بستن

از واگذاری‌ها تا گلایه و اخطاریه‌ها در جلسه شورای مسکن

هفت‌برکه (گریشنا): در جلسه‌ی شورای مسکن، روسای ادارات گزارشی از طرح‌ها و برنامه‌های خود ارائه دادند. این جلسه، چهارشنبه، سوم مردادماه در فرمانداری برگزار شد.

اداره راه و شهرسازی: اتمام ۱۰۰ درصدی مسکن مهر

در ابتدای جلسه به درخواست فرودی، فرماندار شهرستان، تنهایی‌پور، رئیس اداره‌ راه و شهرسازی، به عملکرد این اداره اشاره کرد و گفت: «امسال کلیه واحدهای مسکن مهر در سطح شهرستان به مردم واگذار شده و ساخت آن به اتمام رسیده است. در مسکن بسیجیان تنها بحث محوطه‌سازی داشتیم که در حیطه‌ی اختیارات اداره راه نیست. مسکن بهزیستی و خلیج فارس نیز تکمیل نشده و مسکن اجتماعی هنوز ابلاغی به ما نرسیده است.»

فرماندار گراش در ادامه گفت: «در بحث مسکن مهر، سالی که ما آمدیم قریب هزار و هشتصد متقاضی داشت که از این تعداد ۵۰ درصد تمام شده بود. الان اما ۱۰۰ درصد تمام شده است. به عقیده من مسکن مهر و خودمالکی نیاز شهرستان در زمینه مسکن را حل کرد.»

گزارش بنیاد مسکن در مورد واگذاری زمین‌های روستایی

بعد از او دوستی روشن کارشناس بنیاد مسکن به سوال‌های فرماندار در بحث واگذاری زمین و میزان تسهیلات مسکن در روستا و شهر پاسخ می‌دهد و می‌گوید: «بیشترین عملکرد ما در سال ۹۷ به بحث تملک و واگذاری‌ها مربوط می‌شود. در همین زمینه در سال جاری مدارک‌ مربوط به تملک تعدادی از روستاهای نوپا مثل کسرالدشت، شمس‌آباد و چک چک را به اداره منابع طبیعی فرستاد‌ه‌ایم که هر زمان با بحث ماده چهار که به اراضی ملی مربوط می‌شود، موافقت کنند، ما می‌توانیم در ادامه کار به مسائلی مانند تفکیک، واگذاری و ساماندهی رسیدگی کنیم. برای این موضوع ما باید مدارکی را به منابع طبیعی ارائه می‌کردیم که این کار را انجام دادیم و حالا اگر همکاران در اداره منابع طبیعی در بحث تعیین نقشه و تشکیل جلسه ماده چهار تسریع کنند، سرعت کار بیشتر می‌شود.»

او همچنین اشاره‌ای به اختیاراتی که فرمانداری به اداره بنیاد مسکن در زمینه روستاهای فاقد دهیاری داده است، می‌کند و در ادامه بحث تملک و واگذاری‌ها توضیح می‌دهد: «با توجه به اختیاراتی که در روستاهای فاقد دهیاری داریم برای روستای پشت پری، تنگ خور، فاریابی، میلیویه، گزدان و مهرآباد هم مشاور گرفتیم تا دو سه روز پیش هماهنگی‌هایی را انجام دادیم و برداشت‌های هوایی انجام گرفته و حالا تنها منتظر هستیم که نقشه آن آماده شود. همچنین چندین درخواست طرح اسکان برای روستاهای مهرآباد و فاریابی و پشت پری داریم که یک‌شنبه هفته‌ی جاری، جلسه‌ای پیرامون این موضوع در استان برگزار می‌شود. آب‌رسانی فاز سه شهرک ارد هم در دستور کار است.»

موافقت با واگذاری پنج هکتار در کنار زیارت

فرماندار می‌پرسد: در کنار زیارت قرار بود ده هکتار زمین مصوب شود این موضوع به کجا رسید؟

دوستی روشن در جواب به این سوال می‌گوید: «در روستای کنار زیارت محدوده‌ای که در طرح هادی بود طرح تفکیکی آن در استان مصوب شد. درخواست ده هکتاری را هم ما به ۲۹ هکتار تغییر دادیم که تنها با ۵ هکتار موافقت شد. ۵ هکتار مسکونی و ۲ هکتار برای فضای ورزشی. در جلسه‌ی داخلی که در اداره داشتیم قرار بر این شد که با هدف جذب اعتبارات خودمان کار تفکیک این ۵ هکتار را با هماهنگی کارشناسان مربوطه استان انجام دهیم که این مساله را با سرعت به نتیجه برسانیم.»

این بار فرماندار می‌پرسد، ۵ هکتاری که موافقت شده کی آماده واگذاری می‌شود؟

کارشناس اداره بنیاد مسکن جواب داد:« نهایتا ظرف ۲ ماه آینده کار تفکیک آن انجام می‌گیرد. ۵ هکتار را می‌توان به حدود۷۰ تا ۹۰ قطعه زمین تفکیک کرد. این مقدار برای فاز اول مناسب است اما برای برنامه‌ای که آقای حسنی در بحث ساخت انبوه‌سازی برای اقشار کم‌درآمد دارند، این طرح باید در چند فاز اجرا شود و در یک فاز نمی‌توان آن را عملی کرد. در زمینه سند هم اداره ثبت همکاری بسیار خوبی دارد. اما در بحث تملک، منابع طبیعی عنایت بفرمایند و کار را تسریع کنند. چند روستا تنها تایید نقشه‌ها مانده است و مجموعه‌ی اداری که باید شورای تامین بگیرد که کارهای تاییدیه را انجام دهند هنوز به نتیجه نرسیده است.»

فرماندار: در تسهیلات بانکی در استان اول شدیم

گفت‌وگوی فرماندار و رئیس اداره بنیاد مسکن به موضوع میزان تسهیلات می‌رسد. دوستی روشن در بحث تسهیلات گفت: «تسهیلات مسکن اعتبارات ۹۵ را تقریبا به نتیجه رساندیم. ۱۴۲ مورد تسهیلات مربوط به سیل ۹۵ بود که طی پنج مرحله تسهیلات بلاعوض پرداخت شد که آخرین آن دو سه روز پیش اعلام شد مجددا تا ماه آینده به حسابشان واریز و ساخت و سازها تقریبا بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و به مرحله پایان کار نزدیک هستیم. بسته به پیشرفت فیزیکی در مراحل مختلف مبالغ بلاعوض سری پنجم نیز در دستور کار داریم. در زمینه وام سه میلیونی تا جایی که به حوزه کاری ما مربوط بود. تاییدیه را انجام دادیم و متقاضیان را به بانک معرفی کردیم.»

فرودی در تکمیل صحبت‌های دوستی‌روشن می‌گوید: «در بحث اعطای وام ۳۰ میلیونی و ۲۰ میلیونی ما جز شهرستان‌هایی بودیم که در سطح استان اول شدیم و تمام تسهیلات را پرداخت کردیم.»

دو هکتار زمین برای مسکن محرومین

دوستی‌روشن از مهندس مهرابی، معاون شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی لارستان که به عنوان مهمان ویژه در جلسه حضور داشت، می‌پرسد: «در بحث واگذاری زمین ۲ هکتاری نزدیک موسسه قرآنی برای اجرای طرحی تحت عنوان مسکن محرومین حدود شش سال است که در حال پیگیری و رایزنی هستیم. قول‌های شفاهی هم داده شده، حتی از ما خواستند که نقشه تفکیکی آن را تهیه کنیم و ما هم مشاور گرفتیم و کل ۲ هکتار را تفکیک کردیم، مسئولین راه و شهرسازی باید تکلیف را روشن کنند اگر می‌خواهند زمین را واگذار کنند آن را در دستور کار قرار دهند تا به نتیجه برسد.»

مهندس مهرابی، جواب می‌دهد:«بعد از مسکن مهر بسیجیان، اگر قرار است زمینی واگذار شود صرفا براساس مصوبه‌ای که تصویب شده واگذار می‌شود. یعنی باید تعداد واحدهای مصوب شده به طور دقیق مشخص شود. اما هنوز این موضوع برای ما واضح نیست. این۲ هکتار زمین شهری با ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان، آخرین زمین مسکونی در اختیار دولت واقع در شهر گراش است، نباید انتظار داشته باشیم که بدون برنامه تحویل بدهیم. باید مصوبه را برای ما ارسال کنید.»

کارشناس فنی اداره‌ی بنیاد مسکن در ادامه این گفت‌وگوها می‌گوید: «حدود هشت ماه پیش برای حمایت از زنان خودسرپرست و بی‌سرپرست و قشر ضعیف درخواست ساخت یک ۲۵ واحدی از دهیاری و بخشداری شورای ارد داشتیم. صحبت‌هایی هم با کمیته امداد داشتیم تا یک تعدادی از این واحدها هم در اختیار افراد تحت پوشش کمیته امداد که فاقد مسکن هستند بدهیم. اما زمانی که ارد دهیاری بود و دست ما باز بود و می‌توانستیم کاری کنیم طی مکاتبات مکرری که با مسئولین ارد داشتیم این موضوع به نتیجه نرسید و حالا که شهر شده است روند واگذاری کاملا فرق کرده است. آن زمان که روستا بود ما می‌توانستیم واگذار کنیم و به صورت رایگان در اختیارشان قرار دهیم الان که شهر شده باید به صورت مشارکتی باشد یعنی متقاضی معرفی شود، ما گزینش کنیم و بعد از آن برآورد هزینه شود و زمینی را در اختیارشان قرار دهیم.»

فرماندار می‌پرسد: «این طرح که در حیطه کاری خودتان بوده چرا این کار را نکردید؟»

دوستی روشن جواب می‌دهد: «معرفی متقاضی باید از طریق روستا انجام می‌گرفت و شورای روستا در این کار تعلل کرد.»

فضلی، بخشدار مرکزی گراش، از روند اجرای پروژه شهرک خلیلی سوال می‌کند. رئیس بنیاد مسکن می‌گوید: «بحث سند شهرک خلیلی از دست ما خارج است. مکاتباتی انجام دادیم اما هنوز نتونستیم آن را به نتیجه برسانیم.»

گلایه‌ی باقرزاده در مورد تاخیر در واگذاری زمین در کنار زیارت

مهندس اکبر باقرزاده، عضو شورای شهر گراش، صحبت‌هایش را با گله‌ از فرماندار پیرامون تاخیر در واگذاری ۳۰هکتار زمین برای ساخت مسکن معیشت‌محور در کنار زیارت شروع کرد و گفت: «در رابطه با مسکن در دولت روحانی هیچ کاری انجام نشده است، پیشنهاد مسکن اجتماعی مطرح شد که به جایی نرسید و حالا هم تمام گزارش‌ها مربوط به مسکن مهر دولت قبل است. حدود شش ماه قبل در اولین جلسه‌ای که با فرماندار داشتیم با حضور معاون مدیر کل بنیاد مسکن در رابطه با مسکن معیشت‌محور و واگذاری زمین حدود ۳۰ هکتار صورت جلسه شد که در اختیار عزیزانی که محروم و قشرکم درآمد هستند، گذاشته شود. اوایل خوب کار پیش می‌رفت. اما بعد از آن جلسه‌ای گرفته نشد. شخصا بارها گفتم ولی این کار انجام نشد. این اولین جلسه‌ای است که شورای عالی مسکن تشکیل شده و من بارها از طریق استانداری و آقای جمشیدی پیگیری کردم و زنگ زدم گفتند با ۷ هکتار موافقت شده یعنی ۵ هکتاری که مسکونی بود و ۲ هکتار هم بحث خدماتی است. ما نامه نوشتیم و فردای آن رفتیم خدمت آقای دکتر رحیمی، معاون استانداری او هم پیشنهاد داد ما از طریق بنیاد مسکن اقدام نکنیم و مستقیم از طریق منابع طبیعی پیگیری کنیم و در جلسات شورای مسکن با حضور فرماندار و شورا یک طرح مصوب روی آن بگذاریم، علی‌رغم پیگیری‌هایی که انجام شده هنوز به نتیجه نرسیده است.»

فرماندار در پاسخ به او می‌گوید: «در حمایت از دولت باید بگویم، مسکن مهر یک پروژه‌ای بود که هم محاسنی داشت و هم معایب زیادی داشت. هر چیزی باید یک کار علمی باشد. بحث مسکن در جامعه اشباع شده و مجدد دولت نمی‌آید طرح جدیدی را تصویب کند. اگر طرح جدیدی نداد چون خیلی از خانه‌ها تقریبا خالی هستند و هزینه‌ آن را جامعه دارد پرداخت می‌کند. علم شهرسازی می‌گوید جمعیت بیشتر در وسعت کمتر. الان ما در شهرهایمان در گراش و در لار خانه‌‍‌های خالی و بافت غیرمسکونی زیاد داریم.»

فرماندار: موضوع کنار زیارت هیچ ربطی به شورا ندارد

فرماندار در مورد موضوع کنار زیارت هم می‌گوید: «موضوع کنار زیارت هم اصلا هیچ ربطی به شورا ندارد. اولا شورای شهر وظیفه ندارد برای روستا قدم بردارد. حالا دوستانه مطلبی را دوستان گفتند، ما هم به صورت غیررسمی این قضیه را قبول کردیم. شما شورای شهر هستید و چه ربطی به روستای کنار زیارت دارید؟ روستا خودش قانون و مقررات خاص خودش را دارد. منتهی با این حال ما به صورت ضمنی با این قضیه توافق کردیم و جلسات آن را هم گرفتیم.»

فرماندار در توضیح این مساله ادامه می‌دهد: «نیاز نیست ما بنشینیم و بگویم در فلان نقطه ۲۰ هکتار یا ۳۰ هکتار اضافه شود. روستا طرح هادی دارد، جمعیت دارد. مشخص می‌شود چه میزان از طرح هادی اشغال شده است. بر این مبنا می‌آیند و قسمتی را اضافه می‌کنند. اینطور نیست که شما هر چی گفتید آن‌ها اضافه کنند. تازه اگر اضافه هم بشود برای مردم شهر نیست. برای مردم روستا است و قانونا ما نمی‌توانیم به ساکنین غیر از روستا زمین بدهیم. کمیسیون استان با ۵ هکتار موافقت کرده و ما هم پیگیری کردیم و بخشدار ما هم رفته آنجا.»

فرماندار: درخواست شورا غیر قانونی و خلاف اصول شهرسازی است

فرماندار می‌گوید درخواست شورای شهر برای واگذاری زمین به ساکنان غیر روستا غیر قانونی است: «حالا اگر قرار شد به افرادی غیر از ساکنین روستا بدهیم، این مستلزم آن است که شورا در آنجا موافقت کند، بخشدار و بنیاد مسکن موافقت کند. در واقع بر این کار این سه دستگاه باید زیر بار خلاف بروند. ما به این نیت آمدیم جلو که کمکی به مردم شهر هم بشود و در حالی که مستلزم یک تخلف ضمنی است و باید این ۳ دستگاه قبول کنند و گرنه یک وجب هم برای آن صادر نمی‌شود. زمین روستا برای ساکنین روستا است.»

فرودی تاکید می‌کند برای این کار باید یک چهارچوب قانونی در نظرگرفته شود: «باید یک چهارچوب قانونی برای این موضوع داشته باشیم. الان ۵ هکتار تصویب شده، در صورتی که این ۵ هکتار پر شد و مردم آنجا ساکن شدند، بعد دنبال بقیه‌ش باشیم. مشکلی نیست. اصلا باید ببینیم از بین افراد کم‌بضاعت آیا کسی تمایل دارد که از گراش برود و ساکن آنجا شود؟ همینطوری نمی‌شود شهر یا روستا را گسترش داد بحث جمعیت است بحث سطع اشغال آن‌جا هست این که چه مقدار مسکونی است و چه مقدار نیست. همه این‌ها محاسبه می‌شود. این خلاف اصول شهرسازی است و برای جامعه هزینه دارد.»

فرماندار برای تکمیل جوابش به باقرزاده، آماری نیز ارائه می‌دهد: «الان مساحت گراش هزار و هفتصد و پنجاه و چهار هکتار است و جمعیت ما ۳۴ هزار نفر. با این نسبت، مرودشت که جمعیت ۲۰۰ هزار نفری دارد، باید چیزی حدود ۱۴ هزار هکتار باشد، اما زمین آن چقدر است؟ ۲هزار هکتار. این یعنی ما بی‌رویه در حال گسترش هستیم و این هزینه برای شهروند دارد. بحث شهرسازی بحث علمی است. شهروند گراشی دارد هزینه‌ی اضافی نگهداری شهر را پرداخت می‌کند.»

گزارش کوتاه اداره آبفا

خرسند، رئیس اداره آبفا، نیز گزارشی از این اداره ارائه می‌کند و می‌گوید: «ما در سال ۹۶ برای مسکن بهزیستی و کمیته امداد صد مورد فروش انشعاب داشتیم که ۲۰ مورد مربوط به مسکن بهزیستی و کمیته امداد بوده و مورد بعد در مورد مخزن آب کنار زیارت است که حجم مخزن را باید پیش‌بینی کنیم. این حجم مخزن بر اساس آمار جمعیتی سال ۹۵، ۱۰۰ متر مکعب پیش‌بینی شده است و برای جمعیت فعلی در نظر گرفته شده که هزینه‌ی آن را خیر تامین می‌کند.»

واگذاری ۶۰ واحد از مسکن تحکیم بنیان تا پایان سال

امیر حشتمی از مسکن تحکیم بنیان از روند اجرای پروژه‌‌ها می‌گوید: «پروژه ما در قالب ۲۰۰ واحد در حال ساخت است و ان‌شاالله امسال در شش ماه دوم سال ۶۰ واحد را در دست واگذاری داریم که این واحدها در حال حاضر در مرحله اتمام تاسیسات است. ما در هفته‌های گذشته درخواست انشعابات از اداره‌های مختلف داشتیم و در حال طراحی هستیم. موضوعی که مد نظرم است این است ما در بحث پرداخت هزینه‌های مردم برای انشعاباتمان در طراحی و تامین شبکه باید مبلغ‌هایی از اعضا دریافت کنیم که اگر دوستان از طرف اداره آب و برق مساعدت کنند ما این مبلغ‌ها را به صورت اقساطی از کارفرما دریافت کنیم. چون هزینه‌ها واقعا سرسام‌آوراست. این موضوع می‌تواند مشمول حال پروژه خلیج فارس هم بشود. در مجموع ما در پایان سال، ۶۰ واحد از پروژه‌ای که در حال ساخت داریم را واگذار می‌کنیم.»

امیر حشمتی در توضیح این مساله می‌گوید: «پروژه ما در ۳ فاز تقسیم‌بندی شده که فاز ۱ همین امسال واگذار می‌شود و فازهای ۲ و ۳، در سال آینده ۴۰ واحد در شهریور ماه سال ۹۸ و ۱۰۰ واحد در اسفند سال ۹۸، واگذار می‌شود. در حال حاضر هم ما در مرحله تشکیل پرونده تسهیلات بانکی هستیم. ما در پروژه‌ی خودمالکی دیدیم در استفاده از تسهیلات  بانکی یک سری ملاحظات کارشناسی رعایت نشد تسهیلات به صورت بی‌رویه استفاده شد. بنابراین ما برنامه را بر این قرار گذاشتیم که تا حد امکان تامین اعتبارمان را از محل آورده‌های نقدی داشته باشیم حتی سعی داریم بخشی از اعتباراتمان که از بانک مسکن و بانک قرض‌الحسنه تامین می‌کنیم در مراحل انتقالی کار باشد تا کمترین سود دوران مشارکت به آن تعلق بگیرد. موضوع دیگر در بحث تامین تسهیلات موضوعی که در سطح شهرستان ما مفتخر به انجامش هستیم استفاده از تسهیلات قرض‌الحسنه است که ما از طریق تامین میانگین حساب از بانک قرض‌الحسنه که در شهرستان شعبه ندارد توانستیم تامین اعتبار کنیم و در حال حاضر این پروژه از محل تسهیلات قرض‌الحسنه هم در حال استفاده است با کارمزد ۴ درصد و تسهیلات بعدی ما تسهیلات صندوق یکم بانک مسکن با کارمزد ۸ درصد است.»

مهندس فانی، رییس اداره برق، در جواب به درخواست امیر‌حشتمی گفت: «برق‌رسانی پروژه تحکیم بنیان مسکن خودمالکی در مرحله طراحی است. در زمینه تقسیم هزینه‌ها ما باید با استان مکاتبه کنیم. اگر موافقت شد، امکانش است. اداره برق ضمن هماهنگی با استان نسبت به تقسیم کردن هزینه‌ها اقدام می‌کند.»

و اداره آب نیز به این درخواست پاسخ داد: «ما هم مثل دوستان اداره برق باید با استان مکاتبه انجام دهیم اگر آن‌ها موافقت کردند، در خدمتشان هستیم.»

درخواست کمیته امداد برای مسکن

شهابی، رئیس کمیته امداد، مشکلات این اداره در بحث واگذاری زمین را مطرح می‌کند و می‌گوید: «مشکل ما در زمینه واگذاری زمین است. دوستان اگر مکاتبه کنند تا ما آمار و اسامی را بفرستیم استان و از طریق اداره کل راه و شهرسازی پیگیری کنند شاید نتیجه‌ای داشته باشد. به هر حال ما می‌توانیم در ساخت کمک کنیم اما یا بنیاد مسکن زمین ندارد یا در پرداخت وجه مشکل دارند.»

فرماندار از او می‌پرسد: مسکن و شهرسازی اگر بخواهد زمین به شما بدهد شما باید از مقام مافوق خودتان یک مجوز داشته باشید. شما این مجوز را دارید؟

شهابی جواب می‌دهد: «ما مسکن به صورت گروهی نمی‌توانیم بسازیم کمیته امداد موافق با ساخت مسکن به صورت گروهی نیست و به صورت انفرادی می‌توانیم بسازیم.»

مهرابی نیز در ادامه این گفت‌وگو اضافه کرد: «در زمینه کمیته امداد سابقا ۳ قطعه زمین در شهرک فرهنگیان بود که تحت همین عنوان واگذار شد ولی به سرانجام نرسید و مجبور شدند به بخش خصوصی فروخته شود.»

فرودی در این زمینه می‌گوید:«در بحث ۲۵ واحد بهزیستی زمین آن واگذار شده و بحث مجوز شهرداری آن مانده است که مشکل کوچکی داشت من هم با شهردار صحبت کردم و این را حتما دنبال کنید تا حل شود.»

بخشدار گراش: ساماندهی شهرک غربی فداغ و برق‌رسانی به تنگ خور و فاریابی

فضلی، بخشدار گراش، نیز به بحث ساماندهی شهرک غربی فداغ و تعیین تکلیف زمین‌هایی که در شورای دوم و سوم به مردم تحویل داده شده است، اشاره کرد و گفت: «از این تعداد زمین‌های واگذار شده ۱۲ قطعه ساخته شده و پایان کار هم گرفته است ولی بقیه بلاتکلیف هستند. تقاضا داریم جلسه‌ی خاصی در این زمینه گرفته شود تا تعیین تکلیف شود. مساله دوم بحث برق‌رسانی به روستای تنگ خور و فاریابی است که شورای آنها هم پیگیر هستند ظاهرا یک بار هم آقای فانی بازدید داشتند و پیگیری کردند و گفتند چون کسی اینجا ساکن نیست ما برق نمی‌دهیم و از طرف دیگر مردم می‌گویند شما برق بدهید تا ما بیایم و ساکن شویم.»

فانی در جواب به این درخواست گفت: «امسال استان فقط با برق‌رسانی امیدیه موافقت کرد و بقیه موافقت نشد و دلیل این بود که باید ساخت و ساز اضافه شود. پشت پری، میلیله و امیدیه برق‌رسانی شده و تنگ خور هم در دستور کار است.»

گراش مقام اول را در دریافت اخطاریه ساخت‌وساز داشته است

مهندس منصوری دیگر مهمان ویژه‌ای بود که از اداره کل راه و شهرسازی در این جلسه پیرامون کیفیت ساخت و ساز بنا صحبت کرد و گفت:«با توجه به زلزله‌خیز بودن منطقه خواهش می‌کنم دوستان توجه ویژه‌ای به کیفیت ساخت‌وسازها داشته باشند. چون اگر ما هر چقدر هزینه کنیم و اعتبار بگذاریم ولی بنا کیفیت لازم را نداشته باشد یعنی عملا پول را درست مصرف نکرده‌ایم. در سال‌های ۹۶- ۹۷ از طریق نظارت عالی که اداره کل راه و شهرسازی از ساختمان‌ها در شهرهای مختلف داشته است ما تاکنون ۴۰ مورد از گراش بازدید داشتیم که از این تعداد بازدید ۲۵ مورد منجر به صدور اخطاریه شده است. یعنی در کل شهرهای حوزه استحفاطی اداره کل راه و شهرسازی، گراش مقام اول را داشته است. این اخطاریه در زمینه مشکلات ساخت و ساز، ایرادات فنی و عدم رعایت اصول فنی و شهرسازی بوده است.»

مهندس منصوری در ادامه می‌گوید: «در شهر گراش عمده ایرادی که است بحث عدم تطابق نقشه با اجرا است، اما از وقتی یک تفاهم نامه بین شهرداری و نظام مهندسی بسته شد، وضعیت خیلی بهتر شده و روبه بهبود گذاشته ولی هنوز پابرجا است و مورد دیگر عدم رعایت سلامت شهرسازی هم در بحث کاربری زمین‌ها و هم تراکم آن.»

مهندس مهرابی در تکمیل توضیحات مهندس منصوری گفت: «بعضی مسائل به مشکلات شهرسازی برمی‌گردد که عمده‌ترین آن بحث تخلف از سطح اشغال است. عموما ۶۰ درصد در نظر می‌گیرند برای کاربری مسکونی اما دوستان تخلف می‌کنند و ۸۵ درصد می‌سازند و این مشکلاتی را ایجاد می‌کند. بحث بعد بحث تراکم است ما به هر کسی اجازه بدهیم اضافه بنا بسازد حق خانه‌ی همسایه‌ش ضایع می‌شود و این فقط تخطی از قانون نیست حق‌الناس است. بحث بعدی بحث عدم رعایت کاربری است. وقتی در شهرکی طرح پیش‌بینی شده دارد و یک قسمتی از آن کاربری تجاری دارد. این درست نیست که هر کسی در منزل خودش یک واحد تجاری باز کند. مثلا الان واحد تجاری در مسکن مهر صرف ندارد، چون چندین واحد تجاری خلاف دارند کار می‌کنند.»

مهرابی همچنین با اشاره به حل مشکلات شهرک آزادگان تا پایان امسال می‌گوید: «بحث شهرک آزادگان کلیات ماجرا را همه دوستان اطلاع دارند و جلسات متعددی گرفته شد و تا اینجا رسید که از سازمان ملی مجوز گرفته شد مبنی بر این که تمام اراضی که ساخته شده اطلاعاتشان را در قالب یک پرونده جمع‌آوری کنند و حوزه شهرسازی هم تایید کند. یعنی تا یک حد مشخصی از زمین حدود ۲۰۰متر اگر طرف فرم جیمش قرمز نباشد یعنی تا به حال از امکانات و وام یا زمین دولتی استفاده نکرده باشد برای سکونت، تا ۲۰۰ متر با قیمت منطقه‌بندی محاسبه می‌شود که قیمت بسیار نازلی است. اگر بالاتر از این باشد تا حدود ۵۰۰ متر با قیمت کارشناسی روز قیمت‌گذاری می‌شود. تا الان من خودم ۳۰ تا ۴۰ پرونده گراش را اظهار نظر کردم و ۶۶ پرونده ارسال شده است و بعد از نهایی شدن ما نظر می‌دهیم. این موضوع با دید مثبت دارد اقدام می‌شود. پرونده که تشکیل شد فکر کنم همین امسال زمین‌ها واگذار خواهد شد.»

مهندس انصاری نماینده شهرداری رو به سوی مهندس منصوری می‌گوید: «آقای مهندس، شما گفتید در گراش ۲۵ مورد تخلفات فنی داشتیم. با توجه به این که شما ناظر و نظارت عالیه و کنترل مضاعف دارید اگر تخلفی در این حوزه شده باشد شما باید با نظام مهندسی مکاتبه کنید. شهرداری که جز تعطیلی کار،کار دیگری نمی‌تواند بکند. ما یک تبصره هفت داریم مربوط به برخورد با ناظر شما تا به حال چند بار با ناظر برخورد داشته‌اید؟ هیچ برخوردی انجام نشده. شما باید فرهنگسازی کنید از خود ناظرانتان.»

مهندس منصوری در جواب به او گفت: «طبق قانونی که وجود دارد شهرداری به عنوان مرجع صدور پروانه اگر تخلفاتی وجود داشته باشد باید پیگیری کند.»

فرماندار در راستای این موضوع هم شهرداری و هم دفتر نظام مهندسی را مقصر می‌داند و می‌گوید: «من اگر بخواهم قضاوتی کنم در این قضیه هم نظام مهندسی و هم شهرداری مقصر هستند. از یک نکته هم نباید غافل شد، قانون هم ضعف دارد، ضعف قانون هم داریم که باید اصلاح شود. مالکین از این خلا قانونی دارند استفاده می‌کنند و عملا دست کمیسیون ماده ۱۰۰ را می‌بندد. کسی جرم می‌کند ما می‌توانیم تخریب کنیم یا می‌توانیم جریمه‌ش کنیم. این از اختیارات کمیسیون ماده ۱۰۰ است. کمیسیون ماده ۱۰۰ هم ۳ نفر هستند، شورا، فرماندار و رئیس دادگاه همه ملاحظات را ما باید در نظر بگیریم.»

جهاد کشاورزی: تغییر کاربری زمین‌های زراعی به ضرر شهر است

جوکار، رئیس اداره جهاد کشاورزی نیز در این جلسه گفت: «در ساخت مسکن در شهرهای مدرن و بزرگ، توسعه معمولا به صورت عمودی شکل می‌گیرد ولی متاسفانه در شهر گراش دارد به صورت افقی شکل می‌گیرد و این موضوع باعث تخریب زمین‌های زراعی می‌شود. بحث تغییر کاربری به شدت به ضرر شهر است ما داریم برخورد می‌کنیم و انتظار حمایت از همه ارگان‌ها را داریم.»

خبرنگار ارشد پایگاه خبری هفت‌برکه آغاز فعالیت روزنامه‌نگاری از سال ۱۳۸۸

3 نظر

  1. اقای تنهایی پور!منظورتون از مسکن بهزیستی تکمیل نشده چیه؟۵ سال ما رو معطل کردن،ثبت نام ، فرم ج و اخذ پول برا شروع کار ولی هیچ کار فیزیکی شروع نشد؛
    اقای خرسند برای کدوم مسکن بهزیستی انشعاب واگذار شده؟اصلا این مسکن بهزیستی که میگین کجاست؟
    اقای مهندس مهرابی سه قطعه زمین شهرک فرهنگیان مگه قبلا به کمیته امداد واگذار نشده بود؟ربطی به بهزیستی نداشته؛

  2. سلام همانگونه که مهندس منصوری فرمودند بیشتر تخلفات ساختمانی مربوط به عدم تطابق نقشه مصوب و نقشه اجرایی است و دلیل اصلی این موضوع برمیگردد به کمیسیون ماده ۱۰۰ که متاسفانه هیچ متخصصی در این کمیسیون نه از شورا و نه دادگاه و نه فرمانداری در این کمیسیون حضور ندارند . بنده بارها به به شورا و فرنانداری اعلام کرده ام این روند شما اشتباه است و در این زمینه نامه نگاری نیز انجام داده ام که اگر نیاز باشد آنرا در اختیار گریشنا قرار خواهم داد . متاسفانه کمیسیون ماده ۱۰۰ به دلیل عدم مشاوره از متخصصین امر، حقوق شهروندی را تضییع مینماید و چون منبع درآمدی برای شهرداری میباشد فریادها محبوس میشود. در ضمن صحبتهای مهندس انصاری صحت ندارد چرا که علیرغم گزارشهای مکرر مهندسین‌ناظر، شهرداری به صورت انتخابی اقدام به تعطیلی کار مینماید و در نهایت با جریمه مالی به زعم خودشان مشکل را حل مینمایند که در صورت نیاز میتوان تمام مدارک را ارائه نمود.پیشنهاد میکنم گریشنا در راستای حقوق شهروندی و روشن شدن خیلی از مسائل در ارتباط با کمیسیون ماده ۱۰۰ و تفکیک اراضی و شهرسازی میزگردی با متخصصین و مسئولین برگزار نماید.
    با تشکر ابراهیم وقارفرد رییس نظام مهندسی ساختمان شهرستان گراش

  3. یعنی همه جا شورا باید ضایع بشه و سوتی بده.
    اقای باقرزاده شماشورای شهرگراش هستی، نه شهرستان.
    کنارزیارت چکار به شورای گراش داره؟
    اطلاعات مهندسیتون که فرماندار برد زیر سوال.کاش یه روز جلسه میگرفتین و اختیارات شهرداری و شورا بالاخص کمیسیون ماده ۱۰۰ رو مورد کنکاش میذاشتین، چقدر ضرر به مردم زدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top