بستن

معتقدم جلسه‌ها خروجی ندارد، ولی مشورت می‌کنیم

هفت برکه(گریشنا):یکشنبه بیستم خردادماه نخستین نشست خبری رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به مناسبت روز جهانی صنایع دستی برگزار شد.

به گزارش هفت برکه، بعد از یک وقفه طولانی در عدم برگزاری نشست‌های خبری ادارات گراش در فرمانداری، روز گذشته به مناسبت روز جهانی صنایع دستی نخستین نشست خبری سال ۹۷ با حضور سید عفیف زندوی، رییس اداره میراث فرهنگی گراش  در سالن کنفرانس فرمانداری برگزار شد.

حجت عابدی، روابط عمومی فرمانداری گراش با اشاره به اینکه امیدواریم سال ۹۷ سال پاسخگویی مسئولین ادارات به سوالات مردم باشد گفت: «روابط عمومی‌های ادارات باید پاسخگویی بیشتری نسبت به مردم داشته باشند، هرچند از همه خبرنگاران و حتی عکاسان شهرستان گراش دعوت کرده بودیم اما فقط دو خبرنگار سایت گریشنا و خبرنگار آزاد صدا و سیما در جلسه حاضر هستند.»

هفت برکه: آیا اداره میراث فرهنگی گراش همچنان هم به صورت نمایندگی فعالیت دارد؟

سید عفیف زندوی: بله همچنان اداره میراث فرهنگی گراش به صورت نمایندگی در حال فعالیت است. پیگیری‌هایی انجام شده است که امیدواریم هرچه زودتر ارتقا را داشته باشیم.

هفت برکه: وضعیت خودتان به چه صورت است آیا با حفظ سمت در لار سرپرستی گراش را برعهده دارید؟

زندوی: از همان ابتدا که این بحثث مطرح شد که هم در یگان حفاظت لار فعالیت داشته باشم و هم به عنوان سرپرست اداره میراث فرهنگی گراش در اینجام باشم خودم اولین نفری بودم که به این مسئله اعتراض کردم که خدا را شکر با تلاش فرماندار محترم این مسئله حل شد. که چند روز  بعد این حکم تغییر کرد.

هفت برکه، در گراش دو انجمن فعال وجود دارد همکاری شما با این انجمن‌ها چگونه است؟

همکاری ما در قالب جلسه نبوده است و من به جلسه اعتقادی ندارم. با مهندس آرمان‌مهر و مهندس حامد عبداللهی و اقای صلاحی هر چند تا به حال جلسه تشکیل نداده‌ایم اما خارج از جلسه همکاری‌های خوبی با هم داریم. اعتقاد دارم که با کاغذ بازی و تشکیل جلساتی که خروجی ندارد کاری پیش نمی‌رود. همه کارهای ما با مشورت صورت می‌گیرد.

هفت برکه: در کنار بخش میراث فرهنگی ما میراث معنوی را داریم که با تلاش دوستان یکسری عروسک‌ها ثبت شد، آیا برنامه‌ای دیگری هم برای بخش میراث معنوی دارید؟

زندوی: با وجود اینکه ما دو ماه است که این کار را شروع کرده‌ایم صددرصد در تلاش یرای دیگر آثار و برنامه‌ها هم هستیم.

هفت برکه: در خصوص تورهای غیرمجاز چه اقداماتی انجام شد، چه برخورد برای آن‌ها پیش‌بینی شده است؟

زندوی: متاسفانه تخلفات گردشگری مختص خود گراش نیست و این مشکل همه جا وجود دارد و مشکل هم افراد حقوقی هستند نه حقیقی. ما پیگیر هستیم و نامه را به اماکن هم داده‌ایم که در هفته آینده جلسه‌ای در قالب همین موضوع خواهیم داشت که بررسی می‌شود.

هفت برکه: با توجه به اینکه در حوزه صنایع دستی تشکل خاصی وجود ندارد و حتی کارت‌های آزمون‌های دوره اول نیز صادر نشد و گم شدند در این خصوص چه برنامه‌ای دارید؟

زندوی: من در جریان کارت‌های صادر نشده نیستم ولی باز هم پیگیری می‌کنم تا کارت‌ها هر چه سریعتر پیدا شوند یا هم مجدد ازمون را برگزار می‌کنیم. این مشکل برای ما هم وجود داشت که در ابتدای کارم دنبال یکسری مدارک در اداره می‌گشتیم که به سختی با کمک دوستان توانستیم پیدا کنیم. قرار بود نمایشگاه صنایع دستی در به مناسبت روز جهانی صنایع دستی برگزار کنیم که بخاطر ماه مبارک رمضان و هوای گرم کمی مشکل بود. این نمایشگاه قرار است بعد از پایان ماه رمضان ۲۸ خرداد الی یکم تیرماه در یکی از خانه‌های تاریخی گراش برگزار شود. حوزه اول میراث فرهنگی است و سپس گردشگری و صنایع دستی، در بخش مرمت کارهای بسیار خوبی انجام شده است، امسال از بخش ۳ درصد بودجه نفت و گاز ۱۳۰ میلیون تومان برای مرمت آثار به گراش اختصاص داده شد که قرار است صرف خانه شهیدان عظیمی و حمام دهپاشی شود که از تیرماه کار شروع می‌شود.

مرمت خانه سعادت، مجموعه چل‌پسین نیز در دست کار است که همینجا از خانم اسدی و مهندس آرمان‌مهر برای پیگیری این دو خانه و مرمت آن تشکر می‌کنم.

هفت‌برکه: با توجه به عدم برگزاری خونه کدیم۴ و با توجه به اینکه مردم به این برنامه علاقه زیادی داشتند شما برای سال بعد چه برنامه برای این طرح دارید؟

زندوی: من در جریان مسائل حاشیه‌ای این برنامه نیستم و بعد از شروع سال جدید هم به اداره آمدم اما این را باید عرض کنم که وضعیت مالی اداره اصلا خوب نیست و تا کنون هم با کمک خیرین توانسته‌ایم امورات اداره و کارهای فرهنگی را پوشش دهیم. اداره کل برای اینگونه برنامه‌ها در سال ۳۰۰ هزار تومان اختصاص می‌دهد که بودجه بسیار کمی است. میراث فرهنگی هزینه‌های جاری ندارد و برای خانه کدیم هم باید راهکاری پیش گرفته شود از هم اکنون تا هزینه‌ها فراهم شود.

هفت‌برکه: یکی از بخش‌های کاری شما گردشگری است. در این حوزه چه اقداماتی انجام شده است؟

زندوی: در بحث گردشگری برای دو واحد گردشگری مجوز صادر کرده‌ایم. اردوگاه گردشگری در جاده چک چک  قرار دارد و  قرار است بالغ بر ۲ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری می‌شود مربوط به حمید پورشمسی است. این طرح در فاز اول برای ۲۳ نفر اشتغال‌زایی می‌کند. مکان بعدی مجتمع بین راهی در جاده لار و گراش است که سرمایه‌گذاری آن بالغ بر ۷۰۰ میلیون تومان مربوط به آقای عسگری است، این پرونده برای پیگیری به شیراز ارسال شده است. به جز این‌ها پیگیر یک خانه بوم گردی هم باز در مسیر گراش لار و گراشمربوط به آقای خشنود هستیم که هزینه ان بالغ بر ۳ میلیارد تومان برآورده شده است.»

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top