بستن

ابداع پژوهشگر اردی: دستکاری ژنتیکی برای تغییر جنسیت جوجه‌

هفت برکه (گریشنا): مهندس سعیده مقدسی با همکاری پژوهشگران دانشگاه اصفهان توانست روشی برای سرکوب ژن‌ و تغییر جنسیت جوجه‌های ماده به نر در پرندگان ابداع کند.

به گزارش خبرنگار هفت‌برکه در بخش ارد، مهندس سعیده مقدسی، متولد ۱۳۶۸ در لارستان و ساکن ارد دانش‌آموخته کارشناسی ارشد در رشته ژنتیک است. مقدسی پایان‌نامه‌اش را با موضوع بررسی امکان مهار بیان ژن آروماتاز در جوجه‌های نژاد بومی ایران تحت تاثیر الیگونوکلئوتیدها نوشته است، او همچنین از دانشجویان برتر دانشگاه دانشگاه اصفهان است.

سعیده مقدسی در رابطه با این ابداع جدید می‌گوید: «برای اولین بار در دنیا توانستیم انتقال ژن به جنین جوجه را با یک تکنولوژی جدید انجام دهیم. در این روش سرکوب ژن‌ها در جوجه برای تغییر جنسیت جوجه‌های ماده به نر اتفاق می‌افتد. با استفاده از این تکنولوژی، ژن کلیدی تولید کننده استروژن در جوجه ها غیر فعال می‌شود و به دنبال آن جنین‌های حاصل که ذات و ژنتیک ماده دارند به جوجه‌های نر تغییر جنسیت می‌دهند. نتایج این تحقیق نشان دهنده استفاده‌های گسترده تکنولوژی مهندسی ژنتیک جوجه با روش جنین بدون سوراخ است و این روش کاربرد زیادی در صنعت طیور دارد.»

مقدسی یکی از نکات مهم این طرح را ساده بودن آن دانست و گفت: «این روش ساده است و تزریق در کمتر از یک دقیقه به جوجه‌های سه تا شش روزه صورت می‌گیرد. جوجه‌های متولد شده از نظر رشد کاملا طبیعی هستند و مشابه جوجه‌های استاندارد هستند. استفاده از این تکنیک در مهندسی ژنتیک سلول‌های پستانداران از جمله گاو، گوسفند و بز می‌تواند شرایط لازم برای کاربردی‌تر شدن تکنولوژی ایجاد حیوانات تراریخته در صنعت دام و طیور را افزایش داد.»

مقدسی در مورد کاربردهای این روش و دلیل تولید جوجه‌های نر می‌گوید: «این روشدر افزایش وزن بدن، بهبود ضریب تبدیل غذایی، کاهش طول دوره پرورش مفید است.»

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما شاهین اقبال سعید، مجری طرح و مدیر قطب علمی ترانسژنزیز دانشگاه آزاد اسلامی اصفهان با اشاره به اینکه  این موفقیت برای اولین بار در دنیا  ثبت شده است گفت: در این روش سرکوب ژنها در جوجه برای تغییر جنسیت جوجه های ماده به نر به کار می رود. این جوجه‌ها از نظر شاخصه‌های رشد ،عملکرد بسیار بالا و ضریب تبدیل بهتری نسبت به گروه کنترل دارند و از نظر اقتصادی می تواند در مرغداری ها استفاده شوند.»

saeede

خبرنگار حوزه شهری و اداری هفت‌برکه عضو هیات مدیره انجمن دوببله و گویندگی گراش

7 نظر

  1. بعنوان یک اردی بسیار خرسندم ، ایشان ثابت کردند که با همت و پشتکاری میتوان از یک منطقه محروم از حداقل امکانات اموزشی به بالاترین سطوح علمی رسید ،،تبریک به همشهریان عزیز ، شهرستان گراش ولارستان بزرگ

  2. باسلام و عرض ارادت:
    خانم مهندس مقدسی آفرین برشما،حضورتان در عرصه علم و ابداع مایه مباهات شهرستان گراش به ویژه بخش ارد میباشد ، موفقیت روزافزون شما آرزوی ماست…درسایه سارحق مانا باشید وعزتمند…

  3. سلام و‌دروود بی پایان.
    موفقیتتان را در این پرژوه عظیم به شما و‌خانواده محترمتان و تمام اردی های گرامی تبریک عرض میکنم .
    و ان شا الله توفیق روز افزون را از خداوند متعال برایتان آرزومندم .
    م.س

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

7 نظر
scroll to top