بستن

بسیج ملی تغذیه برای کاهش مصرف قند و نمک و چربی

هفت‌برکه (گریشنا): «هشتاد و هشت درصد مردم در کشور الگوی صحیح تغذیه را رعایت نمی‌کنند. یعنی بیش از ۴۷ میلیون نفر تغذیه ناسالم دارند، که از این میزان بیش از ۶ هزار و ۸۰۳ نفر به دلیل عدم رعایت الگوی صحیح تغذیه، جان خود را از دست می‌دهند.» این آماری است که روابط عمومی معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی به مناسبت هفته‌ی بسیج ملی تغذیه اعلام کرده است.

از ۲۹ آذرماه تا ۱۵ دی‌ماه، بسیج ملی تغذیه با شعار «۱ ۲ ۳ غذای سالم با هدف کاهش مصرف قند و نمک و چربی و افزایش مصرف میوه‌ها و سبزیجات» نامگذاری شده است. به همین مناسبت، روابط عمومی معاونت بهداشت توصیه‌هایی از قول مریم اکبرزاده، مسئول بهبود تغذیه جامعه شهرستان گراش، برای هفت‌برکه ارسال کرده است.

اکبرزاده می‌گوید: «مصرف زیاد نمک، چربی و قند، سه عامل خطر تغذیه است که در کشور ما میزان مصرف آنها بیش از مقدار توصیه شده است.

مسئول بهبود تغذیه جامعه شهرستان گراش بیان این که امروز کشور دچار اپیدمی اضافه وزن و چاقی شده است، یادآور شد: «متاسفانه از هفت عامل شناسایی شده در زمینه مرگ و میر، پنج عامل مربوط به مصرف غذا است، که با کنترل آنها می‌توان درصد زیادی از میزان مرگ‌ها در کشور را کاهش داد.» او در ادامه گفت: «شهرستان ما نیز از این امر مستثنی نیست و طبق آمار سال ۹۴ میانسالان بزرگ‌ترین گروه مبتلا به این عوارض هستند، به طوری که نزدیک به ۲۵ درصد میانسالان اضافه وزن دارند و ۱۵ درصد از آنها هم چاق هستند. علل عمده این مساله در شهرستان، مصرف بی‌رویه گروه پروتئین‌ها (انواع کباب‌ها و فست‌فودها) و تنقلات بی‌ارزش (کاکائو) و مصرف کم میوه‌ها به خصوص سبزیجات و به دنبال آن کم‌تحرکی است.»

مریم اکبرزاده  با بیان این که مصرف سبزیجات، میوه، لبنیات و حبوبات همواره در هرم غذایی باید مورد توجه باشد، گفت: «متاسفانه امروز به این موارد مهم در سبد کالای خانواده‌ها کمتر توجه می‌شود که این امر سبب به خطر افتادن سلامت جامعه خواهد شد. محققان ثابت کرده‌اند مصرف چربی و نمک ارتباط مستقیمی با بیماری‌های قلبی، عروقی و سرطان و بیماری‌های معده دارد. اما متاسفانه امروز به دلیل مصرف بالای نمک در کشور، شاهد افزایش تعداد مبتلایان به بیماری فشار خون در جامعه هستیم.»

در پایان، توصیه‌های مسئول بهبود تغذیه جامعه شهرستان گراش را بخوانید:

۱- جایگزینی لبنیات و گوشت کم‌چرب به جای پرچرب

۲- استفاده از مواد غذایی آب‌پز، تنوری و کبابی به جای مواد غذایی سرخ‌شده

۳- استفاده از اصل تنوع و تناسب در مصرف روغن هر چند سالم

۴- تفت دادن سبزی‌ها به جای سرخ کردن

۵- استفاده از آبلیمو و آبغوره همراه با روغن زیتون و ماست به جای مایونز در سالاد

۶- استفاده خیلی کمتر از میان‌وعده‌های آماده

taghzieh-salem-2 taghzieh-salem-1 jadvale-mahi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top