گریشنا: بوتیک‌ها، پاساژها، مغازه‌های لوازم خانگی، تزئیات خودرو، پرده‌سرا، خیاطی‌ها و … بعد از افطار هم فعالیت می‌کنند.

در این میان مشاغلی وجود دارند که با شروع ماه رمضان به صورت کلی زمان‌بندی آنها تغییر می‌کند.مشاغلی که نیاز به تحرک بدنی و فعالیت زیادی دارند: بنایی و کارهای ساختمانی، برق‌کشی، جوشکاری و …

کافی است یک شب از این شب‌ها بعد از افطار پرسه‌ای در شهر بزنید.ساختمان‌های نیمه کاره و چراغ‌های سیاری که روشنایی محل را تامین می کنند. صدای استاد بنا که با شاگردش حرف می‌زند، صدای فرغون و بالابر، صدای بیل که  شن را با سیمان مخلوط می‌کند و…

 از استاد یوسف در مورد کارش در این موقع شب می‌پرسم. جواب می‌دهد: هر سال ماه رمضان ساعت کاری ما از روز به شب تغییر می‌کند. بعد از افطار شروع به کار می‌کنیم و تا چهل و پنج دقیقه قبل از اذان صبح دست از کار می‌کشیم.

آن طرف خیابان صدای جوشکاری به گوش می‌رسد. هر چند صدای دلنوازی نیست اما آهنگ زندگی و نشاط است. آهنگ رزق و روزی حلال است. گرمای شدید حتی در این خنکای شب به خوبی احساس می‌شد.

به چند خیاطی سر می زنم. اتاقی کوچک پر از انواع و اقسام پارچه‌های سیاه و رنگی. چند چرخ خیاطی و گلدوزی. یک لیوان پر از چای سبز داغ.

فرشته که مشغول خیاطی است می‌گوید:روزها هم به صورت پاره وقت کار می‌کنم. اما شب‌ها بعد از افطار با آرامش و دقت بیشتری کارهای سفارش شده را انجام می‌دهم. در کوچه بوی پخت تفتون و شیرینی‌های محلی به مشام می‌آید. سه کوچه بالاتر بوی پیاز داغ. سحر نزدیک است.

در این پرسه‌ی شبانه به مسکن مهر می‌رسم. ساعت سه بامداد است و چند نفر جلو در ساختمان گلیم پهن کرده‌اند و مشغول به گپ و گفتگو و قلیان کشیدن هستند! مقابل‌شان هم چند کودک با توپ پلاستیکی راه راه سبز و سفیدی مشغول توپ بازی هستند.

استفاده از فضای سبز و امکانات آن مخصوص بوستان یاران، پارک شهر، پارک‌های محله‌ای و بلوارها نیست. این شب‌ها هر کجا سبزه، هوای خنک و جای دنجی باشد.گروهی از مردم آنجا را برای سپری کردن ساعات پس از افطار انتخاب می‌کنند.

شور، نشاط، اشتیاق، سرزندگی در این شب‌ها در شهرمان حکمفرما است. زندگی در این شب ها دیدنی است.

با این وجود به نظر می‌رسد ریتم کار ادارات و بانک‌ها با زندگی مردم تناسب ندارد. چه اشکال دارد سال‌های بعد برای یک بار هم که شده آن‌ها با مردم هماهنگ شوند و ساعت کارشان در ساعت زندگی مردم یعنی نزدیک ظهر و عصر باشد. کارمندها برای یک بار هم که شده صبح را با خیال راحت بخوابند مثل همه‌ی مردم.

 در مورد عدم پاسخگویی برخی از تاکسی تلفنی‌ها در ساعات خاص گفت: با توجه به شرایط خاص ماه رمضان، در ساعات اولیه صبح  تعداد مسافرها کاهش می‌یابد. نزدیکی‌های ظهر اوج گرما است و تحمل این آب و هوا سخت و دشوار است. در این صورت تعداد راننده‌ها کاهش پیدا می‌کند و شیفت‌بندی صورت می‌گیرد