بستن

تغذیه سالم برای پیشگیری از کرونا

هفت‌برکه: از ۱۵ تا ۳۰ دی‌ماه ۱۳۹۹ به نام بسیج ملی تغذیه نامگذاری شده است. سمیرا سرخوش، کارشناس تغذیه و رژیم درمانی، در این مقاله درباره‌ی اهمیت تغذیه در پیشگیری از کرونا نوشته است.

سمیرا سرخوش: اولین خط مقابله با کووید۱۹ مخصوصا در فصل شیوع آنفولانزا، تقویت سیستم ایمنی بدن با استفاده از تغذیه مناسب و اصلاح سبک زندگی است.

 اصل اول استفاده متعادل، متنوع و کافی از انواع مختلف مواد غذایی شامل نان و غلات، گوشت‌ها، لبنیات، میوه‌ها، سبزیجات و چربی‌هاست.

منابع غذایی حاوی ویتامین سی در افزایش سطح ایمنی بدن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند. بنابراین به مصرف روزانه میوه‌ها از جمله مرکبات (لیمو ترش، لیموشیرین، پرتقال، نارنگی و نارنج)، کیوی، فلفل دلمه‌ای، گوجه فرنگی، پیاز خام و سبزیجات برگ سبز، گل کلم و سبزی خوردن توصیه می‌شود.

در همین راستا به خصوص در این فصل، از شلغم که حاوی ویتامین سی است در آش و سوپ استفاده کنید. استفاده از نخود به صورت نخود آب همراه با فلفل قرمز، باقله، شوربای ماش و یا استفاده از سایر حبوبات چون لوبیا در آش‌ها به عنوان منبع ویتامین بی، خود تقویت‌کننده سیستم ایمنی بدن هستند.

کمبود ویتامین آ موجب تضعیف سیستم ایمنی می‌شود؛ بنابراین مصرف منابع آن شامل انواع سبزی‌ها و میوه‌های زردرنگ مانند موز و هویج، خرمالو، انواع مرکبات و زرده تخم مرغ و لبنیات توصیه می‌شود. همچنین مصرف شیر بادام، حریره بادام به عنوان منبع ویتامین ای، مخصوصا برای کودکان، می‌تواند باعث ارتقا سیستم ایمنی شود. از آجیل‌ها به صورت خام استفاده کنید.

همچنین از منابع ویتامین دی همچون زرده تخم مرغ، لبنیات و ماهی چرب و حتی مهوه تهیه شده از ماهی متو که منبع خوبی از ویتامین دی و ای (در صورت عدم ابتلا به پرفشاری خون) هستند، در این روزها نباید غافل شد.

با مصرف کافی گوشت و مرغ و تخم مرغ و حبوبات و انواع مختلف میوه و سبزیجات نیاز ما به آهن و روی نیز تامین خواهد شد. از نان‌های تهیه شده از غلات کامل یا سبوس‌دار استفاده کنید. مصرف سیر و زنجبیل نیز به حد اعتدال می‌توانند مفید باشد.

حواسمان به مصرف روزانه ۶ الی ۸ لیوان آب آشامیدنی و سایر مایعات چون آب سیب و دمنوش‌ها به حد اعتدال هم باشد.

از خوردن غذاهای سرخ کردنی، چرب و شور، مانند تنقلات شور و شیرین هم چون کیک و بیسکوییت‌های آماده، انواع کنسروها،شورها و غذاهای فراوری شده همچون سوسیس و کالباس به دلیل تحریک ایمنی بدن تا حد امکان خودداری شود. مصرف کره و پیه و دنبه را محدود کرده و از روغن کانولا زیتون کنجد و آفتابگردان که حاوی ویتامین ای و آنتی اکسیدان هستند استفاده کنید.

با پیروی از الگوی غذایی مناسب، تهدید کرونا را به فرصت تبدیل کنید. چاقی از نظر داشتن ریسک فاکتورهای زیاد برای انواع بیماری‌ها از عوامل مهم ابتلا به کرونا محسوب می‌شود. همچنین تنظیم زمان خواب و استراحت کامل لازمه ارتقای سیستم ایمنی بدن می‌باشد. پس با تغییر در سبک زندگی و انتخاب صحیح در نوع مواد غذایی مصرفی خانواده، سلامتی را برای خود و فرزندانتان به ارمغان بیاورید.

مطالبی و عکس‌هایی که خوانندگان گریشنا و نشریه افسانه ارسال کرده‌اند.

1 نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 نظر
scroll to top