ی.ر

در این اوضاع گرانی هوس غذای بیرون کردیم. سفارش غذا و تهیه‌ی آن چند دقیقه بیشتر طول نکشید. اما اولین لقمه طعمی غیر از غذای سفارش شده داشت. کباب سفارش داده شده با مزه‌‌‌ای که باید داشته باشد کلی فرق داشت. بلافاصله به جایی که غذا گرفته بودم زنگ و ماجرا را برای‌شان بازگو کردم. به نظر شما چه واکنشی نشان دادند؟

با حالت کاملا طبیعی از حس قوی چشایی‌ام تعریف و تمجید کرد! نه عذرخواهی و نه توضیح بیشتر. من چلوکباب کوبیده با طعم شکمبه گوسفند و خود شکمبه، خورده بودم!

یکی از دوستان هم این مساله برایش اتفاق افتاده بود. در یک بیرون‌بر دیگر زرشک پلو با مرغ سفارش داده بود که مزه‌ی مرغ یخ زده و فاسد شده، داشته است. شاید صاحب این رستوران یا بیرون‌بر، مرغ را قبل از گرانی برای روز مبادا جایی،گوشه‌ای تلنبار کرده است؟ و این روزها، همین روز مبادا است!

طعم، مزه‌‌ و قیمت مناسب غذاها در برخی از اماکن تهیه‌ کننده‌ی غذا را نمی‌شود انکار یا چشم‌پوشی کرد و بسیاری حتی از شهرهای اطراف برای تهیه مواد غذایی به گراش می‌آیند. اما سوال من این است که برای پیگیری یا رفع برخی مشکلات همانند مورد من یا دوستم باید به چه سازمان یا اداره‌ای مراجعه کرد؟ اصلا نظارت و کنترلی بر بهداشت مواد غذایی، کیفیت و کمیت غذا در آشپزخانه‌های رستوران‌ها و بیرون‌برها صورت می‌گیرد؟

میزان قیمت و نرخ هر پرس غذا بر چه اساسی انتخاب می‌شود؟ یکی از آشنایان تعریف می‌کرد: خوراک ماهی سفارش داده بودم. از طعم آن به راحتی می‌شد ناواردی و  عدم تخصص آشپز را تشخیص داد. شش تکه  فیله ماهی که اندازه‌‌‌ی آن به زور به دو بند انگشت می‌رسید ۶۵۰۰ تومان!