیقه‌گی

  2. خودم رو هیچ وقت خبرنگار نمیدونستم اما با توجه به شرایطی که دارم و کار خبر رو هم انجام میدم حداقل دوست داشتم یه دعوت از طرف نهاد فرمانداری میشدیم. هم من هم چند نفر دیگه که حتی اسمی ازشون نبرده شد. شاید چون خبرهای فرمانداری رو ما انجام نمیدیم اسمی از ما نیست. قشر خبرنگار همیشه مورد بی مهری بوده. اما من همچنان پایبند شغلم هستم. و سعی میکنم از زاویه های خاصی به گزارش ها و خبرها نگاه کنم و اونا رو منتشر کنم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 نظر
scroll to top