بستن

مسابقه «روز گراش»، الگویی برای مشارکت راهبردی

هفت‌برکه گریشنا: مسابقه‌ی ۱۱/۱۱ به مناسبت روز گراش در مورد آثار تاریخی گراش با استقبال کم‌نظیری روبه‌رو شد (خبر در گریشنا). دکتر مهدی مهرابی، رییس بانک انصار گراش و مدیر مسابقه، در یادداشت زیر، از تجربه‌ی برگزاری این مسابقه به عنوان الگویی برای مشارکت راهبردی در دیگر فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی نام برده است.

 دکتر مهدی مهرابی: جامعه انسانی بدون همراهی، مشارکت، همکاری، مسئولیت مشترک، تأمین و تضامن و یاری همه‌جانبه، خالی از انسانیت است. ارزش و اعتبار جامعه انسانی به میزان تعاون و همکاری آن است. بدون شک رشد و تعالی هر جامعه در پرتو همبستگی و مشارکت افراد آن جامعه میسر می‌گردد.

مشارکت در حقیقت قبول همکاری آگاهانه و از روی میل و اراده برای رسیدن به یک هدف خاص است؛ یا به عبارتی دیگر، شرکت همراه با اختیار در یک عمل جمعی، توأم با تعهد و مسئولیت بر مبنای استفاده از اطلاعات و فرصت‌ها. میزان اثربخشی یک اقدام مشارکتی، ارتباط مستقیمی با میزان توجه و پایبندی اعضا به اصول و فنون اقدامات جمعی و مشارکتی دارد. برای تشریح بهتر اصول و فنون اقدامات مشارکتی، به چند کلمه کلیدی ارایه شده در متن متوسل می‌شویم.

هدف خاص: برای انجام فعالیت مشارکتی، همین که جامعه یا تیم کاری بر روی یک موضوع یا یک هدف خاص اتفاق نظر داشته باشند، کافی‌ست؛ به این معنی که برای اقدام مشارکتی، نیاز به جستجو برای یافتن افرادی که در اکثر موارد هم‌نظر باشند و یا گرایشات فکری و سیاسی آنها هم‌جهت باشد نیست. هم‌نظری در موضوعی خاص می‌تواند مبنای اقدام مشارکتی باشد.

اختیار: تفویض اختیار با توجه به توانایی و تخصص افراد در حوزه‌های مرتبط، علاوه بر بهره‌مندی بیشتر و بهتر از توانایی تک‌تک افراد، حس ارزشمندی و تعهد را در بین اعضا تقویت می‌کند.

استفاده از اطلاعات و فرصت‌ها: این مورد به نوعی بر تخصص‌گرایی تاکید دارد. داشتن اطلاعات صحیح و شناخت فرصت‌ها در هر موضوعی نیاز به داشتن تخصص مرتبط با موضوع دارد. مثل معروفی است که می‌گوید «همه چیز را همه کس دانند». داشتن یک گروه کاری مشخص برای بررسی موضوعات و حل مسایل مختلف نمی‌تواند نتیجه‌ی قابل قبولی در بر داشته باشد.

اگر طرح اقدام مشارکتی به اندازه کافی اقناع‌کننده باشد و تشکیل گروه‌های کاری به دور از هرگونه حب و بغض‌های فردی، سازمانی و … یاشد، انتخاب افراد بر اساس تخصص‌های مورد نیاز صورت پذیرد و اصول کار گروهی نیز رعایت گردد، نتایج حاصله به نحو چشمگیری بهبود خواهد یافت.

نمونه بارز یک اقدام مشارکتی هوشمندانه را می‌توان در مسابقه «روز گراش» مشاهده کرد. طرحی که با صرف منابع اندک و با بهره‌گیری از انتخاب هوشمندانه و مشارکت فعالانه یک تیم کاری منسجم، توانست با کمترین هزینه به نتایج قابل قبولی دست یابد. تعداد بی‌نظر شرکت‌کنندگان در سطح منطقه و گستره جغرافیایی مشارکت‌کنندگان (از آذربایجان غربی، تهران، مشهد، اصفهان وکرمانشاه گرفته تا استان‌های جنوبی کشور) مبین این مطلب است که اگر اقدامات مشارکتی بر مبنای قواعد و اصول انجام شود، نتایج آن چشمگیر خواهد بود.

این روش می‌تواند الگویی برای فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی باشد. لازمه آن، میل افراد تاثیرگذار و مدیران شهرستان به استفاده از اقدامات مشارکتی به معنای واقعی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top