بستن

زندگی دکتر زین‌العابدین محبی، حامی ورزش و فرهنگ گراش

هفت‌برکه (گریشنا): دکتر زین‌العابدین محبی در گراش به نام «رهبر محبی» شناخته می‌شود. رهبر متولد ۱۳۲۰ در شهر گراش است. او بعد از گذراندن دوران ابتدایی در دبستان اسدی گراش به دبی رفت و به پدرش باقر محبی که از تجار بنام دبی بود پیوست.

تکمیل خبر: زین‌العابدین(رهبر) محبی ۲۰ تیرماه ۱۳۹۸ در دبی درگذشت.

شاخص‌ترین فعالیت خیریه محبی در سال‌های پیش از انقلاب، ساخت کتابخانه عمومی گراش در سال ۱۳۴۷ بود. این ساختمان تا سال ۱۳۸۵ تنها کتابحانه عمومی شهر گراش بود. بعد از انقلاب، حدود ۱۷ سال زین‌العابدین محبی دور از گراش بود و بازگشتش با هلی‌کوپتر در مردادماه ۱۳۷۴در یاد بسیاری از افراد مانده است. محبی در دوره دوم فعالیت که تا حدود سال ۱۳۸۷ ادامه داشت، در کنار شیخ احمد انصاری از شناخته‌‌شده‌ترین خیرین گراش بود.

به نوشته میرزا اکبری در کتاب «نگاهی به ورزش گراش»، شهرداری، آموزش و پرورش، نیروی انتظامی، بیمارستان، ستاد نماز جمعه، حوزه علمیه، خانه فرهنگ و اداره تربیت بدنی لارستان از جمله اداراتی بودند که از کمک‌های محبی بهره‌مند شدند. البته عمده کمک‌های او در این دوره به ورزش گراش بود و بسیاری از تیم‌ها و هیات‌های ورزشی با حمایت او فعالیت می‌کردند. از جمله تیم فوتبال تارا سه سال با حمایت محبی در رقابت‌های لیگ دسته اول فوتبال فارس حضور داشت.

میرزا اکبری معتقد است که کمک‌های محبی عامل اصلی تحرک ورزش گراش در دهه هفتاد بود: «از نیمه دوم تیرماه سال ۱۳۷۴ ورزش گراش عملاً تحت حمایت مادی و معنوی این برادر نیک‌اندیش و ورزش‌دوست قرار گرفت. این اقدام پسندیده و بجا رشد و توسعه ورزش شهرمان را به همراه داشت.»

سال ۱۳۷۶ رهبر محبی پیش‌نهاد ساخت مجموعه ورزشی در گراش را پذیرفت و تا سال ۱۳۸۴ به جز هزینه زمین، ۵۸۱ میلیون تومان برای دیوارکشی مجموعه و اسکلت و سقف سالن هزینه شد. بعد از سه سال توقف در سال ۱۳۸۷ این مجموعه به تربیت‌بدنی فارس واگذار شد و به تدریج فعالیت‌های خیریه محبی در گراش کاهش یافت. اسدالله فانی، نماینده خیر در گراش، در سال ۱۳۸۷ در مصاحبه‌ای با نشریه صحبت‌نو ویژه گراش در مورد دلیل کناره‌گیری دکتر محبی گفت: «بنده هیچ اطلاعی ندارم.» اما اختلاف بین هیات امنا و نماینده بانی خیر یکی از دلایل مطرح شده در آن زمان بود.

دکتر محبی در حال حاضر در سن ۶۶ سالگی ساکن کشور امارات متحده عربی است. ازحدود ده سال پیش، رهبر محبی با بیماری درگیر است. به مناسبت افتتاح سالن، از فرزندش باقر محبی در مورد آخرین وضعیت بانی مجموعه ورزشی محبی پرسیدیم و او اعلام کرد که وضعیت سلامت پدر چندان خوب نیست.

محبی در طی این سال‌ها به جز مدیریت مجموعه اقتصادی و تجاری محبی در کشوهای حوزه خلیح فارس، علاقه خود به فرهنگ را نیز نشان داده است. تاکنون چندین کتاب مانند آیات قرآنیه، کتاب دوجلدی مشاهیر شعراء ایران به زبان عربی و کتاب بعد هفتم و گروه خون کلید بقا در خصوص مسائل پزشکی به زبان فارسی به نام او منتشر شده است.

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

2 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 نظر
scroll to top