بستن

باقرزاده: هماهنگی شورای پنجم بی‌سابقه است

گریشنا (هفت‌برکه): بعد از استعفای حبیب‌الله مهرابی و عبدالرضا هرمزی از شورای پنجم شهر گراش، اکبر باقرزاده از ۲۴ مهرماه ۱۳۹۶ وارد شورا شد (خبر در گریشنا). او با کسب ۳۴۰۵ رای در انتخابات ۲۹ اردیبهشت‌ماه، نفر هفتم انتخابات و نفر دوم علی‌البدل شورای شهر شده بود. ورود زودهنگام او به شورا، برنامه‌هایش در شورای پنجم و نظراتش درباره شورای چهارم، موضوعاتی است که در این گفتگو مطرح شد.

بعد از اینکه زمزمه استعفای هرمزی در شهر پیچید، شنیده شد که شما هم گفته‌اید من هم به شورا وارد نمی‌شوم. چرا؟

زمانی که به عنوان نفر دوم علی‌البدل انتخاب شدم، اصلا فکر نمی‌کردم به این زودی نوبت به من برسد برای ورود به شورا. به خاطر همین وقفه‌ای که ایجاد شد، من بعد از انتخابات وارد یک کار ساختمانی جدید در شیراز شدم. همین وقفه دلیل اصلی این حرف بود. الآن من کارم را در شیراز رها کرده‌ام و دائما با من تماس می‌گیرند که چکار باید کرد. کار هم سنگین است و باید خودم باشم، و نمی‌شود واگذار کرد به کس دیگری.

پس چطور شد که شما وارد شورا شدید؟

در فاصله‌ای که آقای هرمزی هم اعلام کرده بود که نمی‌خواهم به شورا بروم، دائما آقای حسنی پیگیری می‌کرد. چند بار به دفترم آمد. جواب من این بود که من نمی‌توانم بیایم، و باید با نفر بعدی که آقای ناصری است صحبت کنید. حتی در روز تاسوعا، آقای دکتر فتحی و خانم ناصری و آقای حسنی با من در مسجد الزهرا دیدار کردند و اصرار کردند که به شورا بروم. تا این که این خبر به گوش برخی روحانیون شهر، از جمله حجت الاسلام سید جواد معصومی، هم رسیده بود. آنها هم می‌گفتند اگر وارد نشوی، بی‌احترامی به رای مردم است. خلاصه این که به اصرار بزرگان مجبور شدم وارد شورا بشوم. از اول هم گفتم که من یا نمی‌آیم، و یا برای کار کردن می‌آیم.

دلیل مهرابی و هرمزی برای استعفا از شورا، «ترکیب شورا» بود. دیدگاه شما در این مورد چیست؟ آیا این مساله در تصمیم شما تاثیر داشت؟

من اصلا در جریان دلایل کنار کشیدن این دو نفر نیستم، ولی خودشان گفته بودند به خاطر ترکیب شورا بوده است. این که ترکیب شورا چطور بوده است که نتوانسته‌اند تعامل کنند، من نمی‌دانم و برایم عجیب است. از دید من آنها اشتباه کردند که از شورا رفتند. مگر نمی‌دانستند ترکیب شورا چه می‌شود؟ مگر کسی از بیرون آمده است؟ البته یک نوع دلسردی هم ایجاد شده بود. کار خدماتی واقعا سخت است. وقتی می‌بینیم آقای هرمزی مریض شده است، بیخود نبوده است. پدر آدم در می‌آید در ده سال! او بهترین دوران عمر خودش را صرف این کارها کرده است.

پس شما وجود ناهماهنگی در شورا را رد می‌کنید؟

تعاملی که در این دوره شورا هست، فکر نمی‌کنم در هیچ دوره‌ی دیگری از شورا بوده است. حداقل در این چند جلسه‌ای که من شرکت داشته‌ام، شاهد بهترین تعامل بوده‌ام. بعضی از اعضای شورای قبل گفته بودند دو نفر در شورای چهارم حق وتو داشتند. اما در مورد ما واقعا اینطور نیست.

اعضای شورای کنونی در چند جلسه، از جمله در جلسه محله به محله در شهرک آزادگان (خبر در گریشنا)، گفته‌اند شورای قبلی هیچ کاری انجام نداده است، و خزانه را هم خالی تحویل داده‌اند. شما این را تایید می‌کنید؟

نه، من اصلا این را تایید نمی‌کنم. ببینید، زمین یکی از منابع شهرداری است که بر اساس قانون باید به صورت تهاتر استفاده شود. اگر خانه شما در مسیر قرار گرفت، شهرداری باید زمین‌هایی را که از محل زمین‌های تفکیک‌شده است، به شما بدهد. حتی در صورتی که زمین به این شکل استفاده نشود، بر اساس قانون و با تصویب کمیته‌ی مربوطه، شهرداری می‌تواند زمین‌ها را بفروشد و منعی در این زمینه هم ندارد. نمی‌شود که زمین‌ها را بلااستفاده نگه داشت.

بعضی‌ها هم می‌گویند شهرداری باید سرمایه‌گذاری می‌کرد و واحد تجاری می‌ساخت. این را بدانید که هر جایی هر چیزی ساخته شده و مدیریتش دست دولت و ارگان‌ها بوده است، کار خراب شده است. درآمد که نداشته هیچ، نگه‌داری‌اش هم سخت است. الآن هیچ‌کدام از ادارات دولتی در بحث سرمایه‌گذاری وارد نمی‌شوند و اصلا ممنوع است و هر چه از قبل داشته‌اند هم فروخته‌اند.

من به شهردار هم گفته‌ام که شهرداری وضعش خوب است، چرا می‌گویید خراب است. شهرداری جایی است که دائما پول می‌آید و خرج می‌شود. این هنر شهردار و شوراست که منابع را جذب کند. شهرداری که منابع ثابت ندارد. منابع شهرداری از همین عوارض تفکیک‌ها و تغییر کاربری و پروانه‌ها و کمیسیون‌ها و اینها است. مثلا می‌گفتند شهرداری پول کارمندانش را ندارد بدهد. باور کنید در همان پانزده روز اول ۴۰۰ تومان جمع شد!

پس شما تایید می‌کنید که شورای قبل کار کرده است.

صددرصد. همه شاهدند که شورای قبلی کار زیادی انجام داده است. اما بله، کار شهرداری بوده و کار کلان و خارج از حیطه عمرانی و شهری انجام نداده‌اند. حالا یا من نمی‌بینم، یا به چشم نمی‌آید. یک نکته دیگر هم این است که کارها را با صرف هزینه‌های زیاد انجام داده‌اند، چون فنی نبوده‌اند. و مسئله دیگر هم این است که کارها متوازن انجام نشده است. در یک محله زیاد کار شده است، ولی در محله‌ی دیگر که اتفاقا درآمدزایی زیادی برای شهرداری داشته است، یک تومان هم خرج نشده است. ولی این شورا نمی‌خواهد اینطور باشد. ما می‌خواهیم مسائل و مشکلات شهر را به دوش شما و شورایاران بگذاریم، و خودمان دنبال مسائل کلان شهرستان باشیم.

برای مثال، یکی از کارهای کلان، حل کردن سیستم فاضلاب شهری است. اگر بتوانیم فاز اول فاضلاب شهری را بکشیم، به عنوان اولین شهرستان که این کار را کرده است شناخته می‌شویم. این یک کار کلان است که باید شورا دنبال کند. من پیشنهاد کرده‌ام که بالاخره باید از یک جایی این کار شروع شود.

از زمانی که وارد شورا شده‌اید، چه بخشی از کار شورا را به عهده گرفته‌اید؟

وقتی من وارد شورا شدم، بقیه اعضا بخش زیادی از کار را انجام داده بودند، و من الآن با آنها همراه هستم و کمکشان می‌کنم. من به دو کار مهمی که شروع شده است اشاره می‌کنم، و در آینده جزییات بیشتر را در اختیارتان می‌گذاریم.

کار اول، تشکیل «کمیته راهبردی توسعه شهرستان گراش» است. نزدیک به ۴۰ نفر از همه طیف‌ها، از شهرداران قبلی تا اعضای شورا و دبیران و خیرین دعوت شده‌اند، و در حدود ۱۸ کمیته، بحث‌های کلان شهر را دنبال خواهند کرد. اسامی این افراد تقریبا مشخص شده است، و در جلسه‌ای از آنها دعوت خواهیم کرد. ساختار این کمیته‌ها هم مشخص شده است و امیدواریم از این طریق بتوانیم مثل کمیته ارتقا که بحث شهرستان شدن و استقرار ادارات را به خوبی انجام داد، کمک‌های خوبی جذب کنیم.

کار بعدی، بحث تشکیل «شورایاران» است. ما گراش را به بیست منطقه تقسیم کرده‌ایم، که ۱۸ منطقه مسکونی است، و دو منطقه کلات و آبشار اندیشه غیر مسکونی است. ما افرادی از هر منطقه دعوت کرده‌ایم و در جلسه‌ای رییس و نایب‌رییس هر منطقه مشخص شده است. قرار شده است به آنها در مسجد محله دفتری اختصاص پیدا کند، و به آنها سربرگ بدهیم که خودشان بتوانند برای حل مشکلات منطقه با ادارات نامه‌نگاری کنند. این کاری است که باید در زمان آقای مهرابی در شورای قبل انجام می‌شد، چون او استاد این کارهاست.

چرا این اقدامات شورا تاکنون به مردم اطلاع‌رسانی نشده است؟

من هم اعتقاد دارم این مسائل باید رسانه‌ای شود. چون اگر رسانه‌ای نشود، فایده‌ای ندارد. ما سه شب تا ساعت سه نیمه‌شب در شورا دنبال این طرح بوده‌ایم. من می‌خواهم که شما رسانه‌ها از جایگاه خودتان دفاع کنید.

 

سردبیر پایگاه خبری هفت‌برکه عضو هیات مدیره موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه گراش دکترای ادبیات انگلیسی از دانشگاه تهران

4 نظر

  1. خدمت اقای غفوری عرض شود به زودی سایت جامع شورای اسلامی شهر راه اندازی می‌شود که قسمتی از سایت دربرگیرنده اخبار شهرستان خواهد بود.
    در ضمن اخبار شورا را از طریق کانال خبری رخداد گراش روزانه ارائه می‌کنیم و گاها سایت گریشنا بعضی از آنها را منتشر می‌کند

  2. طرح جمع آوری فاضلاب شهری و تصفیه اون از مهمترین نیازمندی های شهرستان هست که داشتن چنین تفکری از جناب باقرزاده قابل ستودن هست. امیدواریم پیگیر اساسی این امر باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 نظر
scroll to top