بستن

ریشه‌کنی فلج اطفال تکمیل می‌شود

هفت‌برکه (گریشنا): ریشه‌کنی فلج اطفال در ایران، با توجه به هم‌جواری با دو کشور افغانستان و پاکستان که بومی این بیماری محسوب می‌شوند، موفق ارزیابی می‌شود. احتمالا بسیاری از هموطنان، عملیات ایمن‌سازی تکمیلی را که در سال ۱۳۷۳ به عنوان «روز ملی ایمن‌سازی» انجام شد به یاد دارند. با اجرای این عملیات، به ۹ میلیون کودک زیر ۵ سال در عرض یک روز واکسن خوراکی داده شد. به گفته رییس اداره بیماری‌های قابل پیشگیریِ وزارت بهداشت، «پاک بودن کشور از بیماری فلج اطفال از سال ۱۳۸۰ میلادی به تائید سازمان بهداشت جهانی رسیده است و این تاییدیه به صورت سالیانه تمدید شده است.»

اکنون با اجرای طرح تکمیلی واکسیناسون فلج اطفال، همه‌ی کودکان اتباع بیگانه و مناطق حاشیه روستایی و سیاری و صعب‌العبور نیز نسبت به این بیماری ایمن‌سازی می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی دانشکده علوم پزشکی گراش، به نقل از محمد نورزوی، مسوول واحد بیماری‌های واگیر معاونت بهداشتی، نوبت اول طرح تکمیلی واکسیناسیون فلج اطفال با هدف تقویت برنامه‌ی ریشه‌کنی بیماری فلج اطفال انجام شد. نوروزی در مورد جزئیات این طرح گفت: «مرحله اول این طرح از ۲۴ تا ۲۹ دی‌ماه در شهرستان گراش انجام شده، و مرحله دوم آن از ۳۰ بهمن تا ۴ اسفند اجرا می‌شود. در این طرح از واکسن دو ظرفیتی خوراکی استفاده می‌شود و کلیه کودکان زیر ۵ سال اتباع بیگانه در کلیه مناطق تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی گراش، کلیه کودکان مناطق حاشیه روستاها و کلیه کودکان زیر ۵ سال مناطق سیاری و صعب‌العبور توسط تیم‌های واکسیناسیون در شهر و روستا واکسینه می‌شوند».

محمد نوروزی در مورد این بیماری و لزوم ریشه‌کنی آن افزود: «ابتلا به بیماری فلج اطفال بیشتر در کودکان زیر ۱۵ سال اتفاق می‌افتد. ویروس این بیماری، سیستم عصبی نخاعی را درگیر و فرد را تا پایان عمر فلج می‌کند.» وی در ادامه گفت: «وجود مرز مشترک با دو کشور بومی فلج اطفال یعنی پاکستان و افغانستان، نشان‌دهنده‌ی خطر بالای انتشار مجدد این بیماری در کشورمان است. بنابراین، هدف اصلی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی کشور دست‌یابی به پوشش بالای واکسیناسیون جاری و انجام باکیفیت عملیات ایمن‌سازی تکمیلی سالیانه، منطبق با توصیه‌های سازمان بهداشت جهانی، است. برای حفظ این دست‌آورد بزرگ و به حداقل رساندن خطر ورود و چرخش مجدد ویروس وحشی پولیو، عملیات سالانه ایمن‌سازی تکمیلی در ۲ نوبت به صورت فعال و خانه به خانه انجام می‌گردد.»

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top