بستن

تولد نوزادی با قلب استثنایی

هفت‌برکه (گریشنا): قلب نوزادی که چند روز پیش در بیمارستان امیرالمومنین علی(ع) متولد شد، در سمت راست بدنش می‌تپد.

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی گراش، دکتر فاطمه پورشمسی، مسوول مرکز خدمات جامع سلامت گراش و پزشک خانواده‌ی این نوزاد، در حالی که داشت نوزاد پنج‌روزه را معاینه می‌کرد، متوجه اتفاق نادری شد. او در حین معاینه حدس زد قلب و معده نوزاد در سمت راست بدن او قرار دارد، اما برای اطمینان بیشتر و مطلع کردن خانواده نوزاد، نیاز به بررسی و عکس‌برداری بود. بعد از تهیه‌ی عکس از قفسه سینه و شکم نوزاد، تشخیص و حدس دکتر پورشمسی درست از آب در آمد.

دکتر فاطمه پورشمسی در گفت‌وگو با روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی گراش گفت: «نوزاد پنج‌روزه‌ای جهت معاینات ۵-۳ روزگی به مطب مراجعه کرد که طی انجام معاینات کامل بدن، به قرار‌گیری نوک قلب در سمت راست نوزاد شک داشتم. برای اطمینان صد در صد و اطلاع به خانواده، از قفسه سینه و شکم نوزاد عکس تهیه شد که با مشاهده عکس، تشخیص تایید شد.»

دکتر پورشمسی در ادامه افزود: «تولد چنین نوزادانی بسیار نادر است. نوزاد مبتلا به آنومالی مادر‌زادی نادری به نام Situs inversus  است که در آن کلیه احشای بدن سمت مقابل قرار گرفته‌اند، یعنی قلب و معده در سمت راست و کبد در سمت چپ قرار دارد. در ۳ تا ۵ درصد از بیماران، مشکل قلبی مادرزادی هم‌زمان نیز وجود دارد، ولی طی معاینات به عمل آمده، این نوزاد مشکل خاصی ندارد، اما جهت اقدامات تکمیلی از قبیل اکوکاردیوگرافی ارجاع داده شد.»

او تصریح کرد: «این موضوع نشان‌دهنده اهمیت مراقبت‌های بهداشتی و معاینات پزشکان خانواده است، زیرا بسیاری از بیماری‌ها در مراحل نوزادی قابل تشخیص و درمان  هستند و چه بسا درمان در این مرحله اثربخش‌تر باشد.»

 

18 نظر

  1. همسر عزیزم واقعا بهت افتخار میکنم.شما نمونه یک پزشک تیز هوش، متعهد و دلسوز هستی.سلامتی و موفقیت روزافزون برات آرزومندم

  2. فقط کادر بهداشت و درمان میتونن اهمیت و بزرگی این تشخیص رو درک کنن،واقعا معرکه بود خانم دکتر عزیز،پایدار و سربلند باشید و همواره باعث افتخار ما همشهریانتون

  3. مثلا این نوزاد قبل از ترخیص از بیمارستان توسط پزشک متخصص اطفال معاینه شده بوده!
    ولی تشخیص بعد از ۵ روز توسط خانم دکتر صورت میگیره!
    این چیو ثابت میکنه؟
    خیلی خوب بود خانم دکتر گرامی
    بازم تبریک از طرف من
    به امید آینده ای درخشان برای شما

  4. احسنت به این پزشک توانمند و دلسوز گراشی ،باعث افتخاریدخانم دکترگرامی،انشالله که قدردان همچین گوهری باشیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

18 نظر
scroll to top