بستن

بسیج دامپزشکی علیه تب برفکی و نیوکاسل

هفت‌برکه (گریشنا): اداره‌ی دامپزشکی گراش بعد از انجام طرح عمومی واکسیناسیون نیوکاسل برای طیور، در حال اجرای واکسیناسیون بر علیه بیماری تب برفکی گوسفندی است.

139510-dampezeshki-4

به گزارش اداره‌ی دامپزشکی شهرستان، طرح عمومی واکسیناسیون نیوکاسل برای طیور بومی شهرستان با مشارکت بسیج سازندگی برای کل طیور بومی شهرستان انجام شد. در این طرح سی و شش هزار قطعه طیور بومی این شهرستان تحت پوشش واکسیناسیون قرار گرفتند.

طرح عمومی واکسیناسیون بر علیه بیماری تب برفکی گوسفندی نیز از تاریخ سیزدهم آذرماه در شهرستان آغاز شده و هم‌اکنون نیز در حال انجام است. تا تاریخ سی‌ام آذرماه، بیش از بیست هزار راس دام سبک (گوسفند و بز) در سطح شهرستان علیه این بیماری واکسینه شده‌اند.

دکتر علی‌رضایی، رئیس اداره‌ی دامپزشکی شهرستان گراش، می‌گوید: «بیماری تب برفکی یک بیماری ویروسی در دام است که ویروس آن دارای سویه‌های مختلفی است و هر سال با چهره‌ای جدید وارد شهرستان می‌شود. همین امر مبارزه با این بیماری را کمی مشکل کرده است. جابه‌جایی غیر مجاز و غیر اصولی دام، تغییر چهره ویروس، ورود دام‌های عشایر به خصوص در شش ماه دوم سال می‌تواند از عوامل تشدید و بروز و ظهور این بیماری در شهرستان باشد.»

او در ادامه می‌گوید: «در همین راستا، پیرو سیاست‌های سازمان دامپزشکی و اداره کل دامپزشکی استان، انجام واکسیناسیون علیه این بیماری با در نظر گرفتن و اولویت کانون‌های بیماری در سال‌های قبل و زودتر از برنامه پارسال و با توجه به ایمنی واکسن در سطح شهرستان صورت پذیرفته و در حال انجام است. تا به امروز نیز در روستاهای خلیلی، پشت پری، حسین‌آباد، کنگ و ریشه، ارد و حیدرآباد واکسیناسیون انجام شده و در حال حاضر اکیپ واکسیناسیون در مرکز شهرستان مشغول به واکسیناسیون است.»

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

0 نظر
scroll to top