بستن

چرا در جنوب برف آمد؟

هفت‌برکه (گریشنا): برف غافلگیرکننده‌ی ۱۵ بهمن‌ماه ۱۳۹۵ باعث شد که مردم بوشهر و جنوب استان فارس با شگفتی شاهد بارش برف باشند. اما این برف غافلگیرکننده از کجا آمده بود و چه تاثیری دارد؟

محمود آذرآیین، کارشناس ارشد هواشناسی و مدیر انجمن هواشناسی هوای جنوب، در توضیح دلیل این برف زمستانی می‌گوید: «سامانه‌ی بارشی که از روز پنجشنبه در جنوب کشور فعال بود و سبب بارش‌های خوبی شد، رطوبت بسیار خوبی را از خود برجای گذاشت. در ادامه، با نفوذ جریانات سرد عرض‌های شمالی، الگوهای سطح زمین منجر به مهیا شدن شرایط لازم برای وقوع بارش برف شد. سیستم‌های کم فشار محلی، پرفشار ترازهای بالایی جو و زبانه‌های آن سبب ایجاد جریان‌های مرطوب در اغلب جهات بر مناطق جنوبی فارس و شهرستان گراش شدند. در سطوح میانی جو نیز قرارگیری منطقه در محور فرود و مجاورت با جریان‌های سرد شمالی و شمال غربی، سبب هجوم هوای سرد و مرطوب عرض‌های بالا به این منطقه و ریزش برف شد.»

آذرآیین در مورد تاثیر بارش برف در آب و هوای ماه‌های آینده گفت: «این سرما به دلیل تلفیق هوای سرد با هوای مرطوب جنوب، سبب خیر خواهد شد و در صورت تحقق نقشه‌ها، احتمالا بارش‌های سنگین برای دهه آخر بهمن خواهیم داشت.»

محمود آذرآیین در مورد میزان بارش امسال گفت: «بر اساس دستگاه باران‌سنج انجمن هواشناسی هوای جنوب، میزان بارندگی گراش در روز پنجشنبه ۱۴ بهمن‌ماه ۱۸.۱ میلی‌متر بود. مجموع بارش سال زراعی امسال از مهرماه تاکنون به ۷۰ میلی‌متر رسیده است که بسیار پایین‌تر از میانگین سال‌های گذشته است.»

13951115 Barf Sotoodeh (18)

| مدیر رسانه‌های هفت‌برکه | مدیرمسئول پایگاه خبری هفت‌برکه | مدرس دوره‌های آموزش خبرنگاری

3 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 نظر
scroll to top