بستن

سفر قطر ۱۳: هم فروشگاه هم تفریحگاه

هفت‌برکه – صادق رحمانی: با حاج عبدالله  گشت می‌زنیم. او می‌گوید: شش، هفت سالی است که قطر به توسعه می‌اندیشد و بکوب کار می‌کند. قطری‌ها در اندیشه چشم‌اندازهای بلند مدت برای دولت خود هستند. آنان دیگر سروری عربستان سعودی را نمی‌پذیرند و خود را بزرگ جهان عرب می‌دانند. بر همین اساس، هم در بیرون از مرزها به فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی می‌پردازند و هم در درون کشور مراکز آموزشی و فرهنگی تاسیس کرده‌اند. با حاج عبدالله به سمت مدینه التعلیمی می‌رویم. شهرک دانشگاهی که به آموزش نسل آینده‌ی قطر همت می‌گمارد.

دوحه چندین و چند فروشگاه بزرگ دارد. سیتی‌سنتر، لندمارک و ویلاجیو. ویلاجیو رو به‌روی حیات بلازا قرار دارد.  فرق این فروشگاه بزرگ در چند چیز است: اول این که فروشگاه‌ها به صورت تک مغازه‌ای است که در دو طرف بازار ساخته شده‌اند. دیگر این که سقف بازار با طرحی زیبا از آسمان مسقف است و سوم این که فضایی خنک دارد و دو محوطه‌ی تفریحی، اسکی روی یخ برای نونهالان و نهری از آب که بازدیدکنندگان می‌توانند با قایق در بخش‌هایی از بازار حرکت کنند.

بیشتر مغازه‌های همشهریان گراشی، در بازار واقف است. اما انصارگالری متعلق به شیخ زینل زاهدی، حاج اکبر فروزش و حاج حسین سعادت در بیرون از دوحه قرار دارد و حدود یک و نیم کیلومتر طول دارد و جزو بزرگترین فروشگاههای قطر است.

البته روزی که به دیدن شیخ زینل زاهدی رفتیم چندان فرصت نیافتیم که از چند و چون فعالیت‌هایشان بگوییم و بشنویم. آنان مدیران موفق در اقتصاد و داد و ستد بین‌المللی، اما همچنان متواضع و خوش اخلاق هستند و  در رفتار و روابط با دیگران خود را برتر نمی‌انگارند. هم چنان که همین خصوصیت در شیخ احمد انصاری نیز بوده است. من در زمان حیات توفیق زیارت ایشان را نداشتم، اما بر خود لازم دانستم هر طور شده بر مزار ایشان فاتحه‌ای بخوانم.

در این سفر فرصتی پیش آمد که رسول جعفری، گراشی ساکن بحرین را  پس از مدت‌ها ببینیم. آخرین بار او را در کویت ملاقات کردیم. او به همراه حاج ابراهیم و حاج اسماعیل پسر دایی‌های من، برای دیدار با ما به کویت آمدند. او آخرین و دومین داماد شیخ احمد انصاری است. خانم ایشان به دلیل اشتغال به تحصیل در قطر حضور دارد و آقا رسول میان قطر و بحرین در رفت و آمد است. او  به گردشگری علاقه‌مند است و طرح‌هایی هم برای مکان‌های قدیمی گراش  دارد. او  نام دو نفر را می‌برد که مدعی است ساکنان گراش بوده‌اند. پس از ورود اسلام به منطقه، گراش را ترک کرده اند. رسول، آنها را چنین اعلام می‌کند: خانواده‌ای با نام فامیلی تولسیداس که در دوبی بازرگانی مهمی دارد. دیگری نیز ولبداس نام دارد که او نیز جزو بازرگانان پارسی در بحرین است. الان در منطقه وکره هستیم و در کنار دریای وکره قدم می زنیم.

در این صفحه گریشنا می‌توانید هر شب ساعت ۱۲ #سفرقطر را دنبال کنید

http://bit.ly/Ger-Qatar

مدیر گروه مطالعات فرهنگی رادیو فرهنگ سردبیر نشریه افسانه ویِژه گراش شاعر، پژوهشگر فرهنگ عامه، تاریخ و ادبیات در جنوب فارس مدیر انتشارات همسایه مدیرعامل موسسه فرهنگی هفت برکه

1 نظر

  1. باعرض سلام وقبولی طاعات وعبادات شما مدیرمحترم سایت محترم گریشنا احتراما به عرض میرسانم به اطلاع فرماندارمحترم برسانیداداره هواشناسی گراش کارش به کجارسیدواقدامی شده یانه اگراقدامی شده نتیجه اش چی بوده چون اداره هواشناسی شهرستان مهرتاچندروزدیگه افتتاح میشه ووسایلش خریداری شده چرابرای شهرستانهای دیگه مثل مهراداره هواشناسی میشه زدولی برای گراش مشکله اوندفعه بهانه زمین اوردندیعنی واقعا توی گراش یک تکه زمین پیدانمیشه برای اداره هواشناسی اقای اذرایین شما پی گیری کنیداعضای شورای شهر فرماندارمحترم امام جمعه محترم چراکسی پیگیری نمیکنه فقط موقع بارندگی یه قولهایی میدن تموم اداره هواشناسی واقعا واجب است برای مردم برای کشاورزان عزیزلطفا پی گیری بفرمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top